Installera från USB till USB

Installera från USB till USB

Inläggav Mikael » ons jun 25, 2014 9:32 am

Sökte här enl. rubrik men det är för vanliga ord och tas ej med i sökningen.
Skulle vilja ha en klistrad tråd som beskriver detta. :geek:

Vill alltså installera Mint PÅ ett USB-minne från en (annan då) LiveUSB, vilket jag har gjort tidigare, men vill vara säker på att GRUB inte stökar till det med befintlig disk/OS.
Visst, man kan se till att plocka bort befintlig(a) hårddisk(ar) när man gör detta (så att inget annat operativ hittas) men det är ju inte alltid som detta är så praktiskt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Jan-Olof » ons jun 25, 2014 8:31 pm

Ja, det här är ju ett aktuellt ämne. Det som har skrivits hittills om installation på USB är i stort sett bara tux-svens beskrivning, viewtopic.php?f=15&t=120, men den har du ju redan läst. Jag har tänkt lägga till ett exempel i installationsanvisningen men det har ännu inte blivit av.

Det viktigaste är ju att ange rätt enhet för installation av starthanteraren, GRUB. Enda sättet att slippa få menyposter för övriga installerade operativsystem är nog, som du skriver, att plocka bort hårddiskarna innan installationen. Risken är väl att någon uppdatering sedan gör update-grub och så har man alla posterna där igen...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Mikael » ons jun 25, 2014 9:10 pm

Ah - ja det var den tråden jag letade efter nu.. men som sökmotorn inte fick fram..

Just det ja ange USB't för GRUB så att den bara finns där.. övriga menyposter gör ju inget om de finns heller.
Är det så att GRUB så att säga lägger sig före MBR/Windows boot (om GRUB finns på något media) utan att sabba något?

Jag hade tänkt göra detta på, eller med, en arbetsdator och jag vill ju inte sabba den.
Fast jag kan testa på en bärbar jag har enbart för teständamål också..
Återkommer, kanske i den andra tråden då, med resultat.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Jan-Olof » ons jun 25, 2014 9:50 pm

Är det så att GRUB så att säga lägger sig före MBR/Windows boot (om GRUB finns på något media) utan att sabba något?

Nu är jag inte riktigt säker på vad du menar, men startordningen ligger ju i BIOS och där brukar USB-minnen inte prioriteras. GRUB installeras i USB-minnet och påverkar därför inte hårddisken på något sätt.

Ett exempel: Asus mini-PC med XP på hårddisken. Trycker på Esc vid start och väljer USB-minnet i menyn. GRUB körs sedan därifrån och startar Mint.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Mikael » tor jun 26, 2014 12:35 pm

Ja, jo, nej ...
Om man installerar Linux på samma hårddisk som ex. Windows så tar ju liksom Grub över "boot-delen". Grub är ju mer än bara en meny att välja från.
Tar man bort Linux-partitionen, där väl Grub lagt sig som "default" så bootar man ju inte automatiskt in på Windowspartitionen.
Kräver lite handpåläggning för att få tillbaks detta.

Funderade då bara på när man installerar Linux på en annan disk, ex. ett USB-minne, om installationen/Grub även då ser till att ta över "boot-delen", att disken med Windows då inte bootar även om den är vald som förstaval i BIOS...

Har ju gjort detta tidigare i olika former, på olika datorer, men har liksom inte satt mig in i hur detta fungerar "på papperet".
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Jan-Olof » tor jun 26, 2014 6:37 pm

Om man installerar Linux på samma hårddisk som ex. Windows så tar ju liksom Grub över "boot-delen". Grub är ju mer än bara en meny att välja från.
Tar man bort Linux-partitionen, där väl Grub lagt sig som "default" så bootar man ju inte automatiskt in på Windowspartitionen.

Informationen finns, i det fallet, i den första sektorn på hårddisken. Om man avinstallerar så får man återställa informationen, t.ex. från en säkerhetskopia av startsektorn.

Funderade då bara på när man installerar Linux på en annan disk, ex. ett USB-minne, om installationen/Grub även då ser till att ta över "boot-delen", att disken med Windows då inte bootar även om den är vald som förstaval i BIOS...

Informationen ligger då i första sektorn på USB-minnet. Om man inte aktivt väljer att starta därifrån så läser BIOS den information som finns på hårddisken och startar Windows. Det finns alltså ingen risk att någonting sabbas.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Mikael » lör jun 28, 2014 9:54 am

Japp, gjorde då detta och det fungerar bra att starta upp datorn utan USB-minne och det fungerar även att starta upp på USB-minnet.
På just den datorn.

På en annan dator fungerar det inte. Saknas information/någon fil. =?

Har detta att göra med val av monteringspunkt?
Jag har aldrig satt mig in i de olika alternativ som finns att välja när det gäller monteringspunkt.
Tycker det kunde finnas en enklare hjälptext för det i installationen...

Är detta något som går att fixa i efterhand eller måste man göra om hela installationen?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Jan-Olof » lör jun 28, 2014 11:48 pm

Menar du att det går att starta datorn från hårddisken men inte från USB-minnet? Hm, det har jag aldrig råkat ut för. Det är inte bara en varning om att t.ex. växlingspartition saknas då? I så fall bör datorn starta ändå efter några sekunder.

Är detta något som går att fixa i efterhand eller måste man göra om hela installationen?

För att ändra monteringspunkter så kan man alltid redigera filsystemstabellen, /etc/fstab. Om man t.ex. har installerat på hårddisken och i efterhand köper ytterligare en hårddisk så kan man flytta delar av systemet utan att behöva installera om någonting. Fick göra så en gång i en gammal dator med väldigt liten hårddisk.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Mikael » sön jun 29, 2014 9:48 am

Jag använde en bärbar dator för proceduren. Startade upp den med ett LiveUSB och installerade på ett annat.
Den datorn går att boota som vanligt utan något USB och sätter man in USB med Mint 17 på så bootar den upp på det.

Flyttar jag USB till en stationär dator och bootar från det får jag:

SYSLINUX 4.06 EDD 2012-10-23 Copyright (C) 1994-202 H. Peter Anvin et al
ERROR: No configuration file found
No default or UI configuration directive found!
boot:



fstab på USB:
Kod: Markera allt
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=d2a27a55-0545-44ab-b880-9da95c21e00d /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=7f2debe9-789e-4e33-ac91-86fc853c913c none            swap    sw              0       0


Där ser man att swap pekar på en enhet som inte finns längre.
UUID=d2a27a55-0545-44ab-b880-9da95c21e00 är USB't
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera från USB till USB

Inläggav stickanbj » sön jul 06, 2014 7:08 pm

Hej!
Allt verkar hänga på att du inte lagt GRUB på USB-pinnen. Jag gjorde precis som du beskrev MEN vid installationen (på samma bild som partitionerna visas) valde jag att lägga GRUB på (i mitt fall) SD1Kingston. Jag får visserligen med övriga operativsystem i GRUB men det är ju lätt ordnat antingen i terminalen eller att man installerar GRUB-customizer och tar bort de som inte behövs. Pinnen fungerar utmärkt på alla de datorer som jag har provat det på. Skulle gärna sett att Grub-customizer fanns i paketförrådet men tyvärr så är det inte fallet.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Mikael » sön jul 06, 2014 7:15 pm

Jodå, jag lade Grup på USB't.
Grub-menyerna ser olika ut om jag bootar upp datorn (den som detta fungerar på) från dess HDD eller från USB.
Ska göra ett nytt försök men denna gång manuellt partionera så som Tux-sven beskriver
viewtopic.php?f=15&t=120#p370
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Mikael » sön jul 06, 2014 9:32 pm

ÅÅÅ så korkat!! :oops:

Gjorde om proceduren.
Funkar på datorn där detta gjordes, fungerar inte på den stationära.
Jag har ju en "egen" USB-kabel liggandes på datorbordet eftersom ex. USB-uttagen i fronten inte är att lita på vid boot.
Testade att byta plats på uttagen på baksidan.
Samma resultat.
Testade då med andra USB-minnen, bl.a. det som är LiveUSB't som användes att installera från.
Samma resultat.
Testade då med inget minne alls anslutet. Kunde ändå välja USB Device vid F12 vid uppstart.
Samma resultat. Alltså:
SYSLINUX 4.06 EDD 2012-10-23 Copyright (C) 1994-202 H. Peter Anvin et al
ERROR: No configuration file found
No default or UI configuration directive found!
boot:

:idea: Stängde av min USB-anslutna skrivare och då fungerade allt... :geek:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Mikael » ons okt 22, 2014 11:04 am

Hörde en bekant säga att han, av misstag, råkat installera en ny version av Mac OS X från ett USB till samma USB.

Blev lite nyfiken om det låter sig göras även i Linux?
Jag kan ju testa själv, om jag har lämpligt USB-minne, men om svaret är "nej, det går inte" så sparar jag lite tid.

Inte så att jag har för avsikt att göra en sådan installation heller, bara nyfiken som sagt...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera från USB till USB

Inläggav Jan-Olof » fre nov 21, 2014 8:26 pm

Det går inte att göra av misstag. Jag provade just med Mint 17.1 för att se hur långt man kommer. Installationen stoppades redan efter några sekunder med meddelandet:
Bilagor
Kan ej installera på sig själv.png
Kan ej installera på sig själv.png (11.21 KiB) Visad 18148 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster