Problem med Grub under installation

Problem med Grub under installation

Inläggav gasko » tor sep 15, 2011 1:01 pm

Hej!
Har försökt installera Linux Mint 11 på en ren dator. Men installationen kraschar varje gång vid installation av Grub2.
Har sökt på nätet och hittat fler som har samma problem: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=60&t=72675
Har enligt deras förslag försöka hoppa över installation av grub för att sedan göra det manuellt senare.

När jag försökt med detta så har installationen gått igenom, men jag har misslyckats med att installera grub. Får felmeddelande typ:

"Attempting to install GRUB to a partition instead of the MBR. This is a BAD idea..
Embedding is not possible. GRUB can only be installed in this setup by using blocklists. However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged.."

(är inte hemma vid datorn nu, så kommer inte riktigt ihåg allt som stod, har för mig att det var nått mer.)

Har testat att installera Ubuntu 11.04 på samma sätt och det är inga problem.

Någon som har nått förslag på hur jag ska lyckas med min insallation.
Försöker installera via USB och 64bits varianten.
mitt moderkort är: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CP ... ifications och jag har en SSD hårddisk om det spelar nån roll.
gasko
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:02 pm

Re: Problem med Grub under installation

Inläggav tux-sven » fre sep 16, 2011 7:32 pm

Det har inte någon betydelse att du har en SSD-disk, inte i Grub2 avseendet i alla fall.
Var väljer du att installera GRUB? Har du bara EN disk och bara ett operativsysem?

Låt oss säga att du bara har dev/sda och installerar root (/) på partitionen sda1. Då måste du välja att lägga grub på dev/sda, INTE på dev/sda1!!. Detta väljer du vid installationen.

I början på varje hårddisk finns en fysiskt litet utrymme, kallat MBR. Det är där som datorn börjar att läsa när den söker efter startinfo. MBR skriver du till om du t.ex anger dev/sda UTAN siffra. :)

Eftersom du har en SSD-disk så känner du kanske till att du inte bör skapa någon SWAP (växlingpartition) på denna. Skippa den.

Som filsystem kan du välja ext2, som ej är journalförande eller det snabbare ext4 som dock är journalförande. OM du väljer ext4 bör du skiva in "noatime" i på "options-fältet" efter varje sådan parition i /etc/fstab. (partitionstabellen) Då blir det inte så frekvent skrivande till disken, och den får bättre livslängd. ;)

Edit: Jag kör inte själv Mint 11, eftersom jag inte tycker den är tillräckligt bra. Jag kan däremot rekommendera Mint 10, som är mycket bättre. Det är Mint 10 som jag installerar åt folk som vill prova Linux. Själv kör jag mest LMDE Gnome. :)

Vi ser fram emot Mint 12 som jag tror kan bli bra.

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Problem med Grub under installation

Inläggav gasko » tor sep 22, 2011 7:38 pm

Hej!
Ursäkta att jag varit lite frånvarande, men idag gjorde jag ett nytt försök att installera mint.
Och till min stora glädje gick det utmärkt bara jag manuellt gick in och valde hur jag ville partionera disken.

Då du påstår att jag inte behöver någon swap-partition så struntade jag i en sådan. Resultatet blev att jag nu bara har en stor root-partition med ext4.
Så undrar om det är en bra lösning att bara ha en partition, eller bör jag haft flera?

Tack för hjälpen!
gasko
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:02 pm

Re: Problem med Grub under installation

Inläggav Jan-Olof » fre sep 23, 2011 9:44 am

Eftersom du kör 64 bitar så antar jag att datorn är ny och att du har ett arbetsminne på 4 GB eller mera. Om du enbart har en SSD så bör du, som Sven skriver, helt hoppa över det där med växlingspartition. Om du däremot också
har en vanlig hårddisk så kan du, om du vill, lägga den där istället. Själv har jag t.ex. en SSD som systemenhet (sda1) och en hårddisk med /home som sdb1 och en växlingspartition som sdb2.

I Linux har man ju stor valfrihet, och du kan lätt lägga till swap, flytta /home, /sbin eller något annat i efterhand om du skulle vilja.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem med Grub under installation

Inläggav tux-sven » fre sep 23, 2011 1:06 pm

Själv brukar jag skapa både en "/" och en "/home" partition men jag tycker att det kan vara ganska bra med bara en "/"-partition om du endast har en SSD-disk att tillgå. (Den brukar ju vara förhållandevis liten) Linux MInt har ju mycket bra verktyg för att göra backup både på /home och själva din installation. (Vilket är bra om du såsmåningom vill göra en uppdatering av Mint)

Nu - eftersom du gjorde en ext4-partition, bör du öppna "/etc/fstab" som root med gedit. På raden där din "/"-partition står, efter UUID, monteringsangivelsen och filsystemtypen, lägger du till "noatime" (utan citationstecken!) , och sparar filen. Då blir hanteringen av din SSD-disk snällare. Någonting i denna stilen:

Kod: Markera allt
# <file system>                <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>

UUID=16b87bf8-22e9-4bcb-bd58-d3f887247c6e   /   ext4  noatime,rw,errors=remount-ro   0   1

Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Problem med Grub under installation

Inläggav gasko » lör sep 24, 2011 8:03 pm

Tack för alla förtydliganden!
Ska fixa det där med noatime direkt.
Är dock lite fundersam på hur det fungerar med växlingspartition. Säg att jag i framtiden vill koppla till externa hårddiskar via usb eller esata, bör jag då skapa växlingpartition?
gasko
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:02 pm

Re: Problem med Grub under installation

Inläggav tux-sven » lör sep 24, 2011 8:30 pm

Du kan alltid skapa en växlingspartition i efterhand. Men frågan är om behöver någon? Har du 2 GB internminne? Nja, kanske..men inte nödvändigtvis. Om du har 4 GB behöver du absolut inte bry dig.

Själv har jag 1 GB RAM och 2 GB swap. Swap:en används inte speciellt ofta eller mycket. (Nästan inte alls skulle jag vilja säga)

Enda nackdelen jag kan tänka mig, om man lägger en växlingpartition på en extern hårddisk, så kommer systemet att klaga varje gång du startar Linux UTAN denna externa hårddisk.

Sedan kan man ju fundera på om det är lämpligt, eftersom data snabbt skall kunna läsas in och ut hela tiden på en växlingspartition. Jag menar att ett snabblagringsutrymme lägger man inte längst bort i korridoren....om du förstår jämförelsen. ;)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Problem med Grub under installation

Inläggav gasko » mån sep 26, 2011 7:59 am

Tack för svaret!
Nu tror jag att har koll på allt jag behöver veta.
Har 4 GB interminne så kommer helt enkelt strunta i det där med växlingspartition!

Tack återigen för all hjälp!
gasko
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:02 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron