Ostabilt

Ostabilt

Inläggav matsjak » mån nov 13, 2017 6:55 pm

Ny med Linux Mint och tycker mycket om det, förutom att det är så ostabilt för mig.

Hela alltet låser sig väldigt ofta, ofta vid surf och bilder eller videos inblandade.

Kör 18.1 och senaste Opera stabil som kom det kom en update på igår, hade hoppats att det skulle hjälpa, men nu hängde det sig. Hjälper inte med CTRL-ALT-ESC eller backspace eller något annat, måste göra en hård reset med strömknappen. Hjälper inte att använda Firefox heller.

Hänger sig också ofta när man loggar ut och in igen, och vänteläget ger nästan garanterat en hängning..

Finns det något man kan göra, läste någonstans att man skulle ha en speciell inställning om man kör en SSD, men jag hittade inte den. Kan det vara det, eller något annat?
matsjak
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jul 30, 2017 3:44 pm

Re: Ostabilt

Inläggav Jan-Olof » mån nov 13, 2017 8:18 pm

Av din beskrivning att döma så verkar det vara något problem med grafiken. Är det en stationär eller bärbar dator? Vad har den för grafikkort?

Har du provat den här viewtopic.php?f=18&t=794 lösningen för att slippa problem i samband med viloläge?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ostabilt

Inläggav Mikael » mån nov 13, 2017 8:54 pm

Jag hade i en annan tråd problem med att allt gick segt, bytte då till en annan grafikkortsdrivrutin än den rekommenderade.
Se
viewtopic.php?f=16&t=246&hilit=nvidia#p1060
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ostabilt

Inläggav matsjak » mån nov 13, 2017 10:09 pm

Hej och tack för svar

Det är en stationär dator, Nvidia grafikkort

Hibernate har jag tagit bort, det fungerade inte alls, överhuvudtaget. Det kallas nog viloläge på svenska, vänteläge finns kvar men fungerar inte så bra.

Vet inte riktigt vilken drivrutin jag ska välja, har Xserver-xorg-video-nouveau

provade Nvidia-384 som var rekommenderat, men den har ingen videoaccelerator och var väldigt enkel. Klarade inte två skärmar.

Sen finns nvidia-304 och 340?

En annan sak är en enhet "använd inte enheten" som det står, amd64-microcode processor firmware, borde den inte det?
matsjak
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jul 30, 2017 3:44 pm

Re: Ostabilt

Inläggav Mikael » fre nov 17, 2017 12:04 pm

Hjälper förmodligen inte men kan knappast skada om du uppgraderar till 18.2.
Kanske någon konfiguration som "hoppar till sig".
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ostabilt

Inläggav Jan-Olof » fre nov 17, 2017 6:10 pm

Hur mycket arbetsminne har datorn och hur stor är växlingspartitionen? Det kan väl ha betydelse för viloläge och liknande.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ostabilt

Inläggav matsjak » mån nov 20, 2017 8:08 pm

8 Gb arbtsminne och växlingspartitionen är på 8,6 Gb

Funderar på att försöka uppdaterat grafikkrutinerna, såg en guide där man aktiverade PPA, kan det vara något tro?

https://johners.tech/2017/01/11/install ... x-mint-18/
matsjak
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jul 30, 2017 3:44 pm

Re: Ostabilt

Inläggav Mikael » mån nov 20, 2017 9:32 pm

Ja, att installera via PPA är ju ett smidigt och, som jag förstått det, mer tillförlitligt sätt än att bara hämta en "lös" fil på nätet och installera.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ostabilt

Inläggav matsjak » ons nov 22, 2017 7:19 pm

Det är nog grafikdrivrutinerna som är problemet, efter att ha provat lite olika så går det rätt så bra nu. Nvidia - 387.12 var inte stabil men 384.98 är skaplig.

Kan det vara så att storleken på decimalerna är ett mått på stabiliteten, hur mycket drivrutinerna är uppdaterade. T.ex att 381.22 skulle vara mer instabil än 384.98

Kanske det bästa är att köra 340,104?
matsjak
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jul 30, 2017 3:44 pm

Re: Ostabilt

Inläggav matsjak » fre nov 24, 2017 5:49 pm

Inte hundra än, tyvärr ..

Om man skulle vända på frågan, att backa in så att säga. Vilket grafikkort skulle vara bäst ur stabilitetssynpunkt om jag byter?

Mina behov är små:
Jag vill ha två utgångar för dubbla skärmar (DVI)
Jag tänker köra Darktable, normalt så är det mest processorn som är viktig vid redigering av stillbilder. Men Darktable verkar att ha stöd för GPU-acceleration, vet inte hur stor skillnad det ger?
matsjak
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jul 30, 2017 3:44 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster