Använda Thunderbird

Använda Thunderbird

Inläggav MangeO » tor okt 30, 2025 7:47 pm

Tänkte försöka mig på att börja använda Thunderbird för att slippa starta windows för att kolla mail.

Vill kunna logga in på webmail ifall något skulle hända med datorn och valde därför IMAP när jag la in ett mailkonto, men funderar nu på om det var så bra.. (?)
Om jag framöver behöver rensa på mailservern så försvinner det man rensar där även i egna datorn när T-bird synkar mot mailservern, detta skall gå att undvika
genom att spara mail i "Local folders" har jag läst.

Skulle helst vilja att det automatiskt görs en lokal spegling av vaje konto och dess mappar ( iaf Inkorg / Skickat )
Undrar nu om den saken går att lösa på nåt smidigt sätt?
MangeO
Munk

Re: Använda Thunderbird

Inläggav Mikael » fre okt 31, 2025 7:51 am

Fördel med IMAP är att du kan städa på mailservren via klienten (Thunderbird). Du kan dessutom enkelt byta klient, eller ha flera oilka.

Använder du POP3 kan du säkerställa att du har all mail kvar lokalt även om du ex. av utrymmesskäl behöver städa mailservern.
Har du i inställningarna valt att radera på mailservern efter xx dagar kommer du inte att behöva städa. Nackdel då är att mailen bara finns lokalt.
Väljer du att inte radera på servern kommer den att fyllas snabbare efter mail som du så att säga normalt tar bort inte tas bort på servern.

IMAP + en regel torde vara det bästa. En regel som kopierar all mail där du är mottagare till Lokala/Inkorg
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav MangeO » fre okt 31, 2025 9:32 am

Mikael skrev:
IMAP + en regel torde vara det bästa. En regel som kopierar all mail där du är mottagare till Lokala/Inkorg

Tack för svar! En regel = det som kallas Filter i Thunderbird?
Som sagt så är jag ny användare av T-bird så det är lite att sätta sig in i.. hur man skapar ett filter som gör det jag vill.?

Funderar också lite på vad som kommer hända var gång filtret aktiveras/körs, kommer det att skapas nya kopior av mail som redan tidigare kopierats?
MangeO
Munk

Inläggav Mikael » fre okt 31, 2025 12:32 pm

Ja "Filterregler" kallas det i Thunderbird.

Nej, jag tror inte det är så korkat att det skapas flera kopior. Man kan ju sätta att filtret ska tillämpas vid "E-posthämtning". Då är det bara det som hämtas, och inte det som redan har hämtats, som filtret körs på.
Jag satte upp detta med Thunderbird, och ett Hotmail-konto, på en testdator men jag har styrt om alla mail så att de skickas direkt till mitt Protonkonto varför jag inte kunde se något på testdatorn.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav FR4NK69 » mån nov 03, 2025 3:35 pm

Bra tråd! Och jösses... det var några decenier sen man använde Thunderbird! :D
Kul att det finns kvar. Skall lolla lite på det om det är något men vill köra med igen.
Har ju gmail till allt onödigt skitmail som google gärna får ta del av. :D
Sen en seriösare som är ansluten till ett domän.
Kör den via webmail & mobilen(Samsung mail).
Vore trevligt att få den direkt i datorn igen, så det skall tittas in på det.
Så länge så "tjuvttitar" jag på era råd & erfarenheter kring Thunderbird
Användarvisningsbild
FR4NK69
Finansiär och Beskyddare

Inläggav FR4NK69 » tis nov 04, 2025 9:48 am

Nu kör jag med Thunderbird, inga problem med att synka programmet med Strato epost som jag kör med.
Användarvisningsbild
FR4NK69
Finansiär och Beskyddare

Inläggav MangeO » sön nov 23, 2025 9:34 pm

Mikael skrev:Ja "Filterregler" kallas det i Thunderbird.

Nej, jag tror inte det är så korkat att det skapas flera kopior. Man kan ju sätta att filtret ska tillämpas vid "E-posthämtning". Då är det bara det som hämtas, och inte det som redan har hämtats, som filtret körs på.

Har nu haft en stund över och försökt få detta att fungera som jag vill, tyvärr utan att lyckas..
För det första så skapades flera kopior, efter lite googlande så hittade jag ett tips för att undvika det; https://support.mozilla.org/en-US/questions/1329683
Efter att fått filtret att funka på Inkorgen > Inkorgen på lokalt konto så skapade jag ytterligare ett filter för att kopiera Sent Items > Skickat på lokalt konto, men det verkar inte gå att ha filter på mer än en mapp för ett och samma mailkonto !?!? https://support.mozilla.org/en-US/questions/1502624 :(
Suck..
MangeO
Munk

Inläggav Mikael » ons nov 26, 2025 7:35 am

Jag har tidigare haft problem med Thunderbird. Eller kanske inte Thunderbird ensamt utan i kombo med Gmail. Ja, kanske berodde det på handhavandefel från min sida.
Jag har testat "alla" andra klienter för Linux men har, efter en tid ändå hamnat tillbaks till Thunderbird. Den jag gillade mest var eM Client men den tillät bara ett (eller två) anslutna konton i sin gratisversion. Nu har använder jag Protons klient då jag slussar all mail dit. Jag tycker att webbgränssnittet för Hotmail/Gmail/Telia är så bra att man inte behöver annan klient än en webbläsare. Omaket blir förstås att logga om när man som jag har två Hotmailkonton (ett.com ett .se)

Kör man med Mint är det ju synd att inte Thunderbird kan vara förvald klient då det är Mint-teamet som ansvarar för paketeringen av Thunderbird.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Program till Linux Mint