Mint 10 och 12 på hårddisken

Mint 10 och 12 på hårddisken

Inläggav linus2012 » sön mar 04, 2012 9:01 pm

Hej alla duktiga. Är ganska färsk på Linux men har testat både Ubuntu och Linux Mint. Ser Minten som klart bäst. Har kört med 10:an en tid men ville även in 12:an som alternativ och har nu båda dessa på min dator. Ser dock 10:an som mitt bästa alternativ och undrar nu hur jag, utam total ominstallation, kan plocka bort 12:an så att 10:an får disponera hela partitionen. OBS! Är inte kunnig på datatermer och för mig krångliga inställningar.
Hälsningar
Linus
linus2012
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre mar 02, 2012 2:06 pm

Re: Mint 10 och 12 på hårddisken

Inläggav tux-sven » tis mar 06, 2012 12:33 am

Med en installations-skiva /pinne kan du köra programmet Gparted. Med Gparted kan du helt enkelt ta bort den partition som du har Mint 12 på.
Med Gparted kan du åxå ändra storleken (förstora) din Mint 10-partition. Det är helt grafiskt, man drar ut partitionen bara...
Det är enklast att köra Gparted från ett installationsmedium eftersom du måste köra från en partition du inte använder för tillfället. (Man kan ju inte såga på den gren man sitter på ;) )

OBS!!! läs detta först!

Du har förmodligen dualboot? Om du installerade Mint 10 sist gör du bara enligt punkt B.

A: Om du installerade Mint 12 sist måste du (innan du tar bort Mint 12) logga in på Mint 10 och skriva: två kommandon i terminalfönstret: "grub-install /dev/sda", (jag antar att du har dina installationer på /dev/sda.) därefter "sudo update-grub2" (UTAN citationstecken!)
På detta sättet säkerställer du att det är Grub-installationen i Mint 10 som gäller. Annars kan det bli problem att starta efter att du tagit bort Mint 12.

B: Efter att du avlägsnat Mint 12 behöver du även fixa till Grub-menyn, så att inte Mint 12 finns kvar som val. När du efter omändringen loggat in på Mint 10 igen, så skriver du bara "sudo update-grub2" i ett terminalfönster.

:mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron