Mikael

Mikael

Inläggav Mikael » ons mar 07, 2012 8:16 pm

Tänkte att jag också ska presentera mig, kanske liksom hör till.

Är en kille på 40+ (är man väl tills man fyllt 50 eller?) som har datorer som hobby.
Eller egentligen inte just datorer eller för den delen operativsystem utan mera mjukvaror, riktiga nytto-mjukvaror som är, eller kan vara, till stor hjälp.

Har använt datorer sedan MS-DOS kom. Hann faktiskt se operativet CP/M men inte så mycket mer än att se.
Ja, lite har man använt VIC64 - Amiga men det var egentligen några år efter att de kom ut.
Med använt så menar jag använt då datorn används dagligen i arbetet och även på fritiden.

Jag är den där datorkunnige kompisen som man ibland önskar att man slapp vara då man oftast får nog av hushållets datorbekymmer.

Linux då?
Ja det var flera år sedan jag kom i kontakt med Puppy. Det gällde då troligen något om att rädda data från en disk.
Gick en tid innan jag testade detta på en mycket trött dator som knappt skulle klara Windows95.
Såg ju i Puppy att det fanns fönsterhantering osv. Trodde då att Linux uteslutande var baserat på terminal.
Blev glad när jag såg att Puppy direkt hittade hårddisken på vår gamla inspelningsbara DVD-spelare.

Det hela föll i glömska kan man väl säga innan jag blev nyfiken på nytt. Tyckte det var svårt att få en opartisk bedömning över lämplig dist. och det fanns många att välja.
Testade olika och jag vill minnas att Mandriva var den jag tyckte var "snyggast". Dock var det något som krånglade och jag har alldeles för dåligt tålamod, är gnällig av naturen, och jag la undan detta.
Tror att detta upprepades med Mint också, att jag skippade hela idén.
Så fick jag tillbaks en gammal bärbar som jag trodde jag gett bort och den var ju seg att köra XP på redan när jag gav bort den.
Sopade den ren och testade då med Mint som jag tror var den dist. jag trots allt gillade bäst.
När allt bara "small igång" och fungerade så var jag nog såld på Mint.

Är nog lite kluven vad gäller byte från ex. Mint 8 till Mint 9. osv då jag å ena sidan kan vara nöjd, och kanske mycket nöjd, med det jag har medan jag å andra sidan är lite nyfiken på det nya och gärna vill ha det senaste. Har just nu en bra kompromiss tycker jag. På den gamla bärbara jag fick i retur kör jag nu DebEx10, på min "rätta" dator kör jag Mint 11 parallellt med XP och på en "nyare" bärbar har jag Mint 12 parallellt med Windows 8. Dessutom kan jag experimentera obegränsat via VMware.
Jag är nöjd med de tre olika årsmodellerna ovan men min personliga favorit får nog bli Mint 11. Jag hittar inget som helst negativt med den.
Fast det gör jag väl eg. inte med 10 & 12 heller men...

Gnome vs. KDE vs. LXDE osv. då?
Här är jag också kluven. Jag tycker nog att KDE känns snyggare men är utseendet något en gammal gubbe ska ta hänsyn till? Nej, jag har prövat i några omgångar nu men Gnome får om möjligt vara tråkig bara den fungerar.
Just utseende och finesser är eg. inget jag "pillar" med, alltså finlirar. Visst, finns det något som kallas Cinnamon och det är en baggis att lägga till det och det funkar okej så visst kan jag köra med det. Men jag skulle inte gråta om det inte fanns, om man säger så..
Praktiska prylar går före sådant som bara ser "fräckt" ut.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mikael

Inläggav Mikael » ons aug 14, 2019 9:23 pm

2012 :!:
Tänk vad tiden går fort när man har roligt :geek:
Uppdatering med föregående protokoll som grund:
    50+
    Faktiskt så är det inte längre datormeckande hos andra längre.
    Har "bytt" från Gnome/MATE till Cinnamon men kan växla till MATE om jag loggar om.
    Kör alltid med den senaste Mint på min Mintbox, just nu heter hon Tina, vilket är lätt att komma ihåg eftersom min fru heter så.
    Har någon 18* på en bärbar och på USB som "nödstart" om man skulle behöva nyttja Timeshift.
    VirtualBox i stället för VMware.
    Har börjat intressera mig för teman och då insett att det inte finns så många kompletta teman att välja på. Cinnamox har en del men har tröttnat på dem och nu använder jag Mint-Y och mörka teman där jag kommer åt. En begränsning för att välja tema är PlayOnLinux som kan få helt söndermessat GUI vid "fel" tema, alltså även med någon variant av Mint-Y.

Så, nu passar jag bollen till Er.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Presentationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron