programhämtning

Re: programhämtning

Inläggav bosse » tor okt 09, 2014 5:42 pm

Jan-Olof skrev:Nej, de 3 nedersta på fliken Programvara för LinuxMint är inte ibockade som standard och det skall de inte heller vara. Att ditt skrivbord kraschade berodde på att du försökte byta ut hela skrivbordsmiljön och då tog du ju samtidigt bort stödet för ditt grafikkort.

Det enda som skall tas bort är Medibuntu (på fliken Övrig programvara). I övrigt skall det fungera med standardinställningarna. Fungerar din internetförbindelse stabilt?

Sitter inte vid maskinen nu, inga problem med internet, kanske skall försöka med att bocka för de 3 nedersta?
Efter skrivbordskraschen har jag nyinstallerat så det funkar bra för övrigt.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: programhämtning

Inläggav Jan-Olof » fre okt 10, 2014 11:27 am

bosse skrev:... senast hade jag samtliga ibockade, då kraschade skrivbordet.

Skall du då verkligen göra samma sak igen?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: programhämtning

Inläggav bosse » fre okt 10, 2014 11:55 am

Jan-Olof skrev:
bosse skrev:... senast hade jag samtliga ibockade, då kraschade skrivbordet.

Skall du då verkligen göra samma sak igen?


Nej för tusan! Men då återstår problemet med att programhämtningen inte funkar. :oops:
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: programhämtning

Inläggav Jan-Olof » sön okt 12, 2014 12:03 am

Om programhanteraren inte skulle gå att avsluta på normalt sätt så finns möjligheten att lägga till ett "nödstopp" om du inte redan gjort det. Se tråden viewtopic.php?f=16&t=294. I version 13 högerklickar du på menyknappen för att få fram den meny där du kan välja Add/remove applets.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: programhämtning

Inläggav bosse » sön okt 12, 2014 3:55 am

Jan-Olof skrev:Om programhanteraren inte skulle gå att avsluta på normalt sätt så finns möjligheten att lägga till ett "nödstopp" om du inte redan gjort det. Se tråden viewtopic.php?f=16&t=294. I version 13 högerklickar du på menyknappen för att få fram den meny där du kan välja Add/remove applets.

skall testa detta :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: programhämtning

Inläggav bosse » sön okt 12, 2014 9:54 am

bosse skrev:
Jan-Olof skrev:Om programhanteraren inte skulle gå att avsluta på normalt sätt så finns möjligheten att lägga till ett "nödstopp" om du inte redan gjort det. Se tråden viewtopic.php?f=16&t=294. I version 13 högerklickar du på menyknappen för att få fram den meny där du kan välja Add/remove applets.

skall testa detta :)

högerklickar på menyknappen men inget händer??
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: programhämtning

Inläggav bosse » sön okt 12, 2014 2:21 pm

]
Jan-Olof skrev:Nej, de 3 nedersta på fliken Programvara för LinuxMint är inte ibockade som standard och det skall de inte heller vara. Att ditt skrivbord kraschade berodde på att du försökte byta ut hela skrivbordsmiljön och då tog du ju samtidigt bort stödet för ditt grafikkort.

Det enda som skall tas bort är Medibuntu (på fliken Övrig programvara). I övrigt skall det fungera med standardinställningarna. Fungerar din internetförbindelse stabilt?

skall det vara så
skärmbild.png
så här
skärmbild.png (168.91 KiB) Visad 12667 gånger
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: programhämtning

Inläggav Jan-Olof » sön okt 12, 2014 11:10 pm

Jag har den översta vald också men i övrigt är det samma. Du kan ta bort raden med Medibuntu helt genom att klicka på namnet och sedan klicka på Ta bort.

Ikonerna och panelen ser annorlunda ut. Har du bytt till något annat tema än det som är standard i Cinnamon?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: programhämtning

Inläggav bosse » mån okt 13, 2014 8:22 am

Jan-Olof skrev:Jag har den översta vald också men i övrigt är det samma. Du kan ta bort raden med Medibuntu helt genom att klicka på namnet och sedan klicka på Ta bort.

Ikonerna och panelen ser annorlunda ut. Har du bytt till något annat tema än det som är standard i Cinnamon?

Utseendet är vad det blev när jag installerade från DVD:n. Jag har också undrat över detta när jag sett en del andra skärmbilder. Jag trodde det var "ni" andra som bytt. Har du någon gissning på vad detta kan bero på?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: programhämtning

Inläggav Mikael » mån okt 13, 2014 12:04 pm

Jag har nu installerat 13 Cinnamon -32 virtuellt och det ser ut som hos bosse och inte som jag är "van" att Cinnamon ska se ut.
Högerklick på Menu ger ingenting (eller på LM-loggan, där står inte Menu)

Under System Tools - Preferences finns Cinnamon Settings.
Där finns Applets.
Där finns inte den Force Quit att välja in men man kan klicka på att hämta fler från nätet.
Då hamnar man på http://cinnamon-spices.linuxmint.com/applets
och där finns Force Quit att hämta.
Instruktionerna på http://cinnamon-spices.linuxmint.com/applets är att packa upp filerna under:
~/.local/share/cinnamon/applets

Den mappen finns inte. Möjligen kan man skapa den.

Programhanteraren fungerar bra.
Det gick inte att uppdatera språkstödet förrän Uppdateringshanteraren hade får köra "sina" uppdateringar.

Tillägg: Det är flera andra saker som inte heller fungerar i denna version... som att lägga till paneler och ändra utseende.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: programhämtning

Inläggav bosse » mån okt 13, 2014 2:25 pm

Mikael skrev:Jag har nu installerat 13 Cinnamon -32 virtuellt och det ser ut som hos bosse och inte som jag är "van" att Cinnamon ska se ut.
Högerklick på Menu ger ingenting (eller på LM-loggan, där står inte Menu)

Under System Tools - Preferences finns Cinnamon Settings.
Där finns Applets.
Där finns inte den Force Quit att välja in men man kan klicka på att hämta fler från nätet.
Då hamnar man på http://cinnamon-spices.linuxmint.com/applets
och där finns Force Quit att hämta.
Instruktionerna på http://cinnamon-spices.linuxmint.com/applets är att packa upp filerna under:
~/.local/share/cinnamon/applets

Den mappen finns inte. Möjligen kan man skapa den.

Programhanteraren fungerar bra.
Det gick inte att uppdatera språkstödet förrän Uppdateringshanteraren hade får köra "sina" uppdateringar.

Tillägg: Det är flera andra saker som inte heller fungerar i denna version... som att lägga till paneler och ändra utseende.

Tack för en bra beskrivning!
Den rätar ut en del frågetecken hos mig, då är jag inte så "väck" som jag trodde ett tag. :)
Får se hur jag skall gå vidare med detta, t.ex. prova en del av länkarna du nämner. Det kan inte gå mer än åt pipsvängen.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: programhämtning

Inläggav Mikael » mån okt 13, 2014 9:20 pm

Alltså - jag vet ju inte riktigt om detta med virtuellt & Cinnamon alltid är så lyckat.
Jag vet att jag har haft (har någonstans?) 16 Cinnamon virtuellt och där har den fungerat okej.

Jag har för mig (borde finnas trådar här) att när jag installerade LMDE på en maskin så kunde man, då, växla mellan Cinnamon, MATE, och en till bara genom att logga om. Detta fungerade INTE när man gjorde samma installation virtuellt!

Efter en av de större uppdateringarna av LMDE så var det som att det bara kunde vara antingen Cinnamon eller MATE, man kunde inte växla. Det råkade bli Cinnamon och jag tror den fungerar bra (har den på en mycket sällan använd bärbar) men om jag skulle rannsaka mitt minne så skulle jag påstå att saker som bara finns & fungerar i MATE har krävt någon form av handpåläggning i Cinnamon.

Finns säkert de som inte alls upplever problem med Cinnamon, jag berättar bara utifrån egna erfarenheter.
Jag är tacksam över att jag bestämt mig för att i möjligaste mån hålla mig till MATE. Dels gillar jag personligen just det gränssnittet och dels har jag valt det, typ som en policy, bara för att jag ska slippa vela...

OM du någonstans känner att det bara strular, lite för mycket, med Cinnamon så är det bara att pröva på MATE..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: programhämtning

Inläggav bosse » mån okt 13, 2014 9:28 pm

Tack Mikael
Provar nog Mate vad det lider. Hämtar hem den just nu.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: programhämtning löst

Inläggav bosse » tis okt 14, 2014 9:17 am

Installerat Mint 13 Mate nu, verkar funka helt ok,
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: programhämtning löst

Inläggav Mikael » tis okt 14, 2014 10:03 am

bosse skrev:Installerat Mint 13 Mate nu, verkar funka helt ok,


Låter bra det!
Testat allt sådant som inte funkade i Cinnamon?
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster