Kryptering vid installation av LMDE 6

Kryptering vid installation av LMDE 6

Inläggav hehemrin » tis nov 14, 2023 8:38 pm

Hej,

Varje gång jag installerat Linux Mint och LMDE så blir jag förvirrad angående krypteringen som ställs in i installationsprocessen. Nu när jag installerar LMDE 6 (från ISO), så tycker jag texten är lite annorlunda.
Skärm 1: Fråga om kryptera hemkatalogen, kryssruta.
Skärm 2: Förutsättning att först kryssa i LVM. Sedan fråga om jag vill kryptera operativsystemet. Jag har för mig att frågan tidigare installationer varit om att kryptera hela hårddisken, men jag kan minnas fel.

Frågor jag ställer mig är ungefär:
a. Om jag bara krypterar hemkatalogen, då lär det väl bli så.
b. Om jag väljer bara kryptera operativsystemet, betyder det då att allt utom hemkatalogen är krypterat? Eller är det fler kataloger som är okrypterade? Eller är det en felskrivning så även hemkatalogen är krypterad ändå?
c. Om jag väljer att kryptera både hemkatalogen och operativsystemet, blir det någon slags dubbelkryptering? Kan de vara i konflikt med varandra? Eller blir det bara en kryptering? Är det separat kryptering för hemkatalogen respektive operativsystemet? Eller spelar krysset för hemkatalogen i skärm 1 ingen roll om kryptering i skärm 2 görs?
d. Jag vet egentligen inte alls vad det är för krypteringar som görs i skärm 1 respektive skärm 2; hur fungerar dessa krypteringar, vad heter de eller någon info där man kan läsa mer?

Är det någon här som kan bena ut detta med krypteringen? Annars ska jag kolla mer och fråga i internationeller forumet, eller annorstädes.
Henrik Hemrin. https://www.hemrin.com
hehemrin
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 17, 2019 11:33 pm

Re: Kryptering vid installation av LMDE 6

Inläggav Jan-Olof » ons nov 15, 2023 1:55 am

A. Ja. Det finns möjlighet att kryptera din personliga mapp. Säkerheten blir då högre men tänk på att det ställer extra höga krav på att du säkerhetskopierar dina dokument ofta. Om krypteringen skulle krångla – och det gäller oavsett vilket operativsystem du använder – så blir det väldigt svårt att få tillbaka dina filer.

B. Att kryptera operativsystemet innebär, enligt installationsguiden, att hela den aktuella enheten krypteras. Om du inte har bytt till svensk teckenuppsättning innan du började installera så är den fortfarande satt till en_US. Om du utnyttjar den här möjligheten så ha detta i åtanke när du skriver in ett lösenord. Tänk också på att krypteringen kan orsaka problem i kombination med vissa drivrutiner från NVIDIA. För den som är nybörjare i fråga om Linux så är det bättre att kryptera den personliga mappen.

C. Nej, då bör det bli så att hela enheten krypteras alltså samma resultat som i ovanstående punkt. Möjligen kan du separera det genom att lägga din personliga mapp på en annan enhet.

D. Vill minnas att man använder LUKS, https://sv.wikipedia.org/wiki/Linux_Unified_Key_Setup, för krypteringen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Kryptering vid installation av LMDE 6

Inläggav hehemrin » ons nov 15, 2023 4:13 pm

Tack.

B. Det jag reagerade på i själva installationstexterna, att den skriver "operativsystemet", inte hela disken eller liknande uttryck som jag har för mig använts tidigare. Och hemkatalogen kan ju knappast beskrivas som del av operativsystemet. Nu var det svenska installationsguiden jag körde, så jag vet inte om det står "operating system" eller något annat på t ex engelska (eller vad som nu är originalspråket).

Jag håller med om att enklast är att köra okrypterat, men skönt med krypterat speciellt på maskin som jag tänker mig kan vara mobil som jag har med mig. Just denna maskin har jag haft "helkrypterat" på innan med Mint 21, och inte direkt kunnat se att jag haft problem pga krypteringen. VeraCrypt är ju också något som finns som man kan använda för filer/container.

Jag ska läsa på lite mer på Wikipedia, tack!
Henrik Hemrin. https://www.hemrin.com
hehemrin
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 17, 2019 11:33 pm

Re: Kryptering vid installation av LMDE 6

Inläggav Jan-Olof » ons nov 15, 2023 4:54 pm

hehemrin skrev:...hela disken ... som jag har för mig använts tidigare.

Bläddrade lite snabbt igenom de 259 posterna i översättningsmallen. I förklaringen står det mycket riktigt full disk men mallen är ju till största delen från år 2017 och stämmer därför inte med den text som finns på readthedocs - där hela stycken saknas eller har ändrats på något annat sätt än via mallen :cry: Tycker att vi borde lägga den i "vår egen" server för att slippa krånglet med readthedocs som aldrig verkar uppdateras.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Kryptering vid installation av LMDE 6

Inläggav hehemrin » ons nov 15, 2023 8:47 pm

Intressant och tack!
Jag håller med om att text och bild på readthedocs inte stämmer med det jag får upp under installationen av LMDE 6, både om kryptering och annat.
Henrik Hemrin. https://www.hemrin.com
hehemrin
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 17, 2019 11:33 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster