Avinstallera Cinnamon eller installera om med XFCE? [LÖST]]

Avinstallera Cinnamon eller installera om med XFCE? [LÖST]]

Inläggav Pentti H » sön jan 26, 2020 3:19 pm

Jag installerade Linux Mint Cinnamon från början. Idag installerade jag Xfce som alternativ bredvid Cinnamon för att testa den. Tänkte först att jag kör barra en Timeshift om jag inte gillar den. Men så upptäckte jag att Xfce kan jag konfigurera att bli väldigt lik min favoritmiljö: deepin, så jag tänkte att jag går över till den istället.
Men, som jag förstår så kan det bli konflikter att ha två skrivbordsmiljöer installerade samtidigt. Även om jag ännu inte märkt något,
Frågan är, är det någon idé att bara avinstallera Cinnamon, eller är det mer tillrådigt att installera om med ny ISO med Xfce istället?
Jag har hem-katalogen i en egen partition så jag torde ju komma åt allt jag installerat innan.
Senast redigerad av Pentti H mån feb 03, 2020 10:21 pm, redigerad totalt 1 gång.
Pentti H
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 24, 2020 7:09 pm

Re: Avinstallera Cinnamon eller installera om med XFCE?

Inläggav Mikael » sön jan 26, 2020 6:13 pm

Jag kör med både MATE och Cinnamon.
Växlar genom att logga ut och byta vid inloggning.
Möjligen kan man "få med sig" några extra poster i menyn.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2723
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallera Cinnamon eller installera om med XFCE?

Inläggav Pentti H » sön jan 26, 2020 7:01 pm

Ja, så gör jag också. Och som det låter på dig är det inga större problem alltså.
Enda problemet jag märkt är att musmarkören rycker lite när den är i rörelse, vilket den inte gör när jag är inloggad i Cinnamon. Trodde först det berodde på att i Xfce var uppdateringsfrekvensen för skärmen satt till 60Hz, men det hjälpte inte att höja den till 115hz, samma som jag har i Cinnamon.
Pentti H
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 24, 2020 7:09 pm

Re: Avinstallera Cinnamon eller installera om med XFCE?

Inläggav Mikael » sön jan 26, 2020 7:09 pm

Jag kör i princip uteslutande med Cinnamon men kan växla till MATE bara om jag vill se hur ex. en dialogruta för någon inställning ser ut i den miljön.

Det finns en nackdel med att logga ut:
När man startar webbläsaren får man uppmaning att mata in lösenord i nyckelringen.
Se denna tråd:
viewtopic.php?f=18&t=1006
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2723
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Avinstallera Cinnamon eller installera om med XFCE? [LÖST]

Inläggav Pentti H » mån feb 03, 2020 10:20 pm

Tänkte ge en update hur det gick ifall någon söker liknande fråga i framtiden.
Det funkade förvisso bra att köra Cinnamon och Xfce sida vid sida men det var vissa konstigheter. Det gick inte att köra skärmsläckare, datorn gick inte till sleep-mode efter den tid jag satt (fungerade i Cinnamon) och det fattades vissa grejer som finns med i en full installation av Xfce. Jag kunde inte ändra så att man var tvungen att ange lösenord efter att skärrmen slocknat.
Så jag tog och installerade om med Linux Mint Xfce istället. Sparade Home-katalogen genom att inte formatera den när jag vid installationen skulle ange var Xfce och Home-katalogen skulle installeras, såg till att jag hade samma användarnamn och lösen som i Cinnamon för hemkatalogen.
Vissa teman som jag installerade i Xfce fick jag installera om.
Program som jag installerat i Cinnamon följde inte med så dem fick jag installera om.
Firefox tvingade mig att skapa en ny profil så alla tillägg och inställningar fick jag installerra respektive göra om. (lite jobbigt med no-script och firefox multi account container som jag tränat upp i månader :) )
Thunderbird kom ihåg mailkontona och alla mailen, men jag fick ange applösenord på nytt till mitt runbox.com -konto.
Fick konfigurera om VPN (OpenVPN) igen.
I det stora hela smärtfritt vill jag påstå. Vilket är skönt att veta när version 20 kommer :)
Pentti H
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 24, 2020 7:09 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster