Mint 8 + Ubuntu 10.04 + Mint 9! Tjolahopp!

Mint 8 + Ubuntu 10.04 + Mint 9! Tjolahopp!

Inläggav super_nollan » tis maj 18, 2010 10:01 am

Hej.
Det här är mitt 1:a inlägg här ,jag har en EeePc 904HD med Mint 8 + Ubuntu 10.04 installerat side by side ,nu fick jag för mig att jag skulle testa 9 Rc och har gjort en USBsticka enl konstens alla regler med rc iso´n på. Men? jag kan inte få installationen att hoppa igång... Jag kommer bara till menyn där jag ska välja Mint eller Ubu .... Jag är övertygad om att jag gör något kapitalt fel här men min nivå är inte såååååå hög vad det gäller Ubu eller Mint så om någon har ett förslag (vilket jag ser framemot) så ta det lugnt :-)

Skulle ju ha skrivit att jag försöker köra 9 i s f 8 och inte alla 3 tillsammans....

Förslag?

s_n
Senast redigerad av super_nollan tor maj 20, 2010 3:08 pm, redigerad totalt 1 gång.
Jag är en vandrande blåskärm...
super_nollan
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 28, 2010 4:43 pm

Re: Mint 8 + Ubuntu 10.04 i 2ualboot å nu 9rc men NoGo :-(

Inläggav tux-sven » tis maj 18, 2010 10:52 am

Hej, det var raskt marcherat.. ;)

Om du är nybörjare på Linux bör du INTE köra Linux Mint 9 RC. Du skapar dig lätt en massa onödiga problem med att köra en "Release Canditate" (RC). Den utgåvan rekommenderas endast för testningsändamål. Det finns nästan 100 uppdateringar sedan LM9RC släpptes, bl.a installationspaketen.

Om du skall köra ett Mint-system som en vanlig användare rekommenderas Linux Mint 8 tills vidare.

Det dröjer emellertid inte länge innan den skarpa utgåvan av Linux Mint 9 kommer, så håll ut.. :D
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 8 + Ubuntu 10.04 i 2ualboot å nu 9rc men NoGo :-(

Inläggav super_nollan » tis maj 18, 2010 12:01 pm

Mja , ok då. ;-)

Men?visst borde det vara så att installationen skall gå igång när jag bootar om? Eller måste jag skriva i ngt hemligt kommando i min situation för att peka med hela handen till mitt USBminne? Eller ska jag starta Mint 8 o det hoppar igång själv ?
Eller?
Eller?
Va?
Va?
Va?

:mrgreen:

/s_n
Jag är en vandrande blåskärm...
super_nollan
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 28, 2010 4:43 pm

Re: Mint 8 + Ubuntu 10.04 i 2ualboot å nu 9rc men NoGo :-(

Inläggav tux-sven » tis maj 18, 2010 9:20 pm

Nuu har Linux Mint 9 släppts i skarp version!! :mrgreen:

Jag vet inte om jag förstod dig rätt... startar inte Mint 9 från stickan eller startar det inte efter att du gjort en installation?

Startmekanismen i en installerad Linux heter Grub. I Ubuntu och Mint av senare utgåvor är det t.o.m. Grub2 som gäller.
Det skall inte vara några problem att ha dem paralellt (dualboot).
Jag kommer såsmåningom att göra en dylik installation själv och då kan jag se om det skulle vara något bekymmer (Vilket det inte borde vara) :roll:

Har du EN hårddisk för båda installationerna?

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 8 + Ubuntu 10.04 i 2ualboot å nu 9rc men NoGo :-(

Inläggav super_nollan » ons maj 19, 2010 8:38 pm

Ja jag har en hd för båda inst. Jag har upptäckt att RC inte har en autostart funktion som de "riktiga" släppen har. Jag har alltså försökt att få en RC hoppa igång på min eeepc med dubbla installationer av dels mint 8 o dels ubuntu 10.04 men pga(???) avsaknad av autostartmöjlighet för att just såna klåpare som jag inte ska installera rc å sånt ....
Nåja om nu den riktiga är släppt ska jag tanka hem den o skjuta in o se om DEN funkar :geek:
Jag är en vandrande blåskärm...
super_nollan
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 28, 2010 4:43 pm

Re: Mint 8 + Ubuntu 10.04 i 2ualboot å nu 9rc men NoGo :-(

Inläggav super_nollan » tor maj 20, 2010 3:06 pm

Å så där ja!!
:mrgreen:
Bilagor
mintvsubu.jpg
mintvsubu.jpg (134.17 KiB) Visad 7105 gånger
Jag är en vandrande blåskärm...
super_nollan
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 28, 2010 4:43 pm

Re: Mint 8 + Ubuntu 10.04 + Mint 9! Tjolahopp!

Inläggav tux-sven » tor maj 20, 2010 9:15 pm

Grattis. Bra jobbat! Nu kör du ju alla 3. :mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 8 + Ubuntu 10.04 + Mint 9! Tjolahopp!

Inläggav super_nollan » fre maj 21, 2010 7:54 am

:D
Ja hence my signature

Nästa grej jag tänkt å göra på den här är att jag ska trolla bort partitionen med Mint 8 o utöka de 2 andra så att jag får 2 val i boot menyn , mer om det senare.
Jag är en vandrande blåskärm...
super_nollan
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 28, 2010 4:43 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster