Mate eller Cinnamon

Mate eller Cinnamon

Inläggav Seaotter » tor jan 30, 2014 10:26 am

Godmorgon alla Linux fans. Efter en del datorsnack med bekanta och grannar har Linux fått nya användare och det är ju roligt. Igår kom en annan granne över och behövde data hjälp, hans Win 8 strulade som vanligt igen. Jag påminde honom om möjligheten av att skippa Windows helt eller bara delvis genom "dual-boot", en diskussion vi haft för länge sedan. Ok, han var nu så trött på Windows att han gick med på vad som helst annat, nästan. Själv kör jag med LM 16 Mate och tycker det är bra och har inte haft några större funderingar på Cinnamon. Jag kommer att visa båda versionerna för grannen, men vet för lite om Cinnamon för att ge honom några uppgifter om versionen.

Jag vet att det är lite som att börja ett snack vilken bil som är bäst Volvo eller SAAB osv, osv. Men lite enkla fakta skulle jag behöva för att kunna marknadsföra dessa båda versioner. Det verkar ju vara mest utseendemässiga skillnader vad jag vet hittills. Hoppas någon kan fylla på med kunskaper i ämnet. Att bara komma med att det ena eller det andra är bäst ger alltså inget i detta fallet, jag behöver kalla fakta för att rättvist kunna förmedla vidare till grannen som nu äntligen kan tänka sig att överge Windows.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja

Re: Mate eller Cinnamon

Inläggav Mikael » tor jan 30, 2014 12:12 pm

Kalla fakta har jag nog inte men om man (=jag) bara kör MATE som den är/blir vid installation och jämför den med Cinnamon som den är/blir vid installation så upplever jag MATE som mest lik Windows (vilket kan kännas bekvämt vid en övergång). Cinnamon är ju mörkare och jag gillar inte det "stuket" riktigt. Visst, det går ju att byta tema osv. men ändå..

Det jag upplever som den mest markanta skillnaden är att man i Cinnamon växlar arbetsyta genom att föra markören upp/vänster. Motsvarande Alt+Tab i Windows.
I MATE har jag sett till att jag har en "arbetsyteväxlare" i Panelen men det är väldigt sällan jag använder mer än en arbetsyta åt gången. Eg. väldigt sällan att jag använder mer än ett program åt gången också.

Vad ska man använda datorn till egentligen? Ett verktyg för att hämta information från nätet, ett verktyg att betala sina räkningar med? Ja, då kan utseendet få vara nästan hur det vill bara allt fungerar som det ska..

Ja, allt detta vet du ju redan..
Låt grannen gå på sin egen magkänsla och om grannen efter en tid blir nyfiken på det andra gränssnittet så går det ju att installera om relativt smidigt (Jämf.m.Windows)
---
Linux Mint 19.2 Tina, Cinnamon+MATE  @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Användarvisningsbild
Mikael
Kejsare

Re: Mate eller Cinnamon

Inläggav Jan-Olof » tor jan 30, 2014 8:55 pm

Jag använder ju mest Cinnamon, men ibland också Mate, Xfce och KDE. För användaren är de största skillnaderna egentligen rent utseendemässiga. Det finns vissa skillnader i fråga om vilka program som finns installerade men de vanligaste som Firefox, Thunderbird, Gimp och LibreOffice finns i alla utgåvor. Om textredigeraren heter gedit, kate eller pluma spelar ju mindre roll - de fungerar precis lika bra.

Version 2.0 av Cinnamon (som används i Mint 16) har blivit lite ljusare som standard och har fått en meny som är lite mer genomskinlig än tidigare. Cinnamon är ju den nyaste skrivbordsmiljön och man märker att den utvecklas mycket från version till version.

Mikael skrev:Det jag upplever som den mest markanta skillnaden är att man i Cinnamon växlar arbetsyta genom att föra markören upp/vänster. Motsvarande Alt+Tab i Windows.
I MATE har jag sett till att jag har en "arbetsyteväxlare" i Panelen men det är väldigt sällan jag använder mer än en arbetsyta åt gången. Eg. väldigt sällan att jag använder mer än ett program åt gången också.

Ja, vissa saker görs på olika sätt. I Cinnamon används Heta hörnet för att skapa nya arbetsytor och växla mellan dem. Som standard används det övre vänstra hörnet men man kan lätt flytta funktionen till något annat hörn eller stänga av den, om man så vill. När man pekar i hörnet förminskas bilden och man får ett plustecken i den högra kanten. Genom att klicka på plustecknet skapar man en ny arbetsyta där man kan ha andra ikoner än på den första. Arbetsytan maximeras när man klickar på den. När man pekar på en arbetsyta så får den ett stängningskryss i övre högra hörnet.

Mitt behov av att använda flera arbetsytor har hittills inte heller varit särskilt stort. Däremot har jag nästan alltid flera program igång samtidigt. Där ligger jag dock helt i lä jämfört med min tjej - hon kör sällan mindre än tio program åt gången :)
Jan-Olof
Kejsare

Återgå till Installera Linux Mint