Avinstallera

Avinstallera

Inläggav Mikael » lör feb 11, 2012 1:09 pm

Jag har ju annan tråd berättat att jag installerat både Gnome och KDE av 12,an vid sidan om Windows.
Nu har jag bestämt mig för att överge KDE och jag har dolt de alternativen i Grub samt minskat partitionen.

Men om man nu vill avinstallera helt - hur är korrekt sätt att göra utan att ställa till det?
Om man bara tar bort partitionen, kommer det att bli tvärnit vid Grub då?

Om man "bara" har installerat en "omgång" Linux vid sidan om Windows och senare väljer att ta bort Linux - vad är proceduren då för att senare kunna boota Windows?
Ja, jag vet att man fixa ny boot m.h.a. en Windowsskiva men..

Tänkte att detta kunde vara av allmänt intresse att veta.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallera

Inläggav Jan-Olof » lör feb 11, 2012 3:53 pm

I det senare fallet så är det nog enklast att använda installationsskivan och köra fixmbr. Sedan tar du bara bort den eller de partitioner du inte vill ha kvar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Avinstallera

Inläggav Mikael » lör feb 11, 2012 6:32 pm

Jan-Olof skrev:I det senare fallet så är det nog enklast att använda installationsskivan och köra fixmbr. Sedan tar du bara bort den eller de partitioner du inte vill ha kvar.

Jo, det är ju en lösning m.h.a. Windows men borde det inte finnas någon typ av Linux avinstallationsskiva?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallera

Inläggav tux-sven » lör feb 11, 2012 7:24 pm

Du använder dig av gparted och tar bort den partitionen du inte vill ha. (Du får nog installera paketet gparted först)
Med gparted kan du därefter öka partitionsstorleken på närliggande partition så att det gamla utrymmet tas i anspråk.

I den Mint-versionen du har kvar kör du sedan sudo update-grub, så är den oönskade installationen helt borta och startmenyn tillrättad. :D
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Avinstallera

Inläggav Mikael » lör feb 11, 2012 9:51 pm

tux-sven skrev:Du använder dig av gparted och tar bort den partitionen du inte vill ha. (Du får nog installera paketet gparted först)
Med gparted kan du därefter öka partitionsstorleken på närliggande partition så att det gamla utrymmet tas i anspråk.

I den Mint-versionen du har kvar kör du sedan sudo update-grub, så är den oönskade installationen helt borta och startmenyn tillrättad. :D

Det här blev lite struligt det...
Ta bort partitionen funkade.
Ville passa på att nyttja det lediga utrymmet men kunde inte göra det eftersom jag var tvungen att ta bort i en viss ordning.
Startade på SystemRescueCd och där fixade partitionerna med Gparted.

Vid omstart så hittades inte Grub!
Detta var logiskt eftersom Grub låg på den senaste installerade partitionen, den jag nu tagit bort.
Här finns det säkert många sätt att lösa problemet men jag gjorde följande:
Åter starta på SystemRescueCd.
Där välja att starta befintlig Linux på hdd.
Lisa startade upp men med en liten skillnad - trådlösa nätverket/kortet var ej igång.
Här kan kanske sudo update-grub ha funkat men jag startade Grub Customizer och där File - Install to MBR.
All done!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallera

Inläggav tux-sven » sön feb 12, 2012 8:37 am

Jag hade inte helt rätt i mitt förslag. Ursäkta. :oops: (Jag var nog för trött när jag skrev detta)

Det var mycket förståndigt av dig att göra operationen från en live-CD istället. ;) Det är absolut så man skall göra.

När man ändrar storleken på en partition så ändras även UUID, därför hittar inte Grub den aktuella partitionen.

Ett alternativ jag använt mig av är att "chroota" mig in i det icke bootbara systemet och där göra "update-grub", så brukar det gå att få igång det igen.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron