[LÖST] Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

[LÖST] Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Mikael » ons dec 20, 2023 9:29 pm

Krånglig lösning: viewtopic.php?f=15&t=1547#p10777
Enklare lösning: viewtopic.php?f=15&t=1547&p=10808


Först hade jag tänkt skapa en enkel tråd där jag efterlyste det "korrekta" sättet att installera Linux Mint på en dator som saknar UEFI. Såväl "vanliga" Mint som LMDE samt hur man gör detta från/via en dator med Windows resp. en dator med Linux, ex. Linux Mint då.

Nu verkar det bli lite mer invecklat än dessa "raka" frågor och, förhoppningsvis, lika raka svar.
Jag behöver ta allt från början, tyvärr. Kan inte avgöra vad som är relevant och vad som inte är relevant.

Den hårdvara jag använder är den bärbara dator jag i många andra trådar här har kallat "testdatorn". En gammal Toshiba med 64-bitars processor. Där har MÅNGA olika distar, under årens lopp, blivit installerade inklusive ReactOS och Androidx86. De distar som har krånglat mest, eller oftast, är just Mint. En förklaring är att jag testat i princip alla utgåvor från ca. 17 och uppåt.

Innan jag påbörjade meck som jag beskriver nedan var, samtidigt, LMDE6, Zorin (15/16?) och Mint 21.(1/2?) installerad och dessa fungerade som förväntat (med en gammal dator i åtanke).
Tillägg 231227: Från annan tråd har jag hittat att det var LMDE 5, LM 21.2 uppgraderad från 21.1, Zorin Lite.

Nu börjar meckandet. Jag fick en fråga av min grabb om jag hade en gammal bärbar dator med Windows 7 på? det var någon hårdvara vars tillhörande mjukvara endast skulle fungera med W7-64.
Letade gamla ISO-filer på gamla diskar, hittade nån W7-Pro som jag installerade. Fick inte till aktiveringen, testade diverse "patchar" som låg tillsammans med ISO. Blev inget bra.
Installerade en W7 Ultimate. Där kraschade installationen. samma ställe två gånger på raken. Tänkte att det var nåt meck med den ISO,n, såg till att da bort den från lagringsdisken för att inte göra om samma misstag.

Under tiden hade grabben lyckat sparka liv i en egen gammal dator, lyckades få in just Ultimate i den.
Jag skulle då "återställa" min dator och försökte mig på att installera LMDE6 på den. Bootar inte.
ISO verifierad. Testade två gånger vardera på två olika USB-minnen med såväl Unetbootin och Rufus i/från Windowsmiljö. Olika alternativ med Rufus.
Testade även förslaget av Marie SWE att lyfta ut EFI mapp + fil från USB-minnet.
Testade med Unetbootin i Linux. Testade Mint 21.2. Testade att sätta bootflagga, att rensa partitionen manuellt först osv. osv. Ändrar allt till default i BIOS.
Testar diverse "Boot Fix" och "Grub install" mha. Rescatux. (typ för varje försök med andra installationer)
Bootar inte?
LMDE6 (Live) tycks dessutom starta om sig själv efter att man installerat klart? Tillägg: se nedan

Testade då med Zorin Core 16. Då bootar datorn upp men ser ingen grafik annat än delar av uppdateringshanteraren som startade.

Testade att byta disk, installera Zorin Lite 16. Där fungerar det bra.
Så långt antingen fel på den förra disken eller att distar som tidigare fungerat inte längre gör det. Kanske sitter lukten av Windows kvar länge?

Byter tillbaks till den ev. felande disken, installerar Zorin Lite 16 på den. Jodå det går bra det med. Då kan det ju knappast ha varit ett fel på disken som medförde att inte Mint gick att installera?
Såå... nu har vi kommit tillbaks till ursprungsfrågan:
Hur installerar man Mint på en gammal dator utan UEFI? Här måste man då bortse från att det HAR fungerat tidigare.

Ett aningen tråkigt svar på den frågan: Installera Zorin Lite i stället. :o
Eller möjligen: Installera Mint först, sedan installerar du Zorin Lite vars starthanterare fixar uppstarten. Har dock inte testat det. Man skulle då ha haft en mer snabbinstallerad dist som får fixa boot.

******
Tillägg: Tänkte testa att installera LMDE6 vid sidan av Zorin men ett sådant val finns inte att göra (mer än manuell hantering). Valde hela disken och nu vet jag varför det inte lirar:
När filkopieringen är klar och texten "Går in i systemet" visas avslutas installationsförloppet tvärt. :?:

Mera: Installerar i expert-mode och ser att jag får samma fel som i denna tråd https://github.com/linuxmint/live-installer/issues/152
Det stämmer att just detta USB är flashat med Rufus.
Senast redigerad av Mikael mån jan 01, 2024 8:14 pm, redigerad totalt 3 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Mikael » tor dec 21, 2023 3:56 pm

Lösning:
För att installera LMDE6 behöver man ha detta i åtanke:
Mer avsatt tid än brukligt
Större USB-minne än vad man normalt behöver, dvs. 8 GB

Jag skapade USB-minnet m.h.a. Unetbootin i Linuxmiljö. Gör man detta från Windowsmiljö och använder Rufus ska man använda det av Rufus förvalda läget "Isohybrid".
När skrivningen till minnet är klart behöver man skapa en ny mapp i roten - live. Detta fungerar med en vanlig filhanterare om man använt något av verktygen ovan.
Kopiera över alla filer från mappen casper till den nya mappen live. Om alla behövs vet jag dock inte.

Starta upp datorn med USB,t och installera via ikonen på skrivbordet. När installationen är klar och man uppmanas ta ur mediat och trycka på Enter kan det hända att det inte går och då får man tvångsavsluta datorn.
När man nu försöker starta från disken får man ett meddelande om att disken inte är startbar.
I med minnet igen och starta upp på det. Välj programmet Disks från menyn.
Klicka på den största partitionen, klicka på kugghjulen, välj Redigera partition, kryssa i Boot. Vid uppaning om att ange lösen - tryck bara på enter.
Starta om från disken.
Senast redigerad av Mikael mån jan 01, 2024 8:02 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Osprey » tor dec 21, 2023 5:18 pm

Installerade Mint på en gammal burk med bara BIOS för ett par dagar sedan....

Jovisst man får en liten varning om typ att "Det finns inget UEFI på datorn, så i värsta fall kommer den inte gå att starta" eller något sådan... men visst jag installerade ändå och det funkade....

Det blir ju ändå aldrig värre än att -om den inte går att starta, så får man köra en totalinstallation med UEFI...

Datorn jag provade på har från början Windows7 (som inte har UEFI) och både den och Mint funkar nu (utan UEFI)... 8-)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Mikael » fre dec 22, 2023 9:55 am

Ja det tycks då fungera olika men det är en klen tröst för mig. Som jag tidigare påpekat tycker jag att det är en tråkig utveckling när Mint-teamet ska krångla till saker i onödan. Det torde inte gynna en ev. stävan efter fler användare.
Från länken ovan:
Just going to point out that the core of the issue is that, as opposed to Debian, the LMDE Mint derivative has not been designed to support File System Transposition, which, for modern installation images, should really be supported on an equal footing with DD imaging (since it allows people wanting to install Linux to be able to create UEFI installation media on any OS, using the native OS utilities and without the need to install any third party utility like Rufus, Etcher and whatnot).
In short, the problem is that the LMDE6 ISO uses a Rock Ridge symlink that has /live/ point to the /casper/ directory, that contains initrd and the large squashfs image, and you simply should not rely on symlinks if you want to support File System Transposition, since this is not a feature that can ever be supported on file systems like FAT32.
So, ideally, the /live/ and /casper/ should be merged into a single non symlinked directory (why does Mint need two separate directories with the same data?) because the alternative, for utilities and people who want to work with File System Transposition, is to duplicate the content of the directory, which is less than ideal when said directory contains a > 2GB file...


Inga konstigheter om man installerar MX-Linux eller Zorin OS på och med samma hårdvara.
Tillägg: antiX och wattOS fungerar också liksom även Windows 10
Senast redigerad av Mikael mån jan 01, 2024 6:45 pm, redigerad totalt 2 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Jan-Olof » fre dec 22, 2023 12:18 pm

Jag har ju hittills inte "lyckats" få det här felet men ska prova med en gammal 32-bitars dator och LMDE 6 i helgerna.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Mikael » fre dec 22, 2023 1:15 pm

Tidigare har problemet varit att datorn inte startar upp på minnet om man använder ex. "USB-avbildsskrivare", balena etcher osv. Då har minnet dessutom blivit så att det inte enkelt låter sig redigeras angående EFI. Skapar man minnet med Unetbootin (Linux) startar datorn upp då det är Unetbootins starthanterare som löser det. Då blir minnet även redigerbart men det behövs då inte göras. Detta något jag själv har kunnat verifiera flera gånger. För LMDE har jag haft bekymmer med att den körs i reservläge, då om Cinnamon används men inte om man kör med MATE. Där fungerar alltså hela installationsprocessen och datorn bootar upp efteråt. På min "rätta" dator kör jag LMDE6 ochdå använde jag etcher för att skapa minnet. Inget problem.

Mint-teamet har väl helt enkelt valt att gå en egen väg vilket medför denna konsekvens :cry:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Marie SWE » tis dec 26, 2023 7:00 pm

Hejsan
Bara för att vara LinuxMint.com nörd... Vad är din inxi output.. utan sys info, ingen hjälp. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nee ingen inxi behövs.. Jag är bara störd på idioterna på andra forumet, där du inte får hjälp utan systeminfo och det är censurerat innehåll, då man inte får påpeka att något är fel/dåligt/trasigt/ej fungerande i linux..
Jag fick nyligen ett inlägg raderat där jag försökte få de som är programmerare att engagera sig lite i linux desktop IT säkerhet.
Men det var absolut strängt förbjudet att fråga om det.

Jävla elitister o hobbyister som driver den sajten.

Nog om det.

Din dator.. Vad är det för dator?
Jag vet att vissa gamla HP och någon mer märke om det var lenovo eller liknande.. De och linux är inte bra kompisar då det saknas drivrutiner till dem.

Har du testat att för-partitionera hårddisken med Gparted från Live stickan?
skapa bara två partitioner
en på 100GB och en på 4GB eller vad du har i Ram minne.

Sedan när du startar install-programmet välj installera annan eller vad det heter.. så att inte installationsprogrammet själv skapar partitioner.
Välj där under 100GB disken formatera som ext4 och sett monteringspunkt: /
Välj 4GB disken som swap
låt boot/root/home samsas under /
och se om du kommer längre i installationen.. Ignorera alla varningar om att den inte kommer bota för att det saknas en boot partition osv.. ubuntu bugg
Fungerar det?
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Mikael » tis dec 26, 2023 7:36 pm

Som supporten hos Brother. För att kunna ge support på en skrivare som vägrar att skriva ut något behöver de en statusutskrift från skrivaren.

Hårdvaran är en Toshiba från 2008, tror jag att vi kom fram till i en annan tråd. Anser att det är fel att skylla på hårdvaran när andra Linuxdistar (och äldre Mint) går att installera. Just nu använder jag den tillsammans med Zorin, när jag skriver detta.

Ja att först skapa partition och sedan välja "annat" har jag testat.

Problemet med att installationen avbryts verkar jag inte vara ensam om, verkar vara en "LMDE6-feature".
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Marie SWE » tis dec 26, 2023 8:15 pm

Mikael skrev:Som supporten hos Brother. För att kunna ge support på en skrivare som vägrar att skriva ut något behöver de en statusutskrift från skrivaren.

Hårdvaran är en Toshiba från 2008, tror jag att vi kom fram till i en annan tråd. Anser att det är fel att skylla på hårdvaran när andra Linuxdistar (och äldre Mint) går att installera. Just nu använder jag den tillsammans med Zorin, när jag skriver detta.

Ja att först skapa partition och sedan välja "annat" har jag testat.

Problemet med att installationen avbryts verkar jag inte vara ensam om, verkar vara en "LMDE6-feature".

Linux hårdvarusupport för äldre drivrutiner är mycket sämre än Windows bakåtkompatibilitet för hårdvara.
Så att det fungerar med äldre mint är typ en bekräftelse på att de plockat bort drivrutinerna för din maskin.
Jag har en 2gen i3 med Nvidia kort som inte finns support på, så jag fick ta legacy paketen från Debian10 till Debian12..
Radeon och Nvidia och linux är ruskigt dålig drivrutin support.
De som utvecklar alla rot distros sitter på modern hårdvara o förväntar sig att alla sitter på minst en 10:e generation intel eller motsvarande AMD.. allt under 8:e gen är gammalt o omodernt skit ingen borde använda.

Linux systemkrav är minst 4kärnor 8trådar 3GHz 16GB ram helst 32GB ram en SSD på 1TB hårdvara mellan 1år till 5år gammal.

Sedan att det går att installera på äldre hårdvara är en annan sak..
Men windows11 går att installera på en dator från 2008 bara den har 2kärnor och x64 arkitektur.. sedan att det knappt är realistiskt användbart i vardagen är en annan.

Tyvärr får du nog se den Toshiban som Retro maskin och köra ett EOL OS på den offline eller åka med den till el-återvinningen om du inte är intresserad av retro maskiner.
Du kan göra som jag o försöka lista ut vilken driv som inte funkar o sedan plocka paketen från en äldre mint till den nya minten.

Prova Debian12 Xfce, den kanske är tillräckligt light för den hårdvaran, då min Asus från 2012 går halvhyfsat på det.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Mikael » tis dec 26, 2023 8:53 pm

Just den maskinen används som testdator och eftersom både Zorin core 17 och MX Linux är installerad och fungerar ser jag ingen anledning att installera något annat OS på den. Jag har dessutom inte märkt att Mint har några fördelar gentemot dessa två.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Marie SWE » tis dec 26, 2023 9:41 pm

Mikael skrev:Just den maskinen används som testdator och eftersom både Zorin core 17 och MX Linux är installerad och fungerar ser jag ingen anledning att installera något annat OS på den. Jag har dessutom inte märkt att Mint har några fördelar gentemot dessa två.

aha, jag visste inte att du hade fungerande OS på den.. Men då är du ju good to go för ett tag framåt. :mrgreen:

Precis.. Linux är linux och distros har absolut ingen större betydelse när man börjar förstå hur systemet fungerar.. Distros är bra när man är ny. :D .. eller om man är Lat o inte orkar fixa allt själv. :mrgreen: :oops: :mrgreen: (jag som exempel har installerat Kali linux på en dator enbart för att jag är för lat att installera alla verktygen på debian)
Förutom att det är fyra eller 6 root distros så handlar det bara om vilka paket som är installerade som utgör vilken "distro" det är.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Mikael » ons dec 27, 2023 10:37 am

Marie SWE skrev:Så att det fungerar med äldre mint är typ en bekräftelse på att de plockat bort drivrutinerna för din maskin.
..//..
Du kan göra som jag o försöka lista ut vilken driv som inte funkar o sedan plocka paketen från en äldre mint till den nya minten.

Det är inte frågan om drivrutiner i detta fall utan
In short, the problem is that the LMDE6 ISO uses a Rock Ridge symlink that has /live/ point to the /casper/ directory, that contains initrd and the large squashfs image, and you simply should not rely on symlinks if you want to support File System Transposition, since this is not a feature that can ever be supported on file systems like FAT32.


Eftersom Mint annonserat att de skapar sina ISO,s, för LMDE & LM, på samma sätt antar jag att samma problem återfinns med LM.

Har ju hittat en lösning med ett större USB-minne men funderar nu på om man skulle kunna reparera dessa symlinks, som verkar gå förlorade i vissa fall, efter att man skapat sitt USB-minne?
Det torde gå(?) i Linuxmiljö men ser helst att det fungerar att göra så även i Windowsmiljö.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Marie SWE » ons dec 27, 2023 7:48 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Så att det fungerar med äldre mint är typ en bekräftelse på att de plockat bort drivrutinerna för din maskin.
..//..
Du kan göra som jag o försöka lista ut vilken driv som inte funkar o sedan plocka paketen från en äldre mint till den nya minten.

Det är inte frågan om drivrutiner i detta fall utan
In short, the problem is that the LMDE6 ISO uses a Rock Ridge symlink that has /live/ point to the /casper/ directory, that contains initrd and the large squashfs image, and you simply should not rely on symlinks if you want to support File System Transposition, since this is not a feature that can ever be supported on file systems like FAT32.


Eftersom Mint annonserat att de skapar sina ISO,s, för LMDE & LM, på samma sätt antar jag att samma problem återfinns med LM.

Har ju hittat en lösning med ett större USB-minne men funderar nu på om man skulle kunna reparera dessa symlinks, som verkar gå förlorade i vissa fall, efter att man skapat sitt USB-minne?
Det torde gå(?) i Linuxmiljö men ser helst att det fungerar att göra så även i Windowsmiljö.


Okej.. Jag har inte bränt ett USB minne på några års tid, sedan jag gick över till Ventoy på extern SSD.. Kör man Ventoy och ISO filerna så verkar det funka iallafall.

Jag måste installera om mammas dator så jag då Mint 20.2 inte får uppdateringar längre.. Det står support till 2025, men nyaste firefox i repon är 108 medans nyaste firefox är på 120.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Jan-Olof » tor dec 28, 2023 8:12 pm

Marie SWE skrev:Jag måste installera om mammas dator så jag då Mint 20.2 inte får uppdateringar längre.. Det står support till 2025, men nyaste firefox i repon är 108 medans nyaste firefox är på 120.

Kollade detta och datorn hämtar gladeligen Firefox 121.0 även med den versionen av Mint. Har du provat att göra en återställning med Timeshift?

Det är halt väglag så jag hoppas att du är försiktig när du är ute och cyklar ;)
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Marie SWE » fre dec 29, 2023 1:05 am

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:Jag måste installera om mammas dator så jag då Mint 20.2 inte får uppdateringar längre.. Det står support till 2025, men nyaste firefox i repon är 108 medans nyaste firefox är på 120.

Kollade detta och datorn hämtar gladeligen Firefox 121.0 även med den versionen av Mint. Har du provat att göra en återställning med Timeshift?

Det är halt väglag så jag hoppas att du är försiktig när du är ute och cyklar ;)

Jag har inte cyklat sedan min cykel blev stulen 2001. :lol:
Okej, du har mint 20.2 oxå... och du kan ladda ner senaste via synaptic...
Jag trodde du satt o körde senaste minten. ;)

.... hmm..... jag vet att jag ibland låser paket för att undvika automatiska uppgraderingar.. Så vid tillfälle ska jag kika om det är att jag låst det och inte tänkte på det lilla hänglåset som syns i synaptic när man låst.. Men det dröjer innan jag ska till henne nästa gång.. Så jag får återkomma på den. 8-)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Nästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster