LMDE 3 "Cindy"

LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Jan-Olof » tis jul 31, 2018 1:28 pm

Betaversionen av LMDE 3 "Cindy" finns nu att hämta för alla som har lust att testa. LMDE baseras inte på Ubuntu utan direkt på Debian.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Mikael » tis jul 31, 2018 5:58 pm

Hm. lust att testa.. jo det är klart men funderar lite över "nyttan" med LMDE, egentligen..
Användaren Marie SWE var ju ute efter en resurssnål variant av Mint och där finns då ett motiv. Ett motiv som kanske överskuggar, eller hur man ska uttrycka sig, det faktum att LMDE kan vara lite knepigare än "vanliga" Mint.
Jag har själv kört LMDE och kan intyga ett vissa grejor inte per automatik funkade lika fint som "vanligt". Har för mig att jag fick mecka lite extra med ljud och kanske lite extra med någon skrivare.

Spånar högt & fritt / inbjuder till diskussion:

Min nya bruksdator (Mintbox) - finns vits med LMDE i den? Nej, jag är nöjd med Tara, saker funkar, jag har börjat exprimentera med teman osv.

Min "altanradio" då? Tja, den envisas med att inte vilja återansluta till det trådlösa nätverket, kanske LMDE är stabilare på detta? Behöver bara hantera det inbyggda nätverkskortet, webbläsaren Chromium samt Spotify.

Min trötta filserver med LM17.3 Xfce? Tja den är avstängd för det mesta, funkar som den ska när den är igång. LMDE kan kanske få den lite piggare. men varför då, egentligen?

Så här långt (eller kort) kan man sammanfatta det som att man kan välja LMDE om man måste ha den mest resurssnåla varianten av Mint eller om något inte fungerar bra med "vanliga" Mint, att man byter till en fräsch LMDE i stället för att kanske backa till en äldre version.

Fyll på med åsikter & kommentarer mm. som kan vara till vägledning för den som tvekar/undrar/funderar.. :geek:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Marie SWE » tis jul 31, 2018 10:22 pm

Åhh tackar för omtanken. :D

När tror ni den skarpa versionen släpps? Eller bör man kanske vänta på andra släppet ifall det är buggar i första utgåvan?
Sedan, vad menar du med lite knepigare? Ordet lite kan ju vara olika för oss alla.. :mrgreen:

För att ge respons på det du undrade... Din filserver även om den inte är på så ofta kanske är en idé att testa på ifall den blir lite piggare.. du kan ju testa med en annan disk, så slipper du ju installera tillbax xfce. :)
Du har aldrig funderat på en linux server edition i den?

Ha det bästis. :D
Marie SWE
 

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Jan-Olof » tis jul 31, 2018 11:48 pm

Utvecklingsgruppen anser själva att LMDE är ett experiment: "Kan vi kanske basera det hela direkt på Debian och slippa det extra 'beroendet' av Ubuntu?" För vissa kan detta kännas viktigt men de flesta användare är säkert bara intresserade av att det skall fungera så bra som möjligt.

Ser att man nu anger samma systemkrav för samtliga utgåvor trots att det brukar hävdas att Xfce kräver minst och att Cinnamon kräver mest. LMDE 3 kommer enbart att levereras med Cinnamon.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Mikael » ons aug 01, 2018 9:24 am

Så då kan det faktiskt vara så att ju fler som använder LMDE och är nöjd med det kan det resultera i:
A. Risk finns att "vanliga" Mint kommer att försvinna. (Risk för de som vill ha detta kvar.)
B. Chans finns att "vanliga" Mint kommer att försvinna och all utveckling läggs på LMDE. (Chans för det blir så för de som önskar den riktningen.)

Var jag själv står vet jag inte riktigt... än..

Och, nej, jag har inget behov av att min filserver ska upplevas piggare.
Med "knepigare" menar jag så som jag skrivit, att det kan krävas mer handpåläggning för att ex. få igång en skrivare, att man kanske måste installera en helt annan "common" drivrutin osv.
Ska se om jag kan söka fram mina trådar om sådana bekymmer, jag tog säkerligen hjälp härifrån...

Tillägg:
(skriver här i stället för ett nytt inlägg)
Jo, jag hittar många trådar som berör problem med just LMDE men det blir inte riktigt rättvist att "hänga ut" (just) dessa då det ju faktiskt finns minst lika många trådar med problem och där LMDE inte är inblandat...
Senast redigerad av Mikael ons aug 01, 2018 9:06 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Jan-Olof » ons aug 01, 2018 11:13 am

Ser man till användarstatistiken så är det totalt 9,9% som använder LMDE 1, 2 eller 3. LMDE har ju funnits i många år så det är väl mest de experimentlystna som lockas dit.

En sak att tänka på är att LMDE inte använder samma programpaket som Ubuntu. I de fall det finns möjlighet att välja, får man istället installera paket avsedda för Debian.

Observera att det bara är användare som registrerats på linuxmint.com som finns med i diagrammet.

Användare.png
Användare.png (13.65 KiB) Visad 25191 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav LennartL » ons aug 01, 2018 1:31 pm

Kör ju Mate 18.3 och lmde3 Cindy i virtualbox och det fungerar ju riktigt bra faktiskt.
Ser fram mot att utforska det lite grann.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Marie SWE » tor aug 02, 2018 12:21 am

Jan-Olof skrev:Utvecklingsgruppen anser själva att LMDE är ett experiment: "Kan vi kanske basera det hela direkt på Debian och slippa det extra 'beroendet' av Ubuntu?" För vissa kan detta kännas viktigt men de flesta användare är säkert bara intresserade av att det skall fungera så bra som möjligt.

Ser att man nu anger samma systemkrav för samtliga utgåvor trots att det brukar hävdas att Xfce kräver minst och att Cinnamon kräver mest. LMDE 3 kommer enbart att levereras med Cinnamon.


Betyder det att jag ska sluta fundera på Lmde då?
Marie SWE
 

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Mikael » tor aug 02, 2018 8:28 am

Marie SWE skrev:Betyder det att jag ska sluta fundera på Lmde då?

Nej, jag tycker du verkar, om du ursäktar, tillräcklig nördig :geek: för att fortsätta fundera på LMDE.
Men det kan ju vara bra att bekanta sig med den lite "enklare" och "vanliga" LM först.

För LMDE2 Betsy skrev man
LMDE is however slightly faster than Linux Mint
och LMDE ska väl vara mer stabil än LM.
Så kanske ytterligare en anledning att satsa på LMDE kan vara om man använder operativsystemet mer "yrkesmässigt", att man måste ha en dator som snurrar och som man kan lita på.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Marie SWE » tor aug 02, 2018 5:31 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Betyder det att jag ska sluta fundera på Lmde då?

Nej, jag tycker du verkar, om du ursäktar, tillräcklig nördig :geek: för att fortsätta fundera på LMDE.
Men det kan ju vara bra att bekanta sig med den lite "enklare" och "vanliga" LM först.

För LMDE2 Betsy skrev man
LMDE is however slightly faster than Linux Mint
och LMDE ska väl vara mer stabil än LM.
Så kanske ytterligare en anledning att satsa på LMDE kan vara om man använder operativsystemet mer "yrkesmässigt", att man måste ha en dator som snurrar och som man kan lita på.


*hahaha* :lol: nördig var nog första gången... men allt har ju en första gång. Jag får väl skaffa glasögon oxå så kan jag flyta med. :mrgreen:

okej.. jaa men då låter Lmde bra... för jag vill ha en dator jag kan lita på o inte behöver fixa mer än nödvändigt med, då jag sitter o jobbar med datorn.
Där av att jag tänkte ha en win7 och två linux OS att växla mellan på datorn.

När vi ändå pratar olika linux versioner... Den dagen jag har lärt mig tillräckligt så jag kan hantera det, så ska det in linux på min server.. Har du/ni någon idé på vad som är bäst utav Redhat enterprise server 4 eller 5.... eller Suse enterprise server 9 eller 10
bara en liten OT fråga så att säga. :roll:
Marie SWE
 

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav mattem » fre aug 03, 2018 3:08 pm

Tycker att du krånglar till det. Bestäm dig för ett system och använd det och bli bra på det. Linux Mint kan agera server lika bra som det kan vara skrivbordssystem. Linux Mint är precis som Ubuntu ett otroligt kraftfullt och stabilt system och som kan klara av precis alla sorters uppgifter.

LDME bygger direkt på Debian vilken även Ubuntu gör och visst är Debian bra och stabilt, men det utvecklas också otroligt långsamt, just för att ha stabiliteten. Nya funktioner och kärnor är inget som utvecklarna av Debian lägger till. Om det finns system som t ex. Arch som ligger i absoluta framkant av utvecklingen av Linux så ligger Debian längst bak och tar sakta men säkert hand om allt som fungerar.

Ubuntu tar Debian och finjusterar det och gör det mer användbart och välfungerande på ny hårdvara och lägger till nya paket för att hålla det modernt men också stabilt och fungerande. Mint i sin tur finjusterar Ubuntu och gör det än enklare och logiskt att använda samt har en hög igenkänningsfaktor om man kommer från de "användbara" versionerna av Windows.

Kan man Ubuntu eller Mint så kan man Debian, om man nu skulle vilja använda det. Men det är lite som (Free)BSD , ett jättebra och stabilt system som används främst på servers och arbetsstationer som kräver absolut stabilitet, inga paket eller program ska ändras så att någon variabel ändras. Är utvecklarna osäkra på om något paket förändrar något så lägger de inte till det. Då skippar de hellre funktionen helt. Det är i princip ingen som använder systemet som skrivbordsdator utan enbart på datorer som ska stå och upprepa samma uppgift om och om igen där det är extremt viktigt att resultatet verkligen blir 110% samma, varje gång. Resultatet ska inte gå att ifrågasätta.

Man kan säga att Linux Mint är Ubuntu fast lite återhållsammare. Det är inte alltid allt som uppdateras på Ubuntu kommer att uppdateras på Linux Mint, stabilitet och funktion före att ha de alla senaste programpaketen. Detta är något som ofta Linux Mint får kritik för från de användare som vill ha allt nytt genast.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Marie SWE » fre aug 03, 2018 3:49 pm

mattem skrev:Tycker att du krånglar till det. Bestäm dig för ett system och använd det och bli bra på det. Linux Mint kan agera server lika bra som det kan vara skrivbordssystem. Linux Mint är precis som Ubuntu ett otroligt kraftfullt och stabilt system och som kan klara av precis alla sorters uppgifter.

LDME bygger direkt på Debian vilken även Ubuntu gör och visst är Debian bra och stabilt, men det utvecklas också otroligt långsamt, just för att ha stabiliteten. Nya funktioner och kärnor är inget som utvecklarna av Debian lägger till. Om det finns system som t ex. Arch som ligger i absoluta framkant av utvecklingen av Linux så ligger Debian längst bak och tar sakta men säkert hand om allt som fungerar.

Ubuntu tar Debian och finjusterar det och gör det mer användbart och välfungerande på ny hårdvara och lägger till nya paket för att hålla det modernt men också stabilt och fungerande. Mint i sin tur finjusterar Ubuntu och gör det än enklare och logiskt att använda samt har en hög igenkänningsfaktor om man kommer från de "användbara" versionerna av Windows.

Kan man Ubuntu eller Mint så kan man Debian, om man nu skulle vilja använda det. Men det är lite som (Free)BSD , ett jättebra och stabilt system som används främst på servers och arbetsstationer som kräver absolut stabilitet, inga paket eller program ska ändras så att någon variabel ändras. Är utvecklarna osäkra på om något paket förändrar något så lägger de inte till det. Då skippar de hellre funktionen helt. Det är i princip ingen som använder systemet som skrivbordsdator utan enbart på datorer som ska stå och upprepa samma uppgift om och om igen där det är extremt viktigt att resultatet verkligen blir 110% samma, varje gång. Resultatet ska inte gå att ifrågasätta.

Man kan säga att Linux Mint är Ubuntu fast lite återhållsammare. Det är inte alltid allt som uppdateras på Ubuntu kommer att uppdateras på Linux Mint, stabilitet och funktion före att ha de alla senaste programpaketen. Detta är något som ofta Linux Mint får kritik för från de användare som vill ha allt nytt genast.


Linux mint som server operativ, det har jag svårt att tänka mig fungerar till 100%.. Det är väl som att ta windows xp eller windows7 och använda det som server operativ.
Win 2008 R2 är specifikt för serversystem men värdelöst till en laptop att surfa o köra office osv med. Okej om man har en persondator ombyggd till filserver, då kan jag tänka mig att det fungerar.

okej.. så Ldme kan sammanfattas till omodernt men stabilt
Jaa det verkar vara en liten djungel med alla olika versioner. :D
Marie SWE
 

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Jan-Olof » fre aug 31, 2018 11:40 pm

Den färdiga versionen av LMDE 3 "Cindy" publicerades igår. Den finns att hämta från:

64 bitar
https://ftp.acc.umu.se/mirror/linuxmint ... -64bit.iso
https://mirrors.c0urier.net/linux/linux ... -64bit.iso
https://mirror.zetup.net/linuxmint/iso/ ... -64bit.iso

32 bitar
https://ftp.acc.umu.se/mirror/linuxmint ... -32bit.iso
https://mirrors.c0urier.net/linux/linux ... -32bit.iso
https://mirror.zetup.net/linuxmint/iso/ ... -32bit.iso

Kontrollsummor i form av sha256-signaturer
90c15a08829366f7cc47b92a9520edca99a3b02979d008685a54e6db4d29cff3 *lmde-3-201808-cinnamon-64bit.iso
be20821ea95acfa920f4dd75e71da2c4005245a0102c003de1f61ab9e4a4018f *lmde-3-201808-cinnamon-32bit.iso

Kontrollera filen genom att kopiera raden med sha256-signaturen som hör till den ISO-fil du valt, klistra in den i en textfil (utan avslutande radmatning) och spara den som sha256sum.txt i samma mapp där du har ISO-filen.
Öppna ett terminalfönster i mappen och skriv:
Kod: Markera allt
sha256sum -c sha256sum.txt

Asterisken (*) framför namnet betyder att det är en binärfil.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav bittin » lör sep 01, 2018 6:00 am

bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: LMDE 3 "Cindy"

Inläggav Mikael » lör sep 01, 2018 11:15 am

Tänkte testa på en gammal dator där 18.3 redan var installerat.
Visst, det finns guider för att installera men eftersom hela installationsprocessen är utformat som en "wizard" borde man ju kunna följa den.(?)

* Välja tidszon - här visas ingen markerad zon utan man får försöka klicka på lilla Sverige.
* Egen bild. Nja men okej, prövar ta bild med kameran. Helsvart. (Förmodligen tog den på djupet så att själen syntes)

* Så i läget "Partionering" då..
Här får man inget val att installera vid sidan om osv. Prövar bara Nästa men får då meddelande om att välja partition och monteringspunkt.
Får ett infall att klicka på Avancerat läge. Detta ger en ruta med varningar osv. Klickar på Nästa får en sammanfattning. Klickar på Installera och hamnar då tillbaks på Skrivbordet och får börja om...
Väl tillbaks i Partionering väljer jag att frigöra utrymme genom att minska min befintliga partition.
Väljer den att installera på men möts av samma info att jag måste välja partition och monteringspunkt.
Okej. Installationen kunde inte fixa det själv varför jag ser till att formatera som ext4.
Möts av att välja partition och monteringspunkt igen.
Så, jag kan alltså inte installera LMDE3, helt enkelt.

Får ett infall att dubbelklicka på det lediga utrymme och där kan jag då välja monteringspunkt och (åter) formatera som ext4.
1. Varför i jösse namn kunde inte DEN dialogen visas i stället för enbart ett meddelande?
2. Eller varför kunde inte meddelandet upplysa om hur jag skulle fixa detta?
3. Eller varför fixade inte installationsguiden detta åt mig?
4. Varför i h-e måste man manuellt välja monteringspunkt / i detta läge? Varför är inte det förvalt när t.o.m. inforutan upplyser om det? OM man nu vill ha annan punkt borde man väl kunna göra det i avancerat läge?

Så här långt har jag totalt tappat intresse för LMDE och hade detta varit min första kontakt med Mint hade jag också totalt tappat intresset för Mint, och letat något annat.
Jag menar, om bara installationen ska vara så förbannat krånglig, vad har jag då att vänta härnäst?
Nu fortsatte jag installationen och det lär kanske bli anledning att återkomma...
***
Och jodå, det tog stopp direkt där: LMDE3 fungerar inte med RTL8187 (18.3 fungerar)
Så tack men nej tack till LMDE3 :|
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron