Olivia tillsammans med nyaste Virtual Box en fullträff.

Olivia tillsammans med nyaste Virtual Box en fullträff.

Inläggav Seaotter » ons jul 31, 2013 7:26 pm

Hej, vill bara informera om en, för mig, glädjande sak. Under lång tid har jag velat lämna Windows helt, men det är svårt genom att vissa program man behöver i jobb eller annat inte finns för Linux. I mitt och hustruns fall var det vårt bokföringsprogram som var viktigt för oss. Det fanns inga liknande på marknaden som man kunde strömlinjeforma som det vi använder och därför ville vi inte lämna det. Vidare har vi haft problem med Bank ID som visserligen löste sig, men bara genom installation av Mint 32 bitars. Nu ville vi köra vårt 64 bitars system och så fick vi hitta vad som passade till det i övrigt. Det blev dual-boot för vår del, med Linux på en HD och Linux på den andra (båda inbyggda i en HP Pavillion DV7). Det var trots allt en tråkig lösning som gjorde att jag hängde mer på Windows (8 i vårt fall) än på Linux. Men för ett par dagar sedan vaknade intresset och envisheten upp igen, fasen om inte Linux skall klara det ändå. Wine har jag testat och det är ingen höjdare. Virtual Box har jag också testat men tyckte det gick trögt att komma in i för en gammal gubbe som jag. Skam den som ger sig och efter några dagars studerande på alla möjliga sajter för att lära mig allt om Virtual Box så blev den nyaste utgåvan 4.2.16 installerad. Det gick över förväntan och nu har jag haft igång boxen med Windows 8 Pro ett tag och det går som en dans. Jag har bara de absolut nödvändigaste Windows programmen installerade på Win 8 (5 st) resten finns på Olivia. Vilken lättnad att kunna köra Mint och samtidigt dela alla diskar och filer mellan systemen, helt fantastiskt. Kan verkligen rekommendera "boxen" för de som oundvikligen måste ha några program att köras i Windows miljö. Att slippa dual boota, att ha full tillgång till samtliga filer i båda systemen under ett system i grunden = Linux, och det bästa, det är väldigt lättkört med de nyaste programmen.

Hoppas någon annan får nytta av min "nytändning" på Linux.

En fortsatt god sommar till er alla,

Chris
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Olivia tillsammans med nyaste Virtual Box en fullträff.

Inläggav Mikael » lör aug 17, 2013 9:38 pm

Själv använder jag VMware Player för samma ändamål. Fungerar också utmärkt!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Olivia tillsammans med nyaste Virtual Box en fullträff.

Inläggav mats_larsson » sön dec 08, 2013 11:47 am

Vad bra att du tycker bra. Bara att hålla med.....
mats_larsson
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: ons feb 10, 2010 8:54 pm
Ort: Nyköping


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster