Har ett blinkande streck över skärmen.

Har ett blinkande streck över skärmen.

Inläggav Arne » ons aug 31, 2016 10:50 am

Detta streck är som ett bindestreck varannan vit och svart - - - - - - det vita strecket syns inte på grund av vit bakgrund.

Detta streck uppstår inte i Linux Ubuntu och inte heller i Windows. Märkligt nog har strecket uteblivit när jag nu har Forumsidan uppe på alla andra webbsidor finns det blinkande strecket med?? Aha, man får saker och fixat här direkt när man har nämnt något som inte står rätt till i datorn ha,ha?
Nåväl, ett annat exmp. som är konstaterat, att detta streck kommer inte med om man tar en skärmbild.
Hör och häpna, efter att jag gjort en kontroll med flera webbsidor så var sträcket borta på dessa sidor? Alltså detta streck måste uppstått när man tog ett skärmfoto senast.
Det känns onödigt att jag skriver om ett fel som inte finns kvar, men inte då, det kan finnas andra här som har samma problem och tror att de har ett fysiskt fel på sin dator?

Som en passus, Linux Mint 18 Sarah fungerar som ett urverk, som förvånar mig i högsta grad, inte för att jag vill degradera Linux Ubuntu där det uppstår lite defekter då och då som man är van med, men inte i Linux Mint 18!
Därför måste jag fråga er andra Linux Mint användare om ni upplever Linux Mint lika suveränt som jag?
Arne
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:05 am

Re: Har ett blinkande streck över skärmen.

Inläggav LennartL » ons aug 31, 2016 11:10 am

Mycket bra att du talar om när ett problem har löst sig! Tack för det!
Ang. LinuxMint så var det så att jag började med Ubuntu omkring år 2008 efter att ha tröttnat på Windows.
När Ubuntu gick över till Unity försvann mitt Ubuntuintresse och börjad då leta alternativ. (finns ju gott om sådana i Linuxvärlden)
och hamnade till sist i LinuxMint Mate
Något som jag aldrig ångrat.
Absolut bästa systemet om man vill ha ett system som man fortfarande kan bestämma över och anpassa som det passar mig.
Kör just nu LinuxMint 17.3 Mate men ska uppgradera till 18 snart.
Trodde det skulle komma en uppgradering i Uppdateringshanteraren men verkar inte bli så.
Synd för det var ju ett smidigt sätt att uppgradera systemet på och har alltid tidigare gått smärtfritt.
Ha en fin dag!
LennartL
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Har ett blinkande streck över skärmen.

Inläggav Mikael » ons aug 31, 2016 11:14 am

Problemet med strecket finns väl kvar, men visas inte här på forumet?

Om det inte kommer med på en skärmdump tyder det på hårdvaran.
Om det är hårdvaran i sig som håller på att ge upp så är det kanske ett märkligt sätt att visa det på.

Finns "störande element" i närheten?
Trådlösa telefoner, laddare, nätaggregat, mobiler osv?
Senast redigerad av Mikael ons aug 31, 2016 1:43 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Har ett blinkande streck över skärmen.

Inläggav Jan-Olof » ons aug 31, 2016 1:36 pm

Arne skrev:Därför måste jag fråga er andra Linux Mint användare om ni upplever Linux Mint lika suveränt som jag?

Jag har nu använt Mint sedan version 7. Har svårt att tänka mig någonting annat :D
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Har ett blinkande streck över skärmen.

Inläggav Jan-Olof » ons aug 31, 2016 2:36 pm

LennartL skrev:Trodde det skulle komma en uppgradering i Uppdateringshanteraren men verkar inte bli så.
Synd för det var ju ett smidigt sätt att uppgradera systemet på och har alltid tidigare gått smärtfritt.

Skillnaden är ju att version 18 har en annan kodbas. Det är därför enklare att göra en ren nyinstallation. Däremot kommer uppgraderingarna från 18 till 18.1, 18.2 osv att kunna göras genom ett val i Uppdateringshanteraren.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Har ett blinkande streck över skärmen.

Inläggav Arne » ons aug 31, 2016 5:26 pm

LennartL skrev:Kör just nu LinuxMint 17.3 Mate men ska uppgradera till 18 snart.


Testade Linux 17,3 vilken version det var minns jag inte, men jag tyckte nog att det fanns plats för en hel del förbättringar och bestämde mig för att avvakta
Då en av Ubuntukillarna skrev på deras Forum om Mate och ansåg att vilket OS var bäst för han tyckte nog att Linus Mint 18 med Mate var bättre än Ubuntu 16.04. även om Ubuntu har tagit sig an Mate.

Tack Lennart jag får hälsa tillbaka för en fin kväll
Arne
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:05 am

Re: Har ett blinkande streck över skärmen.

Inläggav Arne » ons aug 31, 2016 5:32 pm

Mikael skrev:Problemet med strecket finns väl kvar, men visas inte här på forumet?


Nej, problemet har tydligen löst sig själv genom att jag gjorde ett skärmfoto. I sak så var det skärmfotot som även gav mig dessa blinkande streck så tolkar jag det hela. Om samma sak händer igen efter ett skärmfoto och får blinkande streck, så är det nog dags att försöka med en ominstallation av skärmkameran.
Arne
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:05 am

Re: Har ett blinkande streck över skärmen.

Inläggav Arne » ons aug 31, 2016 5:46 pm

Jan-Olof skrev:Jag har nu använt Mint sedan version 7. Har svårt att tänka mig någonting annat


Samma här, jag är nästan barnsligt nöjd med Linux Mint, för att en del tycker att jag tjatar på dem att gå över till Linux Mint.
Förvisso vet jag iallafall att de har tackat mig för mitt råd, tre stycken av dem anser att Linux Mint är kanon enligt deras uppfattning och visst är det så!
Bra med mejl för att bistå folk med deras hopplösa situation OS Windows, som de nästan gråter över.
Allt för att Windows har inte använt ett logiskt tänkande och gör en dator till en korvstoppningsmaskin som inte går hem för de flesta lekmän på dator!
Arne
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:05 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster