Cinnamon

Cinnamon

Inläggav Jan-Olof » sön jan 22, 2012 6:58 pm

En del av er kör ju version 12 och har där kanske redan provat Cinnamon. För övriga följer här en liten sammanfattning av den presentation som finns på http://blog.linuxmint.com/?p=1910

Att Gnome 2 nu har ersatts av Gnome 3 innebär en ny utmaning för utvecklarna av Linux Mint. För att kunna erbjuda en skrivbordsmiljö som användarna känner igen, men som ändå bygger på den nya tekniken, har man hittills i Mint version 12 låtit användarna prova Gnome Shell, MATE och MGSE. Av dessa är de två förstnämnda de mest lovande, men ingen av dem är ändå riktigt vad Mints utvecklare eftersträvar. Man har därför valt att engagera sig i utvecklingen av en ny skrivbordsmiljö som kallas Cinnamon.

Den som gillar Linux Mint kommer antagligen också att gilla Cinnamon. Båda projekten delar samma filosofi om hur ett skrivbord skall fungera – som ett användarvänligt men ändå avancerat verktyg för att underlätta arbetet vid datorn. Detta skall uppnås genom en logisk uppbyggnad och goda möjligheter till anpassning.

Rent tekniskt så är Cinnamon en avknoppning av Gnome Shell och baseras på Mutter och Gnome 3. Ännu så länge är den att betrakta som en stabil testversion men utvecklarna räknar med att Cinnamon så småningom kommer att bli standard i Mint. MATE kommer dock att finnas kvar som ett alternativ för den som så önskar.

Den som vill veta mera kan titta på http://cinnamon.linuxmint.com/

Den som själv vill prova kan öppna ett terminalfönster och skriva (endast i Mint 12 och förutsatt att du har installerat det i datorn):

sudo apt-get install cinnamon

Vid nästa inloggning kan man klicka på kugghjulet till höger om användarnamnet och sedan välja Cinnamon i menyn.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Cinnamon

Inläggav Mikael » mån jan 30, 2012 9:36 am

Varför fungerar inte detta när man kör en virtuell maskin? (VMware)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Cinnamon

Inläggav Jan-Olof » mån feb 06, 2012 3:39 pm

Blir det samma sak som om man kör från DVD:n, allså att Cinnamon finns med i inloggningsmenyn men inte går att välja?

Efter vanlig installation kan det se ut så här med den nya menyn:
Bilagor
Lisa med Cinnamon.png
Lisa med Cinnamon.png (231.3 KiB) Visad 11263 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Cinnamon

Inläggav Mikael » mån feb 06, 2012 8:46 pm

Njae.. Cinnamon finns väl inte med från början, på DVD,n?
Eller kan man installera Cinnamon medan man kör LiveDVD?

Frågan kvarstår visserligen, rent allmänt, men nu har jag installerat 12,an + Cinnamon skarpt på en "ledig" burk.
(Jag började med KDE på den men nu överger jag KDE, vill sig inte riktigt, riktigt.. )

Ska försöka kolla vad Cinnamon eg. är/gör.. just nu kör jag Mate.
Jag har eg. inte behov att pilla så mycket med utseendet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Cinnamon

Inläggav tux-sven » mån feb 06, 2012 9:10 pm

Cinnamon fanns inte med från början, och finns alltså inte på DVD:n.
Det är ett repository man får komplettera med efteråt, när man gjort en installation alltså.
Det är bara när du gjort en installation du kan välja mellan skrivbordsmiljöerna överhuvudtaget.

Jag installerade Compis i Mate, därefter fick jag inte igång Cinnamon igen. :(
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Cinnamon

Inläggav Jan-Olof » mån feb 06, 2012 9:48 pm

Vad jag menade, Mikael, var: Vad händer när du försöker välja Cinnamon i virtuell miljö?

Om man kör från en DVD så kan man ju hämta och installera Cinnamon via Internet. Man ser sedan Cinnamon i inloggningsmenyn. Man har däremot ingen nytta av en sådan installation eftersom man måste ha installerat Mint i datorn för att kunna välja skrivbordsmiljö.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Cinnamon

Inläggav Mikael » tis feb 07, 2012 8:33 pm

Jag skulle ju ha kollat detta på min VMware-maskin men ur minnet så kan jag logga ut, välja Cinnamon och logga in men det blir ändå inte Cinnamon-stuk.

Nu har jag kört med Cinnamon en stund på min bärbara och tänkte hålla mig till den lite mera.
Men det verkar inte vara helt översatt till Svenska om man klickar fram menyn. Kanske kommer senare?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Cinnamon

Inläggav Jan-Olof » ons feb 08, 2012 4:38 pm

Jag har själv aldrig använt VMware men det var så jag antog att det kunde bli i virtuell miljö. Cinnamon är ju fortfarande på försöksstadiet så man har säkert inte prioriterat att få den svenska översättningen rätt i alla lägen. Det är en av de saker som kommer att förbättras senare. På det hela taget så tycker jag att det redan är en trevlig skrivbordsmiljö och med lite ytterligare utveckling så tror jag att Cinnamon kommer att kunna bli någonting riktigt bra.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Cinnamon

Inläggav Mikael » mån mar 05, 2012 3:54 pm

Gjorde ett nytt försök med Cinnamon (1.3.1) i virtuell miljö.
Cinnamon installeras och jag har valet om jag loggar om. Kan välja Cinnamon men utseendet förblir Gnome.
Om jag loggar om så är Cinnamon markerat.
Att växla mellan Gnome och Mate fungerar bra Har också testat att byta från Mate till Cinnamon för att se om det är den senaste fungerade som ligger kvar men det blir Gnome ändå.

Detta gör mig inget, i virtuell miljö, när jag vet om det, men det skulle ändå vara intressant att veta varför?
Eller om det bara är en enkel inställning någonstans..
Får googla senare..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Cinnamon

Inläggav Rune.K » tor mar 08, 2012 4:12 pm

Jag har bara kollat på Cinnamon som hastigast, men av de skrivbordsmiljöer som är baserade på Gnome så är den helt klart intressantast.
Gnome Shell kommer som nummer 2.
Jag körde LMDE ett tag på min netbook och det var OK, men jag bytte till Kubuntu 11.04 när det släpptes.

Sett med en KDE-nisses ögon... :)
Rune.K
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 14, 2011 3:27 pm

Re: Cinnamon

Inläggav Mikael » fre jun 08, 2012 9:51 am

Mikael skrev:Gjorde ett nytt försök med Cinnamon (1.3.1) i virtuell miljö.
Cinnamon installeras och jag har valet om jag loggar om. Kan välja Cinnamon men utseendet förblir Gnome.
Om jag loggar om så är Cinnamon markerat.
Att växla mellan Gnome och Mate fungerar bra Har också testat att byta från Mate till Cinnamon för att se om det är den senaste fungerade som ligger kvar men det blir Gnome ändå.

Detta gör mig inget, i virtuell miljö, när jag vet om det, men det skulle ändå vara intressant att veta varför?
Eller om det bara är en enkel inställning någonstans..
Får googla senare..

Lösningen är att man måste aktivera 3D-grafik i den virtuella miljön. Tack till denna tråd: viewtopic.php?f=26&t=279&start=0#p1173
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron