[LÖST] Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Jan-Olof » fre dec 29, 2023 1:21 am

Marie SWE skrev:Jag trodde du satt o körde senaste minten. ;)

Nja, jag har flera versioner installerade i olika datorer. I det här fallet startade jag från en gammal avbild som jag normalt inte använder. Jag använde den vanliga Uppdateringshanteraren för att se vad som hämtades.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Marie SWE » fre dec 29, 2023 2:04 am

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:Jag trodde du satt o körde senaste minten. ;)

Nja, jag har flera versioner installerade i olika datorer. I det här fallet startade jag från en gammal avbild som jag normalt inte använder. Jag använde den vanliga Uppdateringshanteraren för att se vad som hämtades.

jajust det, mint har sin egna uppdaterings hanterare.. det hade jag glömt. :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Mikael » mån jan 01, 2024 8:09 pm

Mikael skrev:funderar nu på om man skulle kunna reparera dessa symlinks, som verkar gå förlorade i vissa fall, efter att man skapat sitt USB-minne?
Det torde gå(?) i Linuxmiljö men ser helst att det fungerar att göra så även i Windowsmiljö.


Mja... då måste USB-minnet vara formaterat som Ext4 (eller åtminstone inte FAT) men då startar inte datorn upp på minnet. Det kan också vara så att om USB-minnet inte är FAT så sabbas inte heller dessa symlinks men eftersom jag inte kan starta upp datorn får jag inte veta det...

Enklaste lösningen är att installera en annan dist. (än Mint) där man inte har krånglat till saker i onödan. MX-Linux är ett mycket bra val.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: [LÖST] Installera Linux Mint på en dator med Legacy-BIOS

Inläggav Mikael » tis jan 02, 2024 11:05 am

Ytterligare alternativ kan vara att införskaffa en extern DVD-brännare och en tom skiva att bränna samt att hoppas på att det fungerar och att måldatorn startar upp på en extern DVD.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Föregående

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster