MATE + Cinnamon samtidigt

MATE + Cinnamon samtidigt

Inläggav Mikael » fre mar 28, 2014 9:17 pm

I någon tråd, ang. LMDE, har jag berört detta ämne men det kanske fungerar med en ny tråd. (?)

Tidigare kunde jag på någon LMDE växla mellan Cinnamon, MATE och Xfce genom att logga om.
Vid någon uppdatering försvann den möjligheten och det blev då Cinnamon enbart. Oklart varför just den, om jag kanske var i den miljön när uppdateringen skedde?

Nåväl, detta är inget specifikt problem längre.
Men - om nu någon installerar det ena eller det andra för att någon sa just det, eller för att man bara tog en av dem för att man inte "visste bättre", och kör med det och kanske är rätt så nöjd tills någon tipsar/föreslår den andra miljön?
Jag tänker nu främst enbart Cinnamon & MATE (och inte Xfce eller KDE) och jag tänker även Mint i allmänhet, inte LMDE eller "Ubuntu".

Finns något sätt för en amatör/nybörjare att så att säga lägga till den andra också? Och att man kan växla vid omloggning eller vid omstart?
Jag menar också att detta ska vara en stadigvarande möjlighet, inte bara för att man vill pröva olika utseende.

Eller, i "värsta fall" att man har de båda som varsin installation men med gemensam Hemkatalog?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: MATE + Cinnamon samtidigt

Inläggav Jan-Olof » lör mar 29, 2014 12:07 am

Ja, LMDE fanns ju tidigare i någon version med både Cinnamon och MATE installerade samtidigt. Jag körde tidigare en version av Slackware där man kunde växla mellan KDE, Xfce, Fluxbox och eventuellt ytterligare någon annan skrivbordsmiljö, så visst går det att göra. Att man normalt inte gör så beror väl, antar jag, på att det blir komplicerat och tar mycket plats.

De utgåvor som är baserade direkt på Debian (=LMDE) är ju inte riktigt kompatibla med de som baseras på Ubuntu. Det skulle vara en ytterligare komplikation.

För en nybörjare är det nog enklast att provköra från ett eller flera USB-minnen. Då behöver man inte heller tänka på hur många partitioner som finns tillgängliga på hårddisken. Jag vet inte om folk egentligen byter skrivbordsmiljö särskilt ofta. Här får alla läsare gärna dela med sig av sina egna erfarenheter...

En gemensam hemkatalog kan vara möjlig. Eventuellt får man se upp lite så att inte program med olika versioner sabbar varandras inställningar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: MATE + Cinnamon samtidigt

Inläggav Mikael » lör mar 29, 2014 12:16 am

Nej, jag vet inte heller hur ofta man byter miljö, men detta kan ju i sin tur bero på att det är lite omständligt?
Man kan ju vilja köra skarpt en längre tid innan man vet mer hur man trivs.

En gemensam hela Home medför nog som du säger en hel del strul då även många dolda mappar finns där.
Skulle då vara vara en gemensam plats för typ Bilder, Hämtningar, Dokument osv.
Fast det går ju att lösa med lite disciplin...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: MATE + Cinnamon samtidigt

Inläggav Raggos » sön mar 30, 2014 8:47 am

Kan tillägga att min Lmde från 201204 fungerar aldeles utmärkt efter den senaste uppdateringen både med Cinnamon, Gnome och Mate. I Gnome classic saknas det menyer i panelerna men för övrigt fungerar det också. Wine gick inte att installera tidigare men nu går det att köra windows program trots att det varnas för något allvarligt fel i Wine. Mint tycks bli bättre och bättre efter varje uppdatering!
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: MATE + Cinnamon samtidigt

Inläggav stickanbj » tis apr 01, 2014 10:12 am

Ofta diskuteras olika skrivbordsmiljöer utifrån utseende och känsla. Vad som sällan tas upp är hur mycket minnesåtgång som används för de olika skrivbordsmiljöerna. Det finns en undersökning som visar att av de vanligaste skrivbordsmiljöerna som använd i Mint så är Mate den som kräver minst. Se nedan.
skrivbordsmiljö: Minnesåtgång
LXDE...........................36 MB
Mate............................42 MB
Xfce............................70 MB
Cinnamon....................79 MB
Gnome 3....................155 MB

LXDE och Gnome 3 är mera till för jämförelse.
Jag ble själv ganska förvånad när jag såg listan.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: MATE + Cinnamon samtidigt

Inläggav Mikael » tis apr 01, 2014 10:30 pm

stickanbj skrev:Ofta diskuteras olika skrivbordsmiljöer utifrån utseende och känsla. Vad som sällan tas upp är hur mycket minnesåtgång som används för de olika skrivbordsmiljöerna. Det finns en undersökning som visar att av de vanligaste skrivbordsmiljöerna som använd i Mint så är Mate den som kräver minst. Se nedan.
skrivbordsmiljö: Minnesåtgång
LXDE...........................36 MB
Mate............................42 MB
Xfce............................70 MB
Cinnamon....................79 MB
Gnome 3....................155 MB

LXDE och Gnome 3 är mera till för jämförelse.
Jag ble själv ganska förvånad när jag såg listan.


Bra info!
Lite grovt kan man då säga att Cinnamon slukar dubbelt så mycket minne som MATE.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: MATE + Cinnamon samtidigt

Inläggav Jan-Olof » ons apr 02, 2014 8:06 am

Fast jag blir ju lite undrande när jag ser att man t.ex. "anklagar" KDE för att kräva så mycket minne att det inte ens borde gå att starta i datorer där jag själv kört det utan problem...

Enligt artikeln så har man kört i den virtuella miljön Virtenv och använt kommandot free för att mäta hur mycket minne som använts. Vilka distributioner framgår inte. Jag antar att det kan vara svårt att mäta hur mycket minne just skrivbordsmiljön använder om man inte har exakt samma förutsättningar i övrigt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster