LMDE 201204

Re: LMDE 201204

Inläggav Mikael » sön maj 27, 2012 8:22 pm

stickanbj skrev:
Mikael skrev:
stickanbj skrev:
Skärmbild.png
Jag har upptäckt en egenhet (kanske hårdvarurelaterat). När jag använder 3G-modemet i laptopen så går det inte att sända e-post. Jag får larm om in/ut-fel.
Ta emot e-post går bra och hemma i det trådlösa nätverket fungerar både sändning och mottagning. Modemet är ett Huawei E1820. Jag använder Evolution.

Kanske har att göra med att vissa portar är spärrade hos vissa leverantörer.

Tror inte det. I Debex mint 10 uppstår inte det problemet. Kanske har med kärnversionen att göra LMDE har kärna 3.0.2-AMD64 medan mint10 har 3.2.2-mex. Tänker i alla fall använda LMDE ett bra tag för att se om ev. en uppdatering kan avhjälpa felet.

Har funderat på om jag ska konfa. ett gmail konto i min LMDE men jag är osäker på till vilken nytta, egentligen.. jag har varken Huawei E1820 eller Evolution.
(har en ZTE-dongel från Telia, se annan tråd).
Och även om jag kan verifiera samma fel, eller konstatera att det fungerar för mig, så är det ju klen tröst.
Men lite märkligt är det, tycker att olika kärnor bara skulle kunna påverka om hårdvaran i sig funkar eller ej, inte att sändandet av e-post misslyckas..
Precis samma inställningar i Debex som i LMDE? Lätt att missa nåt då man ju vet med sig att man gjort rätt..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LMDE 201204

Inläggav Jan-Olof » sön maj 27, 2012 8:24 pm

Mikael skrev:Läste att Maya nu släpps. Är förbaskat sugen att installera den skarp på min maskin där jag nu har LMDE201204 men jag hade hoppats att jag skulle ha "landat" på just LMDE, att det skulle vara en stabil och trogen version som uppdateras allt eftersom.
201204 - står det för april 2012?
Hur länge kommer den att, så att säga, heta så? När den nu uppdateras menar jag?


Ja, det står för april 2012. Eftersom uppdateringen görs fortlöpande i Debian-utgåvan så behöver nya användare en installationskiva i form av en avbild av systemet så som det såg ut vid en viss tidpunkt för att slippa hämta alla tidigare uppdateringar. Jag letade lite bland tidigare uppgifter och det verkar ha kommit sådana "ögonblicksbilder" 1-2 gånger per år.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 201204

Inläggav Little John » sön maj 27, 2012 8:25 pm

Du måste använda mobil-operatörens SMTP adress. Jag kör en dongle med TRE och då blir adressen för att skicka mail tre.smtp.se.

LJ
Användarvisningsbild
Little John
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor maj 24, 2012 1:04 pm

Re: LMDE 201204

Inläggav Mikael » sön maj 27, 2012 10:55 pm

Jan-Olof skrev:
Mikael skrev:Läste att Maya nu släpps. Är förbaskat sugen att installera den skarp på min maskin där jag nu har LMDE201204 men jag hade hoppats att jag skulle ha "landat" på just LMDE, att det skulle vara en stabil och trogen version som uppdateras allt eftersom.
201204 - står det för april 2012?
Hur länge kommer den att, så att säga, heta så? När den nu uppdateras menar jag?


Ja, det står för april 2012. Eftersom uppdateringen görs fortlöpande i Debian-utgåvan så behöver nya användare en installationskiva i form av en avbild av systemet så som det såg ut vid en viss tidpunkt för att slippa hämta alla tidigare uppdateringar. Jag letade lite bland tidigare uppgifter och det verkar ha kommit sådana "ögonblicksbilder" 1-2 gånger per år.

Försöker lära mig detta..

Om låt säga ett år från idag - kommer jag då fortfarande att ha LMDE201204? Fast med uppdateringar då.
Eller kommer min 201204 att ha uppdaterats till typ 201302? Om jag skulle leta upp någon egenskap för mitt installerade operativ.
Men om någon, om ett år, ska ladda hem en ny installation, lika den jag har vid det tillfället, så kommer den att heta ex. 201302.

Jämför MS Windows:
XP
XP SP1
XP SP2
XP SP3

Där heter just min installationsskiva XP SP2 men jag HAR XP SP3 installerat om någon frågar. Om man köper en ny skiva idag så heter den ju XP SP3 då detta är inkluderat. (Ja, det kan vara svårt att köpa just den, men principen..)

Edit: Eller jämför med "standard" LM. Där kan jag ju ha ex. 11 Katya och där kommer paketen att uppdateras men jag kommer fortfarande att ha 11 Katya tills jag bestämmer mig för att instellera ex. 13 Maya. LMDE skulle ju dock funka lite annorlunda om jag greppat detta rätt, därav min undran om just "beteckningen" 201204...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LMDE 201204

Inläggav Jan-Olof » mån maj 28, 2012 12:03 pm

Mikael skrev:Om låt säga ett år från idag - kommer jag då fortfarande att ha LMDE201204? Fast med uppdateringar då.
Eller kommer min 201204 att ha uppdaterats till typ 201302? Om jag skulle leta upp någon egenskap för mitt installerade operativ.
Men om någon, om ett år, ska ladda hem en ny installation, lika den jag har vid det tillfället, så kommer den att heta ex. 201302.


Datumet är egentligen bara intressant när du installerar. Ditt system uppdateras sedan fortlöpande och när en ny installationsskiva publiceras, t.ex. 201302, så kommer den att ha samma innehåll som ditt system. Om Karin i Östersund eller Bengt i Målilla då hämtar den nya avbilden och använder den för att installera, så kommer de att ha ett aktuellt system utan att behöva hämta de uppdateringar som du redan installerat.

Fördelen med detta är alltså att du alltid har den senaste versionen.
Senast redigerad av Jan-Olof mån maj 28, 2012 12:33 pm, redigerad totalt 1 gång.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 201204

Inläggav Mikael » mån maj 28, 2012 12:15 pm

Jan-Olof skrev:
Mikael skrev:Om låt säga ett år från idag - kommer jag då fortfarande att ha LMDE201204? Fast med uppdateringar då.
Eller kommer min 201204 att ha uppdaterats till typ 201302? Om jag skulle leta upp någon egenskap för mitt installerade operativ.
Men om någon, om ett år, ska ladda hem en ny installation, lika den jag har vid det tillfället, så kommer den att heta ex. 201302.


Datumet är egentligen bara intressant när du installerar. Ditt system uppdateras sedan fortlöpande och när en ny installationsskiva publiceras, t.ex. 201302, så kommer den att ha samma innehåll som ditt system. Om Karin i Östersund eller Bengt i Målilla då hämtar den nya avbilden och använder den för att installera, så kommer de att ha ett aktuellt system utan att behöva hämta de uppdateringar som du redan installerat.

Okej, då börjar jag få grepp om detta.
201204 i detta fall avser bara ett datum, inte en version.
Om nån frågar mig vilket operativ jag har så svarar jag Linux. Följdfråga blir då vilken dist. och svar blir Mint. Ny fråga vilken version och svar LMDE. Alltså utan att ange några siffror. Är det (mest)korrekt?
Fast LMDE skulle ju också kunna vara svaret på första och/eller andra frågan...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LMDE 201204

Inläggav Jan-Olof » mån maj 28, 2012 12:22 pm

Det enklaste är ju att svara "Linux Mint, Debian-utgåvan" eller "Debian-utgåvan av Linux Mint". Några siffror behövs inte.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LMDE 201204

Inläggav stickanbj » tor maj 31, 2012 4:03 pm

Little John skrev:Du måste använda mobil-operatörens SMTP adress. Jag kör en dongle med TRE och då blir adressen för att skicka mail tre.smtp.se.

LJ


Men då fungera inte sändningen om jag sitter hemma och använder det trådlösa n ätverket. I Mint 10 går ju det alldeles utmärkt med vilket altetnativ som helst.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: LMDE 201204

Inläggav stickanbj » tor jun 07, 2012 8:51 am

Fick äntligen e-posten att fungera som väntat. Beslutade att köra LMDE på en annan maskin. Då fick jag följande problem. Kaffeine vill inte läsa mpg-filer eller visa bild med TV-kortet (m2T).
Alla andra format jag provat går bra och i Asus-laptop fungerar även .mpg och .m2T utan problem. Det verkar som om Kaffeine bommat någon codec men varför då inte i den andra maskinen? Några idéer?
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: LMDE 201204

Inläggav Rune.K » tor jun 07, 2012 9:14 am

Om du inte har paketet
ffmpeg
så lägg till det.
Rune.K
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 14, 2011 3:27 pm

Re: LMDE 201204

Inläggav stickanbj » fre jun 08, 2012 8:14 am

Jodå, det är inlagt. Fler förslag?
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: LMDE 201204

Inläggav stickanbj » lör jun 23, 2012 11:37 am

Jag undrar om inte problemet med Kaffeine har att göra med uppdateringen av KDE (Kaffeine använder ju delar av KDE:s bibliotek). Det är många som har likande problem efter senaste uppdateringen. I laptopen fungerar allt tillfredställande med samma version av LMDE som den jag har här. Jag provade också en installation med DebEx 10 som tidigare inte hade några problem men i den nya installationennfungerar inte Kaffeine.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: LMDE 201204

Inläggav Mikael » sön mar 31, 2013 6:57 pm

Jan-Olof skrev:
Mikael skrev:Om låt säga ett år från idag - kommer jag då fortfarande att ha LMDE201204? Fast med uppdateringar då.
Eller kommer min 201204 att ha uppdaterats till typ 201302? Om jag skulle leta upp någon egenskap för mitt installerade operativ.
Men om någon, om ett år, ska ladda hem en ny installation, lika den jag har vid det tillfället, så kommer den att heta ex. 201302.


Datumet är egentligen bara intressant när du installerar. Ditt system uppdateras sedan fortlöpande och när en ny installationsskiva publiceras, t.ex. 201302, så kommer den att ha samma innehåll som ditt system. Om Karin i Östersund eller Bengt i Målilla då hämtar den nya avbilden och använder den för att installera, så kommer de att ha ett aktuellt system utan att behöva hämta de uppdateringar som du redan installerat.

Fördelen med detta är alltså att du alltid har den senaste versionen.


Om detta stämmer så bör jag alltså nu ha motsvarande 201303?
http://blog.linuxmint.com/?p=2346
Hur kan jag kontrollera detta?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LMDE 201204

Inläggav tux-sven » sön mar 31, 2013 9:24 pm

Du kan inte göra någon kontroll som bekräftar detta. Det är inte tänkt på det viset. Det är ointressant. Gör du bara uppdateringen med de paket som kommer så HAR du den senaste utgåvan.
Var inte så fixerad vid releaserna i LMDE, den enda nyttan du har av dessa är vid en ny installation.

Tänk om dessa regelbundna utgåvor INTE funnits - då hade man fått installera den första LMDE:n som kom ut och sedan göra en BAUTA-UPPDATERING! Det hade inte varit roligt. Jag fick själv problem med uppdateringarna i samband med övergången från Gnome2 till Gnome3. När MATE därefter var i ordning gjorde jag faktiskt en helt ny installation för att få ordning på LMDE igen.
(Det var ju för väl att det fanns en nyare utgåva att installera, annars hade jag bara fastnat i träsket igen!!)

Nu funkar det utmärkt - när man inte gradvis håller på att byta hela GUI:t.

EDIT: Jag kom att tänka på:

Om du öppnar Uppdateringshanteraren och trycker på "Uppdatera paketinformation" så får du en bekräftelse på systemets status, dock inte exakt i den formen du frågar efter.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: LMDE 201204

Inläggav Mikael » sön mar 31, 2013 10:47 pm

Om du öppnar Uppdateringshanteraren och trycker på "Uppdatera paketinformation" så får du en bekräftelse på systemets status, dock inte exakt i den formen du frågar efter.


Okej, den visar att jag har Update Pack 6 2012.12.19
Vad är det då som finns mellan 2012-12-19 och 2012-03-22?
Eller är det så att min nuvarande med update pack 6 och alla andra uppdateringar motsvarar en "ny" 201303?

Förstår inte riktigt vitsen med "The team is proud to announce the release of LMDE 201303"..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron