Uppgradera från Rosa till Sarah

Uppgradera från Rosa till Sarah

Inläggav Anders.43 » tis jul 12, 2016 3:24 pm

Hej Forum!
Känner någon till när eller om det blir någon uppgradering direkt
från Rosa till Sarah? Är det kanske bättre att ta bort Rosa helt
för att sedan installera en fräsch version av Sarah.

Tacksam för svar: Hälsningar, Anders
Anders.43
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 28, 2014 3:37 pm

Re: Uppgradera från Rosa till Sarah

Inläggav mattem » tis jul 12, 2016 5:36 pm

Ja, möjligheten att uppgradera kommer att aktiveras i slutet av denna månaden enligt utvecklarna. Ser själv ingen nackdel att uppgradera på det viset, även om det är en större systemuppgradering från 14.04 till 16.04.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Uppgradera från Rosa till Sarah

Inläggav tux-sven » ons jul 13, 2016 10:07 pm

På Mints utvecklingssidor kan man se att de har joxat en del med "mintupgrade" de senaste dagarna. Men det är svårt att säga hur långt de har kommit. Det är på gång i alla fall. :)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Uppgradera från Rosa till Sarah

Inläggav Seaotter » ons jul 20, 2016 3:40 pm

Eummmm, jag verkar ha missat något. Det har inte kommit någon uppgradering som heter Rosa i min dator. Här finns bara Rafaela 17,2

OK, missat att kolla i uppdateringsprogrammet. Mycket riktigt fanns det en systemuppgradering som nu är gjord till Rosa 17,3. Trodde det kom automatiskt en påminnelse om att det finns uppgradering som väntar.

Visserligen ett tag sedan jag kollade här på forumet, men det beror på att Linux sköter sig så himla bra. Men när kommer det att ligga en uppgradering till 18,0? Skall man vänta ett tag kanske?
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Uppgradera från Rosa till Sarah

Inläggav tux-sven » tor jul 21, 2016 7:28 am

Den finns en uppgradering, men inte som en enkel uppgradering från 17.2 till 17.3. Det är mycket mer komplicerat och görs från ett terminalfönster (med kommandon). Det är nästan enklare/säkrare att göra en nyinstallation, i varje fall om du redan har en separat home-partition. Men om 17.3 fungerar bra så kan du gärna avvakta (sitta lugnt i båten???) ;)

http://blog.linuxmint.com/?p=3068
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Uppgradera från Rosa till Sarah

Inläggav Seaotter » tor jul 21, 2016 9:02 am

tux-sven skrev:Den finns en uppgradering, men inte som en enkel uppgradering från 17.2 till 17.3. Det är mycket mer komplicerat och görs från ett terminalfönster (med kommandon). Det är nästan enklare/säkrare att göra en nyinstallation, i varje fall om du redan har en separat home-partition. Men om 17.3 fungerar bra så kan du gärna avvakta (sitta lugnt i båten???) ;)

http://blog.linuxmint.com/?p=3068


Ja visst fungerar även nya versionen (17.3) bra, märker faktiskt inte någon större skillnad mot 17.2 ärligt talat. Men jag väntar med 18.0 tills jag hör mer vad kompisarna säger som kan betydligt mer än jag. Det är i alla fall otroligt bra med detta forumet där frågor besvaras, hur "enkla" de än är. Man behöver aldrig vara rädd för att ställa i eget tycke "dumma" frågor.

Tack Sven och alla andra som håller igång detta forum och ha en fortsatt fin sommar.

Christian
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster