Nvidia-kort installeras inte, fick göra manuell installation

Nvidia-kort installeras inte, fick göra manuell installation

Inläggav mattem » mån dec 01, 2014 4:51 pm

Köpte ett nytt grafikkort och satte i min maskin och förväntade mig problemfri installation, som jag vant mig vid i Mint.

Jag har idag bytt från det integrerade Intel4600HD-kortet till ett nytt Nividia GTX 750ti. Det integrerade kortet avaktiverades i BIOS, så det finns inte med i leken längre.

Men nejdå... jag startas upp i mjukvarurenderingsläget för Cinnamon. OK, inte så konstigt. Har på tidigare burkar med äldre Nvidia-kort kört drivrutinshanteraren och valt/bytt drivrutin där för att allt ska fungera. Men den hittar inga kort/drivrutiner. Kolla upp och jodå, X hittar att jag numera har ett Nvidia-kort men kör med en vesa-drivrutin.

Startar om i återställningskonsollen och uppdaterar paketen och några paket uppdateras, men det gör ingen skillnad när jag väl har startat om igen. Inga drivrutiner hittas och mjukvarurendering är det som gäller.

Det hela slutade med att jag från geforce.com fick ladda ner de senaste drivrutinerna, göra filen körbar, avsluta X i terminalen och installera drivrutinerna. När väl det är avslutat så startar jag om maskinen. Nu fungerar allt, men varför blev det på detta viset?

Har som sagt inte haft problem med Nvidia-kort förr mer än att den öppna nouveau-drivrutinen låser systemet så man får välja en proprietär drivrutin i drivrutinshanteraren. Varför uppdaterades inte systemet med rätt drivrutiner automatiskt?

Kör jag drivrutinshanteraren nu med fungerande drivrutiner så säger den fortfarande att det inte finns några proprietära drivrutiner utan rutan förblir utan några val att göra.

Som sagt, varför fungerade det inte?
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Nvidia-kort installeras inte, fick göra manuell installation

Inläggav eson » mån dec 01, 2014 6:36 pm

En gissning är att grafikkretsen kanske är lite för ny. Vet inte hur lång tid det tar innan Linuxmiljön får in proprietära drivrutiner i systemet men det kort du nämner, tror jag släpptes nån gång i mars i år.
eson
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: ons nov 26, 2014 9:18 am


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster