Linux Mint 21.2 - Victoria

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » sön aug 06, 2023 2:42 pm

Ja precis, jag tittade i fel dator! :oops:
7.5.5.2 funkar!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav bosse » sön aug 06, 2023 2:44 pm

Mikael skrev:Ja precis, jag tittade i fel dator! :oops:
7.5.5.2 funkar!

Tack, då testar jag den. :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav bosse » mån aug 07, 2023 7:06 pm

bosse skrev:
Mikael skrev:Ja precis, jag tittade i fel dator! :oops:
7.5.5.2 funkar!

Tack, då testar jag den. :D

Öppnar ett kalkylblad som är skrivit i den äldre versionen och det öppnas inte i den nya versionen
utan att jag specifikt väljer det med "öppna med". Har försökt avinstallera det gamla office men det går inte när båda versionerna tydligen har gemensamma åtagande. Har gjort ändringar i kalkylbladet i nya officepaketet och sparat men det öppnas fortfarande i "gamla" office. Några tips någon? :oops:
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » mån aug 07, 2023 8:35 pm

Inget annat tips än att avinstallera allt och sedan börja om med 7.5.5.2
sudo apt purge libreoffice*
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav bosse » mån aug 07, 2023 8:37 pm

Mikael skrev:Inget annat tips än att avinstallera allt och sedan börja om med 7.5.5.2
sudo apt purge libreoffice*


Det ligger nog närmast till hands. Kör en vända imorgon. :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Marie SWE » mån aug 07, 2023 9:53 pm

bosse skrev:
Mikael skrev:Inget annat tips än att avinstallera allt och sedan börja om med 7.5.5.2
sudo apt purge libreoffice*


Det ligger nog närmast till hands. Kör en vända imorgon. :)

Innan du gör det.. testa att gör en ny fil-association med vad som ska vara standard program för att öppna filen.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav bosse » tis aug 08, 2023 1:16 pm

Marie SWE skrev:
bosse skrev:
Mikael skrev:Inget annat tips än att avinstallera allt och sedan börja om med 7.5.5.2
sudo apt purge libreoffice*


Det ligger nog närmast till hands. Kör en vända imorgon. :)

Innan du gör det.. testa att gör en ny fil-association med vad som ska vara standard program för att öppna filen.

Funkar tills vidare. :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav bosse » tis aug 08, 2023 3:51 pm

bosse skrev:
Mikael skrev:Inget annat tips än att avinstallera allt och sedan börja om med 7.5.5.2
sudo apt purge libreoffice*


Det ligger nog närmast till hands. Kör en vända imorgon. :)

Testade med att byta association men det bråkar med språket.
Rensar ut och in på nytt. Får väl bort en del "skit" som kan spöka!??
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Henrik Jansson » ons aug 09, 2023 9:00 pm

Jag har precis installerat Linux Mint Mate 21.2 efter att ha haft 19.3 förut.
I 19.3 fanns en bugg som jag har anmält, men tyvärr finns den fortfarande kvar i 21.2. Varför?
Buggen i 19,3 är att om du gör en ny mapp på skrivbordet så hamnar den inte där du lägger den, utan längst upp till vänster. Det är extra störande om man har två skärmare, och extra skärmen är till vänster. Särskilt om skärmen inte ens är påslagen. I 19.3 blev det tilloch med så ibland att mappen inte alls dök upp på skärmen, utan man fick gå in i skrivbordsmappen för att hitta den nya mappen.
Dessutom fungerade det inte att att ange den högra skärmen som huvudskärm, om man hade extraskärm till vänster. Eller det gick att välja, men det verkade inte verkställas, för titt som tätt dök rutor upp på extraskärmen som skulle ha kommit på huvudskärmen. Riktigt störande om extraskärmen inte ens var påslagen. Exempelvis om man skulle skriva ut något och klickade på skriv ut, så hände inget på skärmen.. det visades sig att dialogrutan kom upp på den avslagna extraskärmen till vänster..
Jag har inte testat allting i 21.2 än, men eftersom mappar hamnar på fel ställe så är nog alla dessa fel kvar..

Ett annat fel jag upptäckte med en gång var grafikfel i libreoffice. Verktygen längst upp och till höger är i princip osynliga eftersom de har nästan exakt samma färg som bakgrunde. På bilder jag har sett ska det inte se ut så. Är det bara min version det är fel, nåt fel på USB-minnet? Eller har fler fått det felet?

Och varför släpps alla dessa fel år efter år, som man upptäcker genast efter installation?

Dessutom kan jag inte bli av med inloggningsrutan vid start. Hur blir man av med den?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 7:28 am

Henrik Jansson skrev:Ett annat fel jag upptäckte med en gång var grafikfel i libreoffice. Verktygen längst upp och till höger är i princip osynliga eftersom de har nästan exakt samma färg som bakgrunde. På bilder jag har sett ska det inte se ut så. Är det bara min version det är fel, nåt fel på USB-minnet? Eller har fler fått det felet?


Längre upp samma tråd:

viewtopic.php?f=15&t=1454&start=15#p10237

viewtopic.php?f=15&t=1454&start=45#p10360
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 7:32 am

Henrik Jansson skrev:Dessutom kan jag inte bli av med inloggningsrutan vid start. Hur blir man av med den?


Du valde kanske inte "Automatisk inloggning" när du installerade?

I Cinnamon (21.1) finns dessa inställningar:

ksnip_20230810-083111.png
ksnip_20230810-083111.png (31.24 KiB) Visad 4062 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 7:45 am

Henrik Jansson skrev:Jag har precis installerat Linux Mint Mate 21.2 efter att ha haft 19.3 förut.
I 19.3 fanns en bugg som jag har anmält, men tyvärr finns den fortfarande kvar i 21.2. Varför?
Buggen i 19,3 är att om du gör en ny mapp på skrivbordet så hamnar den inte där du lägger den, utan längst upp till vänster. Det är extra störande om man har två skärmare, och extra skärmen är till vänster. Särskilt om skärmen inte ens är påslagen. I 19.3 blev det tilloch med så ibland att mappen inte alls dök upp på skärmen, utan man fick gå in i skrivbordsmappen för att hitta den nya mappen.
Dessutom fungerade det inte att att ange den högra skärmen som huvudskärm, om man hade extraskärm till vänster. Eller det gick att välja, men det verkade inte verkställas, för titt som tätt dök rutor upp på extraskärmen som skulle ha kommit på huvudskärmen. Riktigt störande om extraskärmen inte ens var påslagen. Exempelvis om man skulle skriva ut något och klickade på skriv ut, så hände inget på skärmen.. det visades sig att dialogrutan kom upp på den avslagna extraskärmen till vänster..
Jag har inte testat allting i 21.2 än, men eftersom mappar hamnar på fel ställe så är nog alla dessa fel kvar..

Och varför släpps alla dessa fel år efter år, som man upptäcker genast efter installation?


Jag antar att man får det man betalar för? :shock:

Kollade en vända angående dubbla skärmar. Cinnamon i LM21.1 dock.
Vid något tillfälle har jag "behövat" byta så att vänster skärm är huvudskärm. Minns inte varför men har nog skrivit om det här på forumet. För min del spelar det ingen roll, jag har vänster skärm som huvudskärm även i Windows. Där kan man bara skapa mappar/dokument på huvudskärmen. De hamnar där man högerklickat. Går inte flytta till sekundär skärm.

Ibland händer det att jag inte växlat källa för sekundär skärm (jag har samma skärmar i Windowsmiljö) och om ett fönster då ligger på "fel" skärm kan jag enkelt högerklicka på ikonen, i panelen, för det fönstret och välja Flytta till annan skärm.

Dessutom får man tänka på att människan alltid måste anpassa sig efter tekniken, inte tvärtom...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 9:28 am

Mikael skrev:
Henrik Jansson skrev:Dessutom kan jag inte bli av med inloggningsrutan vid start. Hur blir man av med den?


Du valde kanske inte "Automatisk inloggning" när du installerade?

I Cinnamon (21.1) finns dessa inställningar:

ksnip_20230810-083111.png


Jo, jag är ganska säker på att jag valde det vid installationen, dock var det något som strejkade så jag fick gå tillbaka och göra om flera gånger, så det kan hända att jag missade det sista gången, om det är så att den rutan klickar ur sig själv nrä man går tillbaka.. Men jag läste att man ska kunna ändra det i efterhand, och den rutan du har i cinnamon finns i mate också ock där har jag angivit användarnamn och 0 sek men inloggningsrutan kommer upp ändå.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 10:39 am

Tillåt manuell inloggning - är den av?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Henrik Jansson » lör aug 12, 2023 11:01 pm

Mikael skrev:Tillåt manuell inloggning - är den av?


Ja, den är av.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

FöregåendeNästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster