Hur uppdateras program nerladdade som .deb?

Hur uppdateras program nerladdade som .deb?

Inläggav Mikael » tis aug 05, 2014 7:16 am

Program man installerar via Programhanteraren uppdateras ju automatiskt via uppdateringshanteraren när det finns något att uppdatera.
En del program, som ex. PlayOnLinux meddelar sig vid programstart att det finns en uppdaterad version.

Men vad är det som styr detta?
Jag tänker mig exempelvis på de utmärkta programmen "Softmaker FreeOffice" och "Dassault Systemes DraftSight".
Sådana program är ju nerladdade från nätet som en .deb och installerade.
Var kan man se att, eller hur, dessa uppdateras? Ja alltså inte enbart just dessa två, utan generellt.
VMware Player installeras från en .bundle.

Tänker mig att man, om man vet att programmen uppdateras, kan ha en "programbank" med sådana program på ex. ett USB-minne.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur uppdateras program nerladdade som .deb?

Inläggav Jan-Olof » tis aug 05, 2014 11:21 pm

Eftersom jag har fullversionen av SoftMaker Office 2012 för Linux så är jag inte säker på hur det fungerar med gratisversionen FreeOffice (mer information: viewtopic.php?f=16&t=312). Som kund brukar jag få en länk till ett nytt paket när det finns en uppdatering. Den senaste är 691 som bland annat innehåller en säkerhetsuppdateringen för kalkylprogrammet PlanMaker. Man kan också välja "Sök efter uppdateringar" i hjälpmenyn.

I fråga om DraftSight (mer information: viewtopic.php?f=16&t=246) så brukar jag få meddelanden om uppdateringar via deras nyhetsbrev. Lika enkelt som SoftMaker - ett vanligt .deb-paket som jag bara behöver dubbelklicka på för att installera.

En del program hämtar man ju genom att lägga till en ATP-rad för det aktuella paketförrådet under Övrig programvara i programhanteraren. Sedan fungerar uppdateringarna som vanligt. Om den möjligheten inte finns så kan programmet kanske, automatiskt eller manuellt via hjälpmenyn, kontrollera på tillverkarens webbplats om det finns någon uppdatering.

Det bästa är naturligtvis om programmet finns med i Mints paketförråd. Då vet man att allt är testat för den aktuella versionen av Mint och hela uppdateringsprocessen kan göras automatiskt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur uppdateras program nerladdade som .deb?

Inläggav Mikael » ons aug 06, 2014 7:12 am

Ja, nyhetsbreven ja... de dräller ju in både från DraftSigth och Softmaker, fram för allt från den senare..
Men om man nu inte längre prenumererar på dessa, eller som jag som bara raderar dessa direkt

Men att söka via hjälpmenyn är ju ett bra tips.
Just nu har jag ett Google-doc som kom-i-håg över vilka program som kan tänkas behöva installeras och i det länkar till de sidor där man kan hämta installationsfiler.
Kanske får fixa ett register över de programvaror som har uppdateringsmöjlighet.
Tänker mig att det ska bli enklare att ha (ev. gamla) installationsfiler, installera dessa, starta programmet, söka uppdateringar.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron