Behöver hjälp med Dual boot!

Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav hanna » tor nov 12, 2015 11:55 am

Hejsan! Hjälp jag har redan kört fast... Jag har lite newbie frågor i samband med att jag försöker få igång dual boot. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har installerat Linux Mint 17.2 (första gången jag använder Linux).
När jag först försökte installera Mint så fick jag problem med Grub2. Den blev förvirrad av att jag har rätt många hård diskar i den här datorn. Till slut så kopplade jag ur alla andra hårddiskar utom den som jag skulle ha Linux Mint på, och då gick det bra. Jag vet inte om jag installerade Grub2 eller inte....
När det var klart, så kopplade jag in alla hårddiskar igen.

Allt går bra med att starta Linux mint, ifall jag går in i BIOS och sätter alternativet "Ubuntu" som första hårddisk i start-ordningen. Det är inte en disk, utan ett alternativ som nu dyker up i BIOS tillsammans med hårddiskarna (jag har UEFI bios på Asus Z97 Pro moderkort).
(Fattar inte vad Ubuntu gör i menyn! Jag har aldrig någonsin installerat Ubuntu!)

Min testinstallation av Mint ligger på en 1.5 GB hård disk som ska pensioneras snart. (när jag är nöjd med installationen så klonar jag till en bättre disk). När jag tittar på den här disken i Windows disk manager så ser jag att den verkar ha blivit partitionerad i 3 bitar, en mindre i början av disken, större delen av disken och sen 28 GB på slutet. Vet inte varför. Jag gillar inte att partitionera diskar så det måste skett automatiskt på något sätt. Men jag tror inte att Mint informerade om det, vid installationen. Eller är jag ute och cyklar med detta?

Men självklart vill jag ju inte hålla på och logga in i BIOS och ändra hard drive boot order varje gång man vill använda det andra operativsystemet!

Jag kände mig rätt överväldigad av all allt nytt och krångligt, så jag laddade ned en produkt som heter EasyBCD 2.3 (gratis från tillverkaren, för eget bruk) medan jag var i Windows. Jag ville inte hålla på och krångla med konstiga command line utilties osv.

EasyBCD låter en installera en menu för att välja OS vid uppstart av datorn. Jag had inga problem att korrekt välja den disken som Windows 8.1 ska startas från. Jag testade och det funkade.

Men däremot för Linux Mint så funkar det inte! Fattar ej varför...

Nu vil jag bara att det här ska funka! Jag vill inte hålla på och läsa en massa krånglig text, det måste finnas ett enkelt sätt att sätt upp dual boot ---- eller?

Hoppas någon kan tala om för mig vad det enklaste sättet är, för att lösa det här?
Användarvisningsbild
hanna
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 11, 2015 6:59 pm
Ort: Oxford, England

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav Jan-Olof » tor nov 12, 2015 5:18 pm

Även om du inte gillar att partitionera så är det faktiskt ett väldigt bra sätt att ha koll på hur installationen görs. Följ den svenska instruktionen på http://linuxmint.se/instruktioner/ så ser du att det inte behöver vara så svårt (näst senaste versionen, men det görs på samma sätt i 17.2). Använd programmet Gparted för att partitionera (finns i menyn när du installerar). Att datorn har många hårddiskar skall inte vara något problem.

EasyBCD, https://neosmart.net/EasyBCD/, har jag själv aldrig använt men programmet har fått många positiva omdömen av andra användare. Jag tror att det kan vara ett bra val.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav Mikael » tor nov 12, 2015 8:01 pm

Först ska jag påpeka att jag har noll koll på vad UEFI kan ställa till med.
Och jag har inte det.

Jag har Linux på en egen hårddisk och jag har Windows XP på en annan hårddisk.
En partition på vardera. (eller några såna "minipartitioner" kan nog drälla)

Till en början lät jag Grub4Dos ligga på Windowsdisken *) och så fick den ta hand om uppstarten. (två pyttesmå filer var allt som behövdes)
*) Som vid det tillfället bestod av två diskar i Raid 0.

När jag bytte Windowsdisk lät jag Linux & Grub ta hand om uppstarten.

Jag har haft, och har, god hjälp av det grafiska programmet Grub Customizer.
https://launchpad.net/~danielrichter200 ... customizer

Jag har alltid möjlighet att vara påpasslig vid uppstart och trycka F12 och där välja enhet att boota från om det inte skulle funka på annat sätt.

Grub Customizer (som superanvändare)_001.png
Grub Customizer (som superanvändare)_001.png (80.9 KiB) Visad 20343 gånger


Grub Customizer (som superanvändare)_002.png
Grub Customizer (som superanvändare)_002.png (67.85 KiB) Visad 20301 gånger


Grub Customizer (som superanvändare)_003.png
Grub Customizer (som superanvändare)_003.png (60.62 KiB) Visad 20145 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav hanna » tor nov 12, 2015 9:57 pm

Den där grafiska boot managern var ju snygg! Måste man först installera Grub? Vilken version? Hur gör jag det...?

Men nu är det så här att jag VERKLIGEN är Newbie. :oops:
Mina enda referensramar är Windows.

Antar att man kör den i Mint, för att göra inställningarna, eller hur funkar det? Hur exakt ska jag bära mig åt för att installera detta? Just nu är jag i Windows för att allt är så svårt i Linux òch det är värdens jobb att byta boot disk order för att komma in i Linux.

Kan man hämta hem den med den här automatiserade programmet i Mint, eller hur får man tag på det?

Vad är det man faktiskt GÖR med boat loader filerna?
Jag vill gärna testa den som Mikael tipsade om, men jag vet inte hur jag börjar.

Jag hämtade hem en produkt som heter rEFInd men jag fattar inte riktigt vad man ska GÖRA med filen heller. Helt förvirrande när det inte finns något installationsprogram... Jag tittade till och med i Readme filen men där stod inget praktiskt användbart.
Användarvisningsbild
hanna
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 11, 2015 6:59 pm
Ort: Oxford, England

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav Jan-Olof » fre nov 13, 2015 1:16 am

Måste man först installera Grub?

Grub installeras automatiskt när du installerar Mint. Det enda du behöver tänka på är att välja på vilken hårddisk programmet skall installeras. Jag har använt UEFI i flera år utan problem men då har jag ingenting annat än två versioner av Linux Mint i datorn.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav Mikael » fre nov 13, 2015 10:25 am

Grub Customizer är bara ett grafiskt verktyg som medger att man slipper pilla i diverse konfigurationsfiler.
Man kan installera det, använda det, och sedan avinstallera det. Det behövs alltså inte för att datorn ska boota.

Man installerar det genom att öppna terminalen, motsvarande Windows kommandotolken.
och där skriva, eller kopiera in, det som står på https://launchpad.net/~danielrichter200 ... customizer
rad för rad, med ett enterslag efter varje kommando:

sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
Här uppmanas man ange sitt lösenord

sudo apt-get update

sudo apt-get install grub-customizer

Vid ev. frågor så väljer man det föreslagna ja/nej, yes/no
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav Jan-Olof » lör nov 14, 2015 10:38 am

Mikael skrev:Jag har alltid möjlighet att vara påpasslig vid uppstart och trycka F12 och där välja enhet att boota från om det inte skulle funka på annat sätt.

I Asus-UEFI, åtminstone den versionen som jag använder, bekräftar jag normalt bara det som är förvalt (eller väntar några sekunder så startar det automatiskt). För att starta från t.ex. ett USB-minne får jag trycka Delete. I UEFI-menyn, som jag har ställt i "avancerat" läge, klickar jag på Boot och väljer sedan startenhet i avdelningen Boot Override.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav stickanbj » sön nov 15, 2015 1:54 pm

HEJ!
Du behöver inte ändra startordningen i bios eller UEFI. Se bara till att secureboot är inaktiverat (har inget med säkerhet att göra) och håll reda på vilken disk du har som startdisk. Observera att om du har t.ex. Windows på första disken så heter den i Linux SDA. Partitionerna heter t. ex SDA1, SDA2 osv. Låt Grub installeras i MBR (SDA1) så kan du starta från vilket operativsystem som helst. Jag har testat med upp till 6 olika på min stationära (har den till att testa olika system på). Grub-customizer använder jag till att leta rätt på andra system som jag installerat. På de systemen lägger jag Grub i början på den aktuella installationen T. ex. SDC1 (första partitionen på hårddisk 3). Finnesen med detta är att jag alltid kan byta ut vilket som helst av de andra systemen utan att MBR påverkas, jag startar bara om och uppdaterar Grub-custumizer i första linuxsystemet.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav hanna » tis nov 17, 2015 1:47 pm

Förlåt att jag försvann från tråden! Nu ska jag fixa det här!

Sedan jag startade tråden så har jag ominstallerat Linux och fått LITET grundläggande newbie känsla för Linux i allafall.
När jag skrev mitt första inlägg så var jag som en nyfödd bebis - helt utan begrepp.

Nu har jag lagt allt på en drive, opartiotionerat.
Allt ligger på "/" även om jag förstått att det är snitsigare att ha en separat partition för "/home". Men obs! Jag har flera andra drives i den här datorn. Där ligger musik, mjukvara, filmer och annat smått och gott.
Dessa drives är även tillgängliga när maskinen kör i Windows.

Jag konstaterar att GRUB nu verkar vara installerat..... trots all.
Först fick jag "fatal error" type 5 gånger för GRUB2 då jag försökte installera Mint.

Till slut så kopplade jag ur alla andra hård diskar och installerade Mint igen. Då gick det. Installationen måste blivit extremt förvirrad av att jag hade massor av drives. Så förvirrad att den gav "fatal error". Mycket förvirrande för mig.

Så nu har jag sett hur GRUB 2 ser ut, med ett fult terminal-liknande fönster.
Det ligger ju på MInt driven, så därför har jag satt denna drive först i ordningen för drives i Bios.
Den har hittat mina två Windows installationer, varav en är trasig. Men väljer man den som är rätt, så startar Windows.

Men mina efterforskninger har lett mig till att vilja ha en GRAFISK bootloader. Det ska ju vara snyggt förstås! :D
rEFInd heter produkten.

Man kan lägga vilket wallpaper man vill, och sen får man fina symboler för de OS man har installerat. Samt lite verktyg om man vill.
Så nu gäller det att lista ut hur man installerar detta, och pekar det rätt.

Detta är naturligtvis KRÅNGLIGT att installera men jag vill verkligen ha det.
Användarvisningsbild
hanna
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 11, 2015 6:59 pm
Ort: Oxford, England

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav Jan-Olof » tis nov 17, 2015 4:24 pm

rEFInd heter produkten.

Eftersom programmet inte finns i Mints vanliga programförråd så kan du göra så här:
Öppna menyn och välj Administration, Programkällor.
Välj PPA och Lägg till ett nytt PPA...
Klistra in: ppa:rodsmith/refind
Klicka på OK två gånger.
Avmarkera raden som är märkt "Källor".
Klicka på Uppdatera cachen.
Stäng fönstret.

Programmet kan sedan hittas av Programhanteraren och installeras som vanligt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav Mikael » tis nov 17, 2015 5:42 pm

Grub Customizer medger också att man ändrar upplösning, färger och bakgrundsbild.
Dock tror jag inte man kan ha egna symboler/ikoner för varje "menu entry".

Men - jag har inte riktigt kommit överens med detta, jag har väl en tråd om det, varför jag medvetet valt att inte använda något tema.
95 % av varje uppstart är det ändå Linux som ska boota.

Tillägg:
Här är tråden jag tänkte på:
viewtopic.php?f=26&t=437&start=0
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Behöver hjälp med Dual boot!

Inläggav hanna » tis nov 17, 2015 5:54 pm

Jan-Olof skrev:
rEFInd heter produkten.

Eftersom programmet inte finns i Mints vanliga programförråd så kan du göra så här:
Öppna menyn och välj Administration, Programkällor.
Välj PPA och Lägg till ett nytt PPA...
Klistra in: ppa:rodsmith/refind
Klicka på OK två gånger.
Avmarkera raden som är märkt "Källor".
Klicka på Uppdatera cachen.
Stäng fönstret.

Programmet kan sedan hittas av Programhanteraren och installeras som vanligt.

Bästa förklaringen jag sett sen jag installerade Linux. Såååå hyggligt att skriva ut varenda steg!
Nu fattar jag lite bättre hur det här med PPA funkar också... hade lagt till en massa sånt, men inte förstått vart det tagit vägen!

OK! Mjukvaran nu installerad. :D
Äventyret fortsätter....
Användarvisningsbild
hanna
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 11, 2015 6:59 pm
Ort: Oxford, England


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster