MINT 10

MINT 10

Inläggav me2linux » lör nov 13, 2010 6:06 pm

Har installerat 10:an och den verkar snabb och snygg.
I mintmenyn så saknar jag ikonerna framför programmen. Fanns i 9:an. Vart har de tagit vägen? Försvunnit till de sälla jaktmarkerna?
Ser lite trist ut utan ikonerna, om jag säger så....
MVH Bosse Irsta
me2linux
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 29, 2010 8:51 pm

Re: MINT 10

Inläggav tux-sven » lör nov 13, 2010 9:53 pm

Hur gjorde du? Behöll du den gamla /home och gjorde en ny installation av mint på / (root) partitionen?
I så fall stämmer inte ikonerna riktigt.
Det är alltså troligen en michmatch mellan Mint 9 och Mint 10 för närvarande. Någon konfigurationsfil. Troligen .gconf. ev .conf. dessa filer finns i din /home/"bosse" partition. Under rubriken visa i filemanagern kan du välja att visa dolda filer.
Om du startar om och kör live versionen igen så kan du därifrån ta bort .gconf-filen från din installerade Mint 10 (en dold fil som innehåller dina skrivbordsinställningar)
När du sedan startar mint 10 på riktigt igen så kommer alla nya ikoner med automatiskt. (det skapas en ny .gconf-fil.
Jag hade åxå lite konstigheter från början men fixade det med att ta bort .gconf. :mrgreen:
/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: MINT 10

Inläggav me2linux » sön nov 14, 2010 12:29 pm

jag tittar som du säger i /home/bosse, visa dolda filer och finner: 1st .gconfig och 1st .gconfigd.
Vad är skillnader mellan dessa 2 filer? Om jag tar bort en av dem försvinner mina inställningar till JFS Bokföring??
MVH Bosse Irsta
ps ett förtydligande.. i Gnome-menyn finns det nya fina ikoner, men inte i mintMenyn ..(den som blir fyrkantig vid popupen när man klickar på den
me2linux
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 29, 2010 8:51 pm

Re: MINT 10

Inläggav tux-sven » sön nov 14, 2010 7:07 pm

Du kan göra så att du inte tar bort någon av .gonf eller den andra filen -- du kan döpa om dem istället (t.ex till ".orig.gconf" etc..) så kan du själv kolla vad som händer .... och så har du då kvar originalfilen som du, om du vill, kan byta tillbakta till genom att byta tillbaka till originalnamnet. :P

Berätta gärna hur det går, så lär vi oss mer tillsammans. ;)

/Sven

PS. Du har ju åxå egenskaper och redigera för menyn om du högerkligar på Mint-menyn. Har du provat det? DS
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: MINT 10

Inläggav Jens Bäckström » tor nov 18, 2010 10:55 pm

tux-sven skrev:Du kan göra så att du inte tar bort någon av .gonf eller den andra filen -- du kan döpa om dem istället (t.ex till ".orig.gconf" etc..)


Tack för tipset! Det fungerade utmärkt!

/Jens
Jens Bäckström
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:54 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron