Linux Mint 21.2 - Victoria

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » tor jul 20, 2023 6:52 pm

Osprey skrev:har aldrig haft några problem och Unetbootin har aldrig behövts...


Okej, kan du starta upp en dator som enbart har "Legacy BIOS" med det minnet?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Marie SWE » tor jul 20, 2023 8:22 pm

Prova att tvinga USB-minnet till Legacy mode genom att sabba UEFI boot med att döpa om EFI filer/mapparna
Det finns flera distros man behöver göra så på för att få dem att bota i legacy på vissa datorer.

Jag la ut printscreens på vilka mapper man får gå på inne på andra mint forumet i botten på mitt inlägg under Edit.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 7#p2192107
Testa om det löser problemet.. Den tråden var om mint20 men det gäller som jag sa andra distros än mint oxå på vissa datorer som vägrar boota i Legacy när stickan är EFI/Legacy kompatibel.

Jag prova att länka in bilden hit, men forumet acceptera inte bildlänken.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » tor jul 20, 2023 9:33 pm

Okej, ja det skulle kanske fungera men jag har ingen möjlighet att ändra namn på det som ligger på USB-minnet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » tor jul 20, 2023 10:08 pm

Hm..
På den dator jag testar detta på kan man få upp en boot-meny om man trycker på F12 när datorn startar upp:

photo_2023-07-20_23-00-31.jpg
photo_2023-07-20_23-00-31.jpg (100.18 KiB) Visad 4929 gånger


Där väljer jag då alternativ 2. USB HDD

Får felmeddelande och jag hamnar tillbaka till samma meny.

Om jag då väljer alternativ 2. USB HDD ytterligare en gång får jag ett annat felmeddelande och sedan startar GRUB-menyn och där kan jag då komma vidare.
photo_2023-07-20_23-19-01.jpg
photo_2023-07-20_23-19-01.jpg (92.17 KiB) Visad 4947 gånger


Detta med mitt test-usb skapad med USB-avbildsskrivare.

Jag har verifierat detta fem gånger nu och jag har även gjort om proceduren med att skapa minnet på nytt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Marie SWE » tor jul 20, 2023 10:41 pm

Okej.. Kan det vara ett kasst usb minne?
då kan man få de fenomenen
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » tor jul 20, 2023 10:45 pm

Nja, det är det no-name jag alltid brukar använda i dessa sammanhang.
Men jag skulle kunna testa med ett annat, det jag skapade med Unetbootin.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Marie SWE » tor jul 20, 2023 11:23 pm

Jag hade ett USB minne som drev mig till vansinne.. När jag hade Linux på stickan så funka installationen, men när jag hade windows på stickan så funka inte installationen... Bad USB :evil: var orsaken, så felet på "sectorn" påverka windows men inte linux.. Det tog mig en vecka att lägga ihop 1+1 Sedan dess så kör jag Ventoy på en extern SSD och jag kommer aldrig använda ett usb minne igen. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: snacka om att jag kände mig dum efter nästan en veckas tid innan jag fatta att usb minnet var dåligt. :oops: :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » tor jul 20, 2023 11:37 pm

Okej, det blir exakt samma sak med det andra USB,t
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Marie SWE » fre jul 21, 2023 1:21 am

Okej.. Mint20 var den senaste jag prova att installera som du såg i systerforumet. Jag vet att på flertalet distros fick jag manipulera EFI biten för att få det att starta i Legacy och jag löste det med att döpa om eller ta bort EFI filerna.. Men det var bara på vissa av mina testdatorer jag upplevde det där jag inte hade bra BIOS inställningar..

Nu har jag ingen testdator tillgänglig då jag i våras tog bort alla från skrivbordet för uppgradering av hårdvara och vissa hamna på Retro hyllan då de är för gamla att köra något linux eller windows system på som har support. Så jag kan inte testa det du testar mer än i en VM på en halvmodern dator. och det kommer nog inte vara till så mycket hjälp. även om jag kör datorn i Legacy med MBR diskar så VM'en gör det inte rättvist då den simulerar allt.

Testar iallafall att installera via Legacy i VM omodifierad ISO så inga omdöpta filer o mappar i detta försöket
Partition MBR Root 29GB Swap 3GB
Ram 4GB 2 kärnor
offline-installation, så den gnäller om nätverksanslutning. *haha* :lol:
Samma HDD för både källa och destination så underbar hastighet. :mrgreen:
Än så länge tuffar installationen..

Ingen boot logga Men installationen starta. Så i VM var det inga problem.
.
mint21.jpg
mint21.jpg (83.22 KiB) Visad 5316 gånger


.

Jag låter min VM vara kvar ett tag ifall du undrar något/vill ha något testat 8-)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Mikael » fre jul 21, 2023 6:51 am

Marie SWE skrev:Prova att tvinga USB-minnet till Legacy mode genom att sabba UEFI boot med att döpa om EFI filer/mapparna
Det finns flera distros man behöver göra så på för att få dem att bota i legacy på vissa datorer.

Jag la ut printscreens på vilka mapper man får gå på inne på andra mint forumet i botten på mitt inlägg under Edit.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 7#p2192107
Testa om det löser problemet.. Den tråden var om mint20 men det gäller som jag sa andra distros än mint oxå på vissa datorer som vägrar boota i Legacy när stickan är EFI/Legacy kompatibel.

Jag prova att länka in bilden hit, men forumet acceptera inte bildlänken.


Mikael skrev:Okej, ja det skulle kanske fungera men jag har ingen möjlighet att ändra namn på det som ligger på USB-minnet.



Jag hittade ditt inlägg här..
viewtopic.php?f=29&t=1164&p=7576&hilit=poweriso#p7677
(förstår inte varför jag inte har skrivit något mer i den tråden)

Där ändrar du i ISO,n innan det skrivs till USB,t och det fungerar i sig, med Arkivhanteraren (smart!) men det går inte att starta upp med det minnet sedan.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Marie SWE » fre jul 21, 2023 2:37 pm

Jag har alltid bränt minnet i ISO mode istället för DD, på så vis har jag kunnat ändra filerna efter minnet var bränt.. Så jag praktisera aldrig med arkivhanteraren innan jag posta.. Vilket jag ioförsig hade skrivit i tråden.. Jag minns tråden och det testade jag sedan och med arkivhanteraren så sabbar man boot funktionen. Så man får använda en ISO editor ISO-Master finns till linux och antigen ligger den i repon eller så går den som flatpak. Det är för länge sedan jag installera den, så jag minns inte vilket av det. :oops: Men repo eller flatpak vet jag, då jag hatar snap lika mycket som windows telemetri. *haha* :lol: :lol: :lol:
Men med iso-master kan man högerklicka på filen, sedan öppna med ISO-master.. där kan man editera sedan arkiv, "spara som" antingen skriver man över befintliga eller sparar originalet.

Jag får väl lägga till i den tråden så inga andra tror att det med arkivhanteraren fungerar. :roll:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Marie SWE » fre jul 21, 2023 3:33 pm

Andra tråden uppdaterad. 8-)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Osprey » fre jul 21, 2023 5:08 pm

Mikael skrev:
Osprey skrev:har aldrig haft några problem och Unetbootin har aldrig behövts...


Okej, kan du starta upp en dator som enbart har "Legacy BIOS" med det minnet?

Ja det har funkat på alla datorer jag har provat på, både med Legacy och EFI. Har aldrig varit några problem...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Marie SWE » fre jul 21, 2023 5:57 pm

Det är viss hårdvara som är senil.. oftast(inte alltid) har de CSM kompatibilitet men inte ren Legacy.. själv har jag två datorer som är koko en laptop och en stationär.. båda är OEM Men det är bara vissa distros som är CP och win10 men inte win8.1
då det bara är två av 20talet som passerat mina händer, så har jag ingen spikad röd tråd... Men båda är OEM.. så det kan vara det som är grejen med begränsad bios inställning.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint 21.2 - Victoria

Inläggav Osprey » fre jul 21, 2023 11:37 pm

Enkelt uttryckt så begriper datorn inte att det är en USB-pinne om du lägger ut det så med "dd", utan den tror att det är en gammal vanlig CD....

Eller rättare sagt, när du startar upp från den så tror datorn att det är en CD/DVD.... :)
(varken Linux eller Win är inblandat i detta (förtutom att det är skapat från Linux))
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

FöregåendeNästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron