dualboot win7 och mint 10

dualboot win7 och mint 10

Inläggav mightymattis » ons apr 27, 2011 4:27 pm

Efter mycket om och men har jag beställt en ny laptop. Den levereras med win 7 som jag gärna använder till bildredigering men till allt annat vill jag använda linux mint. Då är frågan hur jag installerar mint som dualboot? Måste jag gör en partition i win och installera mint på den eller går det på något annat viss? Föredrar att välja vilket os jag skall köra vid uppstart framför virtualbox. Tacksam för svar!
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: dualboot win7 och mint 10

Inläggav tux-sven » ons apr 27, 2011 6:01 pm

Jag föreslår att du gör så här:

Defragmentera Win partitionen 2 ggr (mha Windows egna program)
Kolla att partitionen är hel. (från Windows)

Boota om med en Linux Mint-skiva live. (eller USB-pinne)
Öppna programmet Gparted.
Mha Gparted kan du nu krympa Win-partitionen. (Från slutet och framåt) Windows skall alltså ligga i början på disken!

På det frigjorda utrymmet skapar du linuxpartitioner. Jag föreslår 3 st enligt följande:
(Beroende på hur mycket diskutrymme du har får du anpassa.)

En root-partition, där själva Linux-systemet kommer att ligga. "/" ~10GB (ext4)
En växlings-partition (swap) Behövs kanske inte om du har gott om RAM, annars 2XRAM-storleken (< 2 GB RAM )
En hemma-partition, där alla dina personliga filer och inställningar sparas. "/home" (ext4) - Resten av det fria utrymmet.

Du KAN åxå välja att bara ha en root-partition "/" och en "swap" eftersom det är så enkelt att göra backuper i LM.
/home kommer då att finnas inbakat i "/" som därför måste göras betydligt större. (Resten av den lediga disken efter du skapat swap-utrymme)

Installationen görs givetvis på rootpartitionen "/" och om du har en separat "home" så perkar du åxå ut den vid installationen.

Grub installerar du på sda (Därvid skrivs Windows MBR över)

Grub skall efter installation och ombootning har start-val mellan LM och Windows.

OM det inte skulle gå att starta Windows efter installationen kan det bero på att Grub pekar ut fel startadress på disken för Windows. I så fall får man som linux-administratör från linux gå in i filen /boot/grub/grub.cfg och patcha raden som pekar ut var Windows skall startas. "hd0,1" borde det vara om din Windows härbärgerar på första partitionen på första disken.

Du kan åxå googa på "Dualboot Linux Mint and Windows 7" för att kolla vad du kan finna för andra tips.

:mrgreen:

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: dualboot win7 och mint 10

Inläggav mightymattis » tis maj 03, 2011 7:48 am

Nu har jag kämpat med windows i 3 dagar. Blå skärmar, automatiska avstängningar och tok kraschar. Visste ju att det var lite si så där men trodde att win 7 skulle vara ok men icke. Förstår varför allt fotofolk har mac. Gav slutligen upp och installerade linux istället med windows xp (som photoshop os) i virtualbox. Nu funkar allt som det ska!
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: dualboot win7 och mint 10

Inläggav tux-sven » tis maj 03, 2011 10:20 am

Jag trodde åxå att Win 7 skulle kunnat fungera, enligt vad man hört. (Själv har jag inte kört Win sedan Win 98!!)
Det var ju bra att du kunde lösa det till slut. Mac är ju Unix, så det är så nära Linux man kan komma, fast då utan att köra ett öppet system... :D
Dock skiljer det tyvärr tillräckligt mycket mellan Unix och Linux så att det inte går att installera program avsedda för Mac på Linux. :(
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster