Mint 17 "Qiana"

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav LennartL » sön jun 29, 2014 8:13 pm

64bit kräver dator som klarar det.
32bit kan även köras i en 64bit dator.
Men inte tvärt om.

Här kan du läsa om en uppgradering från 16 till 17:
http://www.tecmint.com/upgrade-linux-mi ... x-mint-17/
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Jan-Olof » mån jun 30, 2014 12:23 am

Kjell-Åke skrev:Jag tror jag läste på annat ställe att 64-bitars går bra om man har >2MB minne. Är det inte processorn som avgör vad som funkar?

Jo, som LennartL svarade så måste datorn ha en 64-bitars processor för att man skall kunna köra ett 64-bitars operativsystem. Det är däremot ingenting som går sönder om man råkar göra fel - man får bara en uppmaning att byta installationsskiva.

Minnesgränsen som du har läst om är 3 GB. Vad som menas i det fallet är att en 32-bitars processor inte kan "se" mer minne än så. Det är en rent matematisk begränsning och gäller för alla operativsystem.

Tyvärr har det sålts väldigt många datorer med 64-bitars processor och ett arbetsminne på mindre än 3 GB. Det går att köra dem men man kan då egentligen inte utnyttja fördelarna med 64 bitar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Mikael » mån jun 30, 2014 7:36 am

Kjell-Åke skrev:...
Men jag försöker, i görligaste mån, (och när jag kommer ihåg) att undvika musen. När jag vill igång med en session i Mate, använder jag "windowsknappen" och blir störd för det poppar upp alternativ och jag måste knappa vä, hö, upponer för att få markerat min webbläsare. Som det oftast handlar om.


Kolla in gnome-do
http://en.wikipedia.org/wiki/GNOME_Do m.fl.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav LennartL » lör jul 05, 2014 7:40 pm

Jag ber om ursäkt Jan-Olof men jag "lånade" ditt svar ang.uppdateringar och svarade på en liknande fråga i Ubuntu.se.
"Från och med Mint 17 så visas alla säkerhetsuppdateringar, oavsett nivå, i Uppdateringshanteraren. Det är dock som vanligt bara nivåerna 1-3 som rekommenderas för installation. Nivåerna 4 och 5 är därför inte förvalda. Du skall inte bry dig om dessa om du inte är helt säker på att du verkligen behöver dem."

Jag hoppas du inte blir allt för arg på mig för det.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Jan-Olof » sön jul 06, 2014 12:02 am

Du är förlåten ;) Bra att informationen kommer flera tillgodo.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Seaotter » sön aug 10, 2014 1:23 pm

Hmmmm, jag som alltid var på hugget med att uppdatera till den senaste versionen från Mint 13 och framåt. 17 verkar ha fått lite barnsjukdomar så jag väntar ett tag till med att lämna Petra.

Vilka är de reella förbättringarna som skiljer sig markant från 16 Petra, kan någon beskriva?

Hoppas alla haft en fin sommar i alla fall. Här uppe i norr har det varit en av de bästa på 50 år.

Christian
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Jan-Olof » sön aug 10, 2014 8:57 pm

Vilka är de reella förbättringarna som skiljer sig markant från 16 Petra, kan någon beskriva?

Nya versioner av alla skrivbordsmiljöer: Cinnamon 2.2, MATE 1.8, KDE 4.13, Xfce 4.10. I fråga om utseende är det inte några stora förändringar utan det är tekniska förbättringar som gjorts. Version 17 har support till april 2019, alltså i fem år.

Jag ser ingen anledning att tveka. Se bara till att hämta den senaste iso-filen eftersom den numera finns i en uppdaterad version.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Mikael » ons sep 17, 2014 6:41 pm

Firefox kraschade ju för mig i 14 när jag besökte Biltema.
Nu med 17 så kraschar den lite nu & då...
Får använda Opera och skippa bankdosa med kabel då..
Lite surt att det blir försämringar när man uppgraderar..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav stickanbj » ons sep 17, 2014 7:32 pm

Hej!
Vad har du för grafikkort. Jag hade samma problem på min stationära med Nvidia-grafik. Jag installerade nvidia-173 och då försvann problemet.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Mikael » ons sep 17, 2014 7:52 pm

Ah!

Jag hade ju bekymmer med grafiken i 14 men löste det, då.
Detta "hoppade" väl tillbaks när jag installerade 17 men har nu ändrat till 304.
Får testa och se....

Drivrutinshanterare (som superanvändare)_029.png
Drivrutinshanterare (som superanvändare)_029.png (45.13 KiB) Visad 16971 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Mikael » lör sep 20, 2014 11:30 pm

Än så länge har FF fungerat UA. Även testat "forcera" på Biltema.se.

Dock så kommer jag att överge FF till förmån för Midori, förutom möjligen vid besök på handelsbanken.se

TV4Play laggar så infernaliskt med FF, på två datorer, båda med 17 MATE.
Funkar fint med Midori, på båda.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav stickanbj » sön sep 21, 2014 9:57 am

Det är riktigt att vid uppgradering så ändras grafiken till standard X-org.
Kan det vara så att du har en nyare version av grafikkort som kan behöva den uppgraderade drivrutinen på den maskin som du har problem med?
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Mikael » sön sep 21, 2014 6:30 pm

Ev så är problemet med att FF kraschar borta i.o.m byte av drivrutin.

Problemet med TV4Play på två datorer är ju också löst genom att använda Midori. Eller Opera.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav Seaotter » mån sep 29, 2014 8:20 am

På tal om att FF kraschar så har jag fått ett irriterande problem. Jag har efter två ominstalleringar av Qiana (svensk version) fått både FF och TB i engelsk version. Laddade ner en svensk version från Mozilla men det var tji att installera. Har kollat på nätet i timmar men inget som ger mig något. Efter att ha försökt att få igång dessa två i svensk version har krascherna börjat. KeePass2 ser också konstigt ut, det har jag fått att fungera men själva KeePass inloggningsmodulen ser konstig ut, liksom lite större än den vanliga, kan jag ha fått in en "pirat version"? Det skulle vara konstigt eftersom jag installerade KeePass genom terminalen. Ja ja, det är i alla fall inte datorn som krånglar, eftersom jag kan köra mitt gamla Win 7 Ultimate (ursäkta svordomen) från andra disken på datorn. Jag hade säkerhetskopior från min hemmamap, tar en varje dag med Lucky Backup, men det var inte så värst med den återställningen, massa kom inte med och det fattades en profil sas det. Detta har fungerat förut men skulle givetvis krångla nu. Kunde inte hitta ett datum att återställa från heller.

Efter två dagar med ominstallationer och anpassningar som jag vill ha det på datorn så kraschar faktiskt hela Qiana nu. Nu fryser systemet redan i linuxuppstarten, innan var det bara FF.

Tacksamt tages hjälp emot, för det behövs nu till detta spektakel.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Mint 17 "Qiana"

Inläggav stickanbj » mån sep 29, 2014 11:32 am

Kan du starta i rec.mod? Har du grafik från Nviudia? Har du kollat språkstödet? Du kanske skulle börja där och välja "installera för hela systemet". Prova någon annan grafikdrivrutin, det brukar finnas några att välja på. Systemet känner av din grafik och väljer alternativ. KeePass2 känner jag inte till.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

FöregåendeNästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron