Processor context corrupt

Processor context corrupt

Inläggav Micke Ö » mån nov 17, 2014 4:04 pm

Försöker intallera 'Cinnamon 17' på min busk. men får hela tiden det här
Felmeddelande.jpg
Felmeddelande.jpg (130.59 KiB) Visad 10078 gånger
felmeddelandet. Ibland kommer det upp innan jag ens har hunnit välja partition och däremellan kommer den när nästan hela installationen har gått färdigt. (Jag kom längre när jag försökte med 64-bit versionen)
Dessvärre måste jag ha XP kvar vid sidan om då jag har ett flertal program som jag vet inte kan fungera med Linux. Det finns flera googlingar med samma typ av frågeställningar och även en del lösningar men de är på engelska eller nåt annat språk men då mina språkkunskaper sträcker sig inom högstadiets nivå och dessutom mina datorkuskaper ligger på lågtadienivå så inser även ni att den kombon inte är så lyckad :?

Prylarna jag har är:
Asus P5L-MX
Intel core 2 cpu 6420 2.13 GHz (som jag ändå lyckats läsa mig till verkar detta vara det som ställer till det)
Intel 82945G Express Chipset Express Family
4 mg RAM

Vore mycket tacksam för en lösning...
/Micke
Micke Ö
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 29, 2014 12:56 pm

Re: Processor context corrupt

Inläggav Jan-Olof » mån nov 17, 2014 7:12 pm

Hej och välkommen!

Det är ju konstigt att felet inte uppstår på samma ställe. Har du förberett installationen genom att, i förväg, skapa ett ledigt utrymme på hårddisken eller låter du installationsprogrammet göra detta? Har du kontrollerat hårddisken så att den är felfri och defragmenterat den innan du började? Testat arbetsminnet?

Var har du läst att det skulle vara problem med processorn? Just processorn brukar ju vara en av de mest standardiserade delarna i datorn så det är nog ovanligt att den ställer till problem.

Dessvärre måste jag ha XP kvar vid sidan om då jag har ett flertal program som jag vet inte kan fungera med Linux.

Du vet hur du skall göra mig nyfiken... :) Vilka program är det? Kanske har någon annan lyckats få igång dem eller har förslag på lämpliga alternativ.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Processor context corrupt

Inläggav stickanbj » mån nov 17, 2014 9:56 pm

Testa med att först skapa utrymme på hårddisken. Det kan du göra med Gparted som finns tillgängligt på Live-skivan.
Jag har XP tillsammans med tre andra operativsystem (Mint-Mate, Mint-Cinnamon och LMDE-Xfce) på min stationära . Ett alternativ är att prova Mate- eller Xfce-versionen.
Ett annat sätt är att använda "felsäkert läge2 för att komma runt ev problem med grafikdrivrutiner vid installationen. Jag har anvånt detta när jagt fått problem. När man startat om i "felsäkert" läge brukar det gå att fixa drivrutinerna via kontrollpanelen.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Processor context corrupt

Inläggav Micke Ö » tis nov 18, 2014 11:38 pm

Tackar hittills för era svar.
MEN... dessvärre kommer jag inte längre :?
Jag har defragmenterat hårddisken 2 ggr, rensat ledigt utrymme, formaterat de partitioner jag lyckats åstadkomma vid tidigare försök. Jag har laddat hem 'Intel Processor Diagnostic Tool' , kört stresstester och allt vad det innebär, och som klarades utan några problem.

Det skumma är ju som Jan-Olov nämner, att felmeddelandet inte dyker upp vid samma process under installationen utan närsomhelst.Jag kanske även skall nämna att jag bootar från dvd, om det nu har nån betydelse. Jag är ju som sagt väldigt grön på det här, så om vi tar från början:

Första gångerna jag gjorde några försök så lät jag Linux skapa egen partition och som jag hade 'skumläst' mig till så skulle det vara bättre med tanke på det RAM-minne jag har, vara bäst med 64 bit's versionen.

Vid det försöket kom jag till slutet och precis till det att systemet skulle installeras. Jag fick sedan höra att det inte var någon bra idé att köra 64 bit när xp låg i 32. Så jag tänkte, jamenaturligtvis :P det är det som är problemet... Men, så icke fallet :cry: .

Efter att jag lagt ut det här och fått era svar så har jag läst på lite mer och skapar själv root, swap och home-partitioner och kom då i första försöket lika långt som jag kom med 64 bit, alltså till det att systemet skulle installeras. Vid efterkommande försök ploppar felmeddelandet upp närsomhelst.

Jag gjorde en brovink och tog hem 'Rebecca 17.1' men vid den installationen hinner jag inte ens välja språk innan burken bryter med "Processor context corrupt'

Du vet hur du skall göra mig nyfiken... :) Vilka program är det?

Där bör du nog läsa, tror inte fungerar, istället för vet. Som sagt jag är väldigt grön på det här ;)

Tacksam för vidare lösningar...
/Micke
Micke Ö
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 29, 2014 12:56 pm

Re: Processor context corrupt

Inläggav Jan-Olof » ons nov 19, 2014 1:42 am

Vad jag kan förstå så har du en 64-bitars processor (http://ark.intel.com/products/29755). Du skriver att arbetsminnet är på 4 mg men jag förutsätter att du menar 4 GB. I så fall är ju 64 bitar det självklara valet - att XP bara är 32-bitars borde inte ha någon som helt betydelse.

Kan du köra Rebecca utan problem från DVD:n?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Processor context corrupt

Inläggav stickanbj » ons nov 19, 2014 2:10 am

Har du kollat BIOS? Kanske behövs en uppdatering. Det verkar som att installationsprogrammet tror på ett hårdvarufel. Asus har ju också en del "egna program" ibland som kan ställa till det. 32- eller 64-bitars spelar ingen roll om du har en 64-bits processor.
Det skall även gå utmärkt att installera från DVD. Jag uppfattar det som att du i alla fall kan köra DVD:n som LIVE-skiva. Rätta mig om jag har fel.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Processor context corrupt

Inläggav Mikael » ons nov 19, 2014 8:01 am

Funderar också på om DVD-läsaren kan vara lynnig? Att det ibland blir något fel där.
Testa installera från USB.

Sedan funderar jag över vad du menar med
Där bör du nog läsa, tror inte fungerar, istället för vet. Som sagt jag är väldigt grön på det här
som svar på Jan-Olofs fråga vilka Windowsprogram du "måste" köra under XP??
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Processor context corrupt

Inläggav Jan-Olof » ons nov 19, 2014 9:57 am

För säkerhets skull kan du öppna ett terminalfönster och skriva följande kommando:
uname -p
Svaret borde bli "x86_64" om du har en 64-bitars processor från Intel.

32 eller 64 bitar har ingen betydelse för att kunna starta datorn förutsatt att den har en 64-bitars processor. Om man stoppar i en DVD med ett 64-bitars operativsystem i en dator med 32-bitars processor så får man bara en uppmaning om att byta skiva.

Med 4 GB arbetsminne så vore det lite synd att inte köra 64 bitar - en 32-bitars processor kan bara "se" ett minnesutrymme på ungefär 3 GB så då skulle du inte kunna utnyttja hela minnet.

I fråga om windowsprogram så påstår ju ibland t.o.m. tillverkaren att det inte går att köra dem i Linux. När man sedan provar så fungerar det kanske alldeles utmärkt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Processor context corrupt

Inläggav Jan-Olof » ons nov 19, 2014 12:27 pm

Mikael skrev:Funderar också på om DVD-läsaren kan vara lynnig? Att det ibland blir något fel där.
Testa installera från USB.

Ja, där har vi ju en tänkbar felkälla. Har faktiskt råkat ut för det en gång.

Om man använder Windows och vill skapa ett startbart USB-minne så kan man använda ett litet smidigt program som heter Rufus. Finns att hämta från http://rufus.akeo.ie.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster