Problem med korrupt Linux

Problem med korrupt Linux

Inläggav Masse » tis jun 05, 2018 5:54 pm

Hejsan får inte igång mitt Linux mint 18.3 Sylvia. Var inne i program o råkade ta bort något som jag trodde var oviktigt, Nu vill jag installera om det från USB-minnet men vet inte hur man gör eftersom datorn inte startar som den ska bara massa text men har märkt att när jag sätter i minnet läser den en massa från det men är tacksam för hjälp att installera om det :cry:
Masse
Samuraj
 
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 07, 2018 8:23 pm

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Mikael » tis jun 05, 2018 6:00 pm

Nu vill jag installera om det från USB-minnet


Menar du programmet du tog bort eller hela operativsystemet?

Instruktioner finns här:
http://linuxmint.se/instruktioner/
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2712
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Masse » tis jun 05, 2018 7:28 pm

Hela oprativsystemet via USB eftersom jag inte kommer in på några sidor datorn startar inte kommer bara upp någon text , det här kommer upp
Linux mint 18.3 Cinnamon 32bit
Avancerade flaggor för Linux mint18.3 Cinnamon 32bit
Memory testmemtest86+
Memory testmemtest86+ Serial console115200

Det kommer upp vid start
tacksam för hjälp !!!!
Masse
Samuraj
 
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 07, 2018 8:23 pm

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Mikael » tis jun 05, 2018 8:28 pm

Kommer just den texten upp när du startar med USB-minnet?
I så fall tror jag inte att det är minnet du startar från utan det är ditt installerade Mint som försöker men stannar där.

Du måste se till att USB-boot är valt som första startalternativ i BIOS eller använda en funktionstangent där du kan välja startalternativ.
Det kan också ha betydelse vilken USB-port som används.

Hur installerade du Mint förra gången?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2712
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Mikael » tis jun 05, 2018 8:41 pm

OT i denna tråd men funderar på detta:
Var inne i program o råkade ta bort något som jag trodde var oviktigt

Samt liknade händelse i din tråd om nätverkskort.
Exakt hur gör du när du "råkar ta bort" något?

Om man i Pakethanteraren Synaptic markerar något och där väljer "Markera för total borttagning" så kommer det paketet samt alla dess nödvändiga filer att tas bort.
Dessa nödvändiga filer kan ju behövas av flera andra program som då slutar att fungera.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2712
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Masse » ons jun 06, 2018 12:07 pm

Ja precis upptäckte det o kommer inte o ta bort fler program hädanefter man lär sig av misstagen :(
Men hoppas man ska kunna få ingång det igen på någon vänster med USB minnet, vet bara inte hur man gör har inte använt Linux innan finns ju inget lätt sätt t.e.x att trycka på installera. Så hoppas kunna få hjälp med vilka kommando jag ska göra o följa för att få igång det . Var väl så att när jag hade igång det innan hade jag problem att få min trådlösa nätverkskort att fungera och raderade något felaktigt men ska akta mej för det hädanefter får ta en sak i taget först få till Linux sen få ingång ena av de två trådlösa nätverkskort jag fick köpa för det skulle funka ihop med Linux
Masse
Samuraj
 
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 07, 2018 8:23 pm

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav mattem » ons jun 06, 2018 2:55 pm

På de flesta modernare datorer brukar det räcka med att man trycker på ESC eller F8 under POST, dvs när BIOS-informationen eller "loggan" visas vid uppstart av datorn för att man ska få upp en ruta där man väljer från vad man vill starta, t ex ett USB-minne. Minnet måste sitta i när du startar datorn för att man ska kunna välja det som start-enhet.

Sen väljer du att installera om Mint igen, men har du data du vill spara så ska du välja att inte formatera hårddisken. För då försvinner allt du har sparat i din hem-mapp.


Men innan du gör detta, prova att välja "Avancerade flaggor för Linux Mint", välj sedan recovery (tror jag det står). Startar den då, kommer du till en konsoll där du kan välja att reparera trasiga paket. Prova och se om det hjälper. Alternativt så kan man installera om programmet du tog bort via kommandotolken,
Kod: Markera allt
sudo apt install "namn på program"
. Kör
Kod: Markera allt
sudo apt check
för att se om systemet kan se vilket/vilka paket som fattas om du inte vet namnet på det du tog bort.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Mikael » ons jun 06, 2018 4:06 pm

Masse skrev:Men hoppas man ska kunna få ingång det igen på någon vänster med USB minnet, vet bara inte hur man gör har inte använt Linux innan finns ju inget lätt sätt t.e.x att trycka på installera. Så hoppas kunna få hjälp med vilka kommando jag ska göra o följa för att få igång det .


En bra början är ju att läsa, samt följa, de instruktioner som finns.
http://linuxmint.se/wp-content/uploads/ ... nnamon.pdf
Gäller 18.2 men skulle tro att inget är förändrat angående installation i 18.3
Om du sedan berättar var det tar stopp för dig blir det lättare att ge hjälp, om vi vet hur långt du kommit, vad som fungerar.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2712
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Masse » ons jun 06, 2018 6:01 pm

Sudo not found kommer upp :x
Masse
Samuraj
 
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 07, 2018 8:23 pm

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Mikael » ons jun 06, 2018 7:57 pm

Masse skrev:Sudo not found kommer upp :x


När/var? Och står det exakt så? Alltså Sudo
Eller står det sudo not found?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2712
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Masse » ons jun 06, 2018 9:16 pm

När jag kört Avancerade flaggor för Linux Mint", välj sedan recovery så kommer Busybox v1.22.1 upp sen står det
(initramfs) och skriver jag då där sudo apt check så kommer så kommer /bin/sh:sudo:not found upp :?
Masse
Samuraj
 
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 07, 2018 8:23 pm

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav mattem » tor jun 07, 2018 3:18 pm

Som jag har förstått det efter en snabb sökning på Busybox så har du ett korrupt filsystem på din hårddisk alternativt ett fullständigt skadat system.

Bästa förslaget är att starta från din USB med installationen av Mint (ESC/F8/F12 vid uppstart), installera om Mint i sin helhet inklusive att dina partitioner tas bort och återskapas igen (förvalt alternativ i installationsprogrammet).
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Masse » fre jun 08, 2018 9:00 am

ok det verkar inte fungera något är korrupt kommer upp no bootleble fast det är det har testat med både USB OCH DVD. tröttsamt
Kan någon hjälpa mej med kommand att formatera om disken så kanske det löser sig är nöjbörjare på Linux så vet inte . Tacksam för hjälp :ugeek:
Masse
Samuraj
 
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 07, 2018 8:23 pm

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Mikael » fre jun 08, 2018 9:21 am

Det spelar ingen roll om du formaterar disken eller ej. Har du inget startbart media så kommer inte datorn att starta.

1. Hur har du skapat ditt USB-minne? Eller hur har du bränt din DVD?
2. Har du prövat någon tangent för att byta startmetod? Det brukar kunna stå längst ner eller längst upp när man startar datorn "Press F12 for boot-options" eller liknande.
3. Eller som alternativ till 2. ovan - har du ändrat startordningen i BIOS?

Det går inte att hjälpa mer, du kommer inte att komma längre, utan svar på dessa frågor...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2712
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med korrupt Linux

Inläggav Masse » fre jun 08, 2018 1:18 pm

Jo jag har både startbart minne och Dvdskiva tror kanske att läsaren kan ha lagt av därför det står så , men från början formaterade jag disken när jag la in Linux därför trodde jag det kanske kunde fungera
Masse
Samuraj
 
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 07, 2018 8:23 pm

Nästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron