noapic

noapic

Inläggav Georgie » fre maj 28, 2010 8:00 am

Jag har en fyra år gammal HP-dator där jag brukar ha en Linux-version installerad som program, som alternativ till Windows. Installationen är lite speciell. Försöker man köra skivan rakt upp och ner kommer alltid följande meddelande:
Kernel Panic -not syncing. IO-APIC + timer doesn´t work! Boot with apic=debug and send a report. Then try booting with the `noapic´option.
I äldre versioner av Linux Mint, senast Felicia, kunde man komma förbi detta genom att installera i läge för att undvika ACPI-problem. När installationen stannade i ett visst läge skrev man noapic, tryckte retur och installationen fungerade. I Isadora finns möjlighet att installera med "ACPI-Workarounds". Då går installationen utan avbrott men vid omstarten efteråt kommer samma meddelande: Kernel Panic o.s.v.
Hur hittar jag den där `noapic´option? Jag är inte programmerare så jag brukar inte gå in och skriva om några program, men lösningen kanske är enkel fast jag inte fattar.
Tilläggas ska att exakt samma sak inträffar med Ubuntu 10.04. Tilläggas ska också att jag installerat Isadora på en nyare "hopplocksdator" utan problem och det fungerar kanon. Men jag vill ha det på HP-datorn också!
/Anders Georgsson
Georgie
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 26, 2010 8:42 pm

Re: noapic

Inläggav forslan » fre maj 28, 2010 9:39 pm

Ställ fågan på ubuntu-se.org eller på ubuntu.se. Där får du troligen svar.


Anders
forslan
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lör maj 22, 2010 11:38 pm

Re: noapic

Inläggav tux-sven » mån maj 31, 2010 11:33 am

Denna tråd verkar innehålla lösningen på problemet. I alla fall tycks frågeställaren bli glad... :)
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.p ... 31&start=0
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: noapic

Inläggav tux-sven » tis jun 01, 2010 8:41 am

Det finns ett uppdaterat ACPID-paket som du kan installera och prova med. Sök i pakethanteraren Synaptic på "Installerat(uppgraderingsbart)".
Tala gärna om ifall det hjälper. :roll:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: noapic

Inläggav Georgie » sön nov 07, 2010 8:42 pm

Hej, och tack för alla goda råd. Problemet är härmed löst.
Ursprungsproblemet löste jag helt enkelt genom att installera Felicia igen, som jag lyckats med tidigare. Några andra experiment kunde jag inte göra, eftersom cd-läsaren inte ville hantera de nyare skivorna. Men: Problemet återuppstod häromdagen när jag bestämde mig för att installera Linuxmint 9 "på riktigt" på egen partition. Tack vare goda råd här och på Ubuntuforumet har jag löst noapic-problemet, först genom att lägga till "noapic" i kernel-raden i boot-menyn före installation och därefter även i det installerade systemet genom att lägga till "noapic" i defalts i grub genom terminal. Alla goda råd ledde i det här fallet till en lösning, inte på det första problemet men på det nya! Och installationen löste jag med usb-minne, för min cd-läsare gillar fortfarande inte Linux-live-cd:s som är nyare än två år. Skumt...
/Georgie
Georgie
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 26, 2010 8:42 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster