Mint 11

Re: Mint 11

Inläggav stickanbj » sön jul 31, 2011 7:22 pm

Jag hittar inget som kan ställa in hur kontakter skall uppföra sig ang. adressböcker. Däremot så verkar det som att filerna inte ligger i /home i den version som finns i Mint. I Mandriva ligger alla dessa filer i /home/.evolution -katalogen. Kanske det helt enkelt har med rättigheterna att göra.
Katalogerna /usr och /usr/share kräver ju rootbehörighet.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Mint 11

Inläggav tux-sven » sön jul 31, 2011 10:35 pm

Mailen är ju personliga och bör absolut ligga i /home/"stickan"/.evolution. Det förvånar mig om de inte skulle finnas där. Jag använder Thunderbird och alla mina mailuppgifter finns under /home/sven/.thunderbird. :roll:
Du öppnar väl "Dolda filer" i Filbläddraren?
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 11

Inläggav stickanbj » mån aug 01, 2011 12:30 pm

Jag hittar ingen inställningmöjlighet och det verkar som om det är ett permanent fel i 2.32. Andra på nätet har haft samma problem med den versionen. Adressfilerna i 2.32 ligger i katalogen /usr och i mandriva i /home/.evolution. I vers. 2.30.3 är det bara att lägga till en ny adressbok och de adresser som läggs där kommer inte upp någon annanstans. För övrigt verkar uppbyggnaden av Kontakterna i 2.32 vara samma (eller liknande) den som finns i Thunderbird. Där går det inte heller att använda separata adressböcker.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Mint 11

Inläggav stickanbj » mån aug 01, 2011 1:39 pm

Det verkar som om man har sneglat på Mozilla Thunderbirds adressbok och tagit efter. Där går det bara att ha en adressbok. I evolution 2.32 ligger adressboken i /usr men i 2.30.3 (Mandriva) ligger den i /home/.evolution. Den enda adressbok som kan användas i 2.32 är den som heter personligt. Av någon anledning så verkar Ubuntu-folket vilja fasa ut Evolution till förmån för Thunderbird.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Mint 11

Inläggav tux-sven » mån aug 01, 2011 6:38 pm

I Thunderbird har jag två "adresslistor" by default, en heter "Insamlade" och en heter "personlig addressbok".
Uppe i menyraden kan jag däremot välja att skapa en eller flera "Utskicks-listor". Det är väl egentligen det du efterfrågar? :roll:
Varje utskicks-lista ges ett namn och fylls därefter med aktuella emailadresser... :D
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 11

Inläggav stickanbj » tis aug 02, 2011 10:25 pm

Det är inte riktigt det som jag menar. Utskickslistor kan jag lägga upp under en särskild adressbok under Kontakter. När jag behöver skicka till en eller några mottagare så väljer jag adresser från den eller de adressböcker som jag har. Thunderbirds adressböcker ger inte den struktur som jag är van vid sedan 10 år i Evolution.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Mint 11

Inläggav tux-sven » ons aug 03, 2011 7:21 am

Kolla om du kan hitta svar eller få hjälp här: http://support.mozillamessaging.com/sv-SE/home
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Mint 11

Inläggav stickanbj » sön aug 07, 2011 5:19 pm

Upplägget i Thunderbird är inget alternativ för mig. Jag får fortsätta att använda Evolution i min stationära och ha den i Mint som en "nödlösning".
Jag har även påpekat problemet för Ubuntu-folket men inget svar.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Föregående

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron