Nvidia GT 635M grafikkort

Nvidia GT 635M grafikkort

Inläggav thomas » fre okt 04, 2013 1:06 pm

Hej!
Jag är nybörjare i Linuxvärlden även om jag t o f använt Ubuntu sedan 2007, men när jag testade Linux Mint Olivia föll allt på plats. Däremot skulle jag behöva hjälp med att installera drivrutinerna till Nvidia GT 635M. Jag har plöjt igenom otaliga forum och googlat men stöter på samma problem över allt, avsaknaden av fullständig installations beskrivning. Alla beskrivningar förutsätter att du är väl insatt i Linux programspråk vilket jag inte är och självklart ska jag lära mig men det tar tid. Därför undrar jag om någon kan hjälpa mig ta en genväg så länge. Jo jag har Nvidias installationsmanual men jag förstår inte riktigt och här i forumet finns en beskrivning, tyvärr är den inte fullständig. Hoppas jag inte är på för låg nivå, tidigare förfrågningar på andra forum och distar har bara hänvisat till google och olika manualer. När jag kör inxi -Gx får jag följande:

Graphics:
Card-1: Intel 3rd Gen Core processor Graphics Controller bus-ID: 00:02.0
Card-2: NVIDIA GF108M [GeForce GT 635M] bus-ID: 01:00.0
X.Org: 1.13.3 drivers: (unloaded: fbdev,vesa) FAILED: nouveau,intel Resolution: 1920x1080@60.0hz
GLX Renderer: Mesa DRI Intel Ivybridge Mobile x86/MMX/SSE2 GLX Version: 3.0 Mesa 9.1.4 Direct Rendering: Yes

Jag har laddat ner senaste drivrutinen för Linux 32 "NVIDIA-Linux-x86-319.60.run" och packat upp den i en egen mapp, jag förstår också att jag ska koppla från X innan installationen, men med vilken kod? Och att jag ska koppla bort Nouveau, men hur? Slutligen vilken kod kör jag för att installera Nvidia? Enligt Nvidia ska alla program med OpenGL avslutas, men hur vet man om de inte körs i bakgrunden?

Någon som känner sig manad? Och som sagt jag har googlat och läst olika manualer. För övrigt funkar allt som en dröm och jag har inga problem med grafiken, men jag har förstått att jag kan få ut mer prestanda med Nvidias drivrutin.
thomas
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor okt 03, 2013 3:45 pm

Re: Nvidia GT 635M grafikkort

Inläggav Mikael » lör okt 05, 2013 3:01 pm

Minns inte hur jag gjorde men i Programhanteraren finns något som heter nvidia-settings (och som jag har installerat).
Kanske den kan vara till hjälp, kanske tar den med de drivers som behövs?

Ett långskott men...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron