Uppdat.

Uppdat.

Inläggav bobcat1 » lör mar 26, 2011 10:23 am

Har installerat LMD på min stationära dator , när jag skall köra in uppdateringarna som finns, så får jag ett meddelande om att jag skall rätta till dom trasiga paketen först.

Var och villka är det ?

Och hur går jag tillväga ?
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor mar 18, 2010 5:26 am
Ort: Åby

Re: Uppdat.

Inläggav tux-sven » lör mar 26, 2011 11:22 am

För närvarande kör jag LM10, men jag tror det ser likadant ut i LMDE:
Öppna Pakethantreraren (Synaptic) Välj "Anpassade Filter". Därefter skall du välja ett alternativ som heter "Trasiga Filer".
Det skall nu framgå vilka filer som behöver ominstalleras. :)
/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Uppdat.

Inläggav bobcat1 » sön mar 27, 2011 9:07 am

tux-sven skrev:För närvarande kör jag LM10, men jag tror det ser likadant ut i LMDE:
Öppna Pakethantreraren (Synaptic) Välj "Anpassade Filter". Därefter skall du välja ett alternativ som heter "Trasiga Filer".
Det skall nu framgå vilka filer som behöver ominstalleras. :)
/Sven


Hej Sven och tack för svaret.
Har gjort uppdat. nu och vad det blev förnågot det vet i ****** tror att jag av någon underlig anledning fick in Debian istället , det märkte jag när bootade om , jag kör ju dual med Ubuntu 10 på en partition så jag fick inte välja vilket OS som skulle starta utan jag kom direkt in i LMD'n.

Så nu har jag installerat mint 10'an som ju fungerar till 100.
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor mar 18, 2010 5:26 am
Ort: Åby

Re: Uppdat.

Inläggav tux-sven » sön mar 27, 2011 6:58 pm

Nu har jag själv sett vad du menade. :(

Jag gjorde dock precis tvärtom, tog bort en partition med LM10 och lade dit LMDE istället. När jag sedan skulle uppdatera fanns det över 700 paket att installera!! :shock: Det gick inte - precis som du sa. :cry:

Mint Update klagade på att det fanns trasiga paket som behövde rättas till först. Det gick INTE att göra som jag skrev i mitt svar här ovan! Det gick INTE att se vilka paket som var trasiga!

Efter att jag manuellt via Synaptic installerat ett antal av uppdateringarna provade jag med MintUpdate igen, och det funkade!!

Något av paketen före "gcalctool" verkar det ha varit för därefter fungerade uppdateringen. Nu väntar jag bara på att det skall gå klart, så får vi se hur det därefter ser ut..... :roll:

EDIT:
Några timmar senare. Nu verkar allt fungera igen, men det var ganska mycket jobb innan jag kom fram hit. Uppdateringen hängde sig efter några stopp som krävde beslut om om vilka konfigurationsändringar jag önskade göra. För att det inte skall bli en vanlig Debian-dist, iställer för Mint-Debinan, brukar jag svara NEJ på alla ändringar av konfigurationsfiler... ;)

Efrersom det var över 700 programuppdateringar och mycket strul omkring uppdateringen så anser jag att det är dags för ett nytt snapshot av LMDE. Vi får hoppas att det kommer en sådan ny utgåva av LMDE ganska snart, för detta är inte hållbart för de som inte är vana vid Linux..

Det är helt klart mycket enklare med vanliga LM10 Gnome för närvarande.

Men nu skall jag njuta av min "mint-debian-frukt" :D

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Uppdat.

Inläggav bobcat1 » mån mar 28, 2011 7:47 am

Jo ja håller mig till LM 10an jag okså så länge , den fungerar ju toppen .

Jag får väl gå och njuta av en "linuxmint-banan."
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor mar 18, 2010 5:26 am
Ort: Åby

Re: Uppdat.

Inläggav tux-sven » tor mar 31, 2011 12:57 pm

Det har uppenbarligen varit problem med mintupdate i LMDE. Den fungerar annorlunda i LMDE än i de Ubuntu-baserade versionerna.
Den nya mintupdate 2.4.6 gör bl.a att inte konfigurationsfilerna förstörs.
Kör:
Kod: Markera allt
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade


Den första delen av kommandot uppdaterar programkällorna till de nya. Detta eftersom "gamla" testing nu övergått till Debian-releasen Squeeze. Därför behöver det pekas ut de nya program-förråds-adresserna. :)

Den andra delen av kommantot läser in och installerar paketen. OBS! Behåll konfigurationsfilerna (default-val) och låt installationsscriptet gå färdigt! Om scriptet stannar för att visa info så kan du starta det igen genom att trycka "q".
Då fortsätter det och skall fortsätta tills prompten kommer tillbaka.

Nu är det läge för omstart! :mrgreen:

För ytterlgare info, läs denna tråd på linuxmint.com:
http://forum.linuxmint.com/viewtopic.ph ... &start=140

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Uppdat.

Inläggav friTTe » fre apr 01, 2011 4:06 pm

Jo har varit med om att det hängt sej, har då fått använt mej av lite Terminal-kung fu :)
Men kan nog rekommendera synaptic alt terminalen.

Men ska nog fungera om man bockar i alla de olika nivåerna i Uppdateringshanteraren, kör annars bara upp till 3.
friTTe
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jun 18, 2010 1:07 am
Ort: Karlskoga


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron