Hur avinstallerar man Adobe Reader

Hur avinstallerar man Adobe Reader

Inläggav Seaotter » tor okt 31, 2013 9:24 pm

Installerade Adobe Reader för ett tag sedan men vill inte ha det programmet (kör Foxit reader istället). Installerade den engelska versionen direkt nerladdat från Adobe hemsidan. Har kört den rekommenderade (av adobe) avinstallationen, men programmet ligger fortfarande kvar någonstans. det kommer hela tiden upp som standard program för att läsa pdf filer. Kan någon hjälpa mig att få bort detta program?
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Hur avinstallerar man Adobe Reader

Inläggav Jan-Olof » fre nov 01, 2013 4:25 pm

Hur gjorde du för att avinstallera? Om du installerade ett vanligt deb-paket så skall det ju räcka att öppna paketet och klicka på Avinstallera eller öppna ett terminalfönster och skriva sudo apt-get purge AdbeRdr9

Vad jag kan se så installeras de här filerna:
/etc/bash_completion.d/acroread.sh
/usr/bin/acroread
/usr/share/man/man1/acroread.1.gz

Allt övrigt placeras i mappen:
/opt/Adobe/Reader9/
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur avinstallerar man Adobe Reader

Inläggav Seaotter » mån dec 09, 2013 8:58 am

Jan-Olof skrev:Hur gjorde du för att avinstallera? Om du installerade ett vanligt deb-paket så skall det ju räcka att öppna paketet och klicka på Avinstallera eller öppna ett terminalfönster och skriva sudo apt-get purge AdbeRdr9

Vad jag kan se så installeras de här filerna:
/etc/bash_completion.d/acroread.sh
/usr/bin/acroread
/usr/share/man/man1/acroread.1.gz

Allt övrigt placeras i mappen:
/opt/Adobe/Reader9/


Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Det var en tar version som blev nerladdad och jag fick så småningom bort det hela, kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde. Jag har inte inte riktigt klurat ut hur man installerar eller avinstallerar ett program som kommer som en tar eller tar.gz fil. Deb filer är ju enkelt att installera eller avinstallera, men tar filerna skulle jag behöva en lektion om.
Tack i alla fall för hjälpen Jan-Olof.
/chris
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster