Småjusteringar EFTER installation av Linux Mint (Gnome)

Småjusteringar EFTER installation av Linux Mint (Gnome)

Inläggav tux-sven » mån mar 29, 2010 10:20 pm

En installation av Linux Mint gnome är ovanligt komplett, inkluderande de flesta codecs och annat från början.
För den som är ny med Linux kan det dock finnas några kompletterande tips för att kunna utnyttja det nyinstallerade Linux Mint bättre. ;)

(EDIT, punkt 6 inflikad.)

Så här brukar jag göra:

1. STARTA BRANDVÄGGEN (Bör man alltid göra!): Från startmenyn välj "Kontrollpanel" -> "Firewall configuration". Ändra status till "Aktiverad". Du behöver INTE ändra på något annat om du bara kör vanlig Desktop eller Laptop. (Låt det bara stå "Neka")

2. LÄGG TILL ARBETSYTEVÄXLAREN: Högerklicka på en ledig plats nere på "Panelen" -> Välj "Lägg till i panelen" -> markera "Arbetsyteväxlare" och "lägg till".

3. AKTIVERA SKRIVBORDSKUBEN: Högerklicka på en ledig plats mitt på "Skrivbordet" Välj "Byt skrivbordsbakgrund" -> "Visuella effekter" -> "Anpassade" (Går inte detta saknar du 3D grafik. Antingen erfordras installation av proprietära drivrutiner för ditt grafikkort eller så har grafikkortet inte tillräcklig kapacitet för 3-D)

Om föregående steg gick bra, klicka på "Inställningar" så öppnar sig ett nytt fönster som heter "Simple CompizConfig Settings Manager",

4. Mitt förslag att konfigurera i "Simple CompizConfig Manager".
A. Animations: "Enable extra animations".
B. Desktop: Apperance -> Skrivbordskub.
C. Effects: Switcher -> "Skiftväxlare (Cover)", Cube Effects, Deformation -> "Inget", Additions -> "Enable Wobbly"

Nu kan du testa "Kuben" genom att hålla nere Ctrl+Alt och samtidigt vänster musknapp och röra på musen. :D
Ett annat alternativ är att klicka på olika ytor i "Arbetsyteväxlaren" som du tidigare lagt till i panelen.

5.OPTIMERA FÖNSTERLISTAN: För att få bästa upplevelsen av "Fönsterlistan", dvs den visning av minimerade fönster som syns i panelen, brukar jag ändra lite enligt följande:
Precis till vänster om det första visade fönstret nere i panelen finns det tre små horisontella streck. Högerklicka på dessa och välj "Inställningar" i det fönster som kommer upp. Därefter väljer du "Visa fönster från alla arbetsytor", "Gruppera fönster då utrymmet är begränsat" och "Återställ på ursprunglig arbetsyta". Stäng.

6. SKYDDA HEMMAMAPPAR: OM du har flera login/användare på samma dator och inte vill att man skall kunna läsa varandras "home-mappar":
Detta förutsätter att du har administratörsrättigheter om du avser att skydda andras än din EGEN hemmamapp. Sätta skydd på andras hemmamappar är det jag nu beskriver.
Öppna din Hem-mapp. Klicka dig uppåt 2 ggr tills du ser mappen "/home". Högerklicka på "/home" och välj "Öppna som administratör". (Ditt lösenord erfordras nu) Högerklicka på den användarmapp som du önskar skydda för insyn, Välj "Egenskaper" och därefter "Rättigheter". Ändra "Mappåtkomst" för "Övriga" till "Inget". Klart!

7. AKTIVERA HP-TOOLBOX: Endast OM du använder en HP-skrivare, (Hewell Packard) bör du lägga till paketet "hplip-gui" med hjälp av pakethanteraren "Synaptic". Då får du access till "HP-toolbox" som ger en bra kontroll över bläckstatus och annat i din printer. :D

8. DRA UNDAN PANELEN: OM du har en dator med liten bildskärm kanske du vill kunna flytta undan nedre panelen för att få lite bättre plats. Högerklicka på ledig yta i panelen -> "Allmänt": Följande skall du ha ibockat: "Fäll ut", "Visa döljknappar", "Pilar på döljknappar".

Lycka till,

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster