KDE 4.3 ?

KDE 4.3 ?

Inläggav rodvitner » tis aug 04, 2009 10:51 am

Den nya Gloria Mint KDE har tydligen 4.2.4. Samtidigt kommer 4.3 i dagarna. Blir det möjligt att uppdatera? Har sökt en del på det officiella forumet med blir inte riktigt klok på svaren.
rodvitner
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jul 22, 2009 11:36 pm

Re: KDE 4.3 ?

Inläggav Pavel » ons aug 05, 2009 8:54 am

Man kan redan dra hem KDE 4.3 till Mint om man är experimentvillig. Gå till Kubuntus backports och installera de extra förråden där.

https://launchpad.net/~kubuntu-ppa/+archive/backports

Sedan har du möjlighet att installera alla KDE:s senaste saker.
Några varningar: En del av filerna är experimentella och bör nog undvikas om man inte är ute för att testa. Jag fick själv litet problem i Kubuntu för ett tag sedan när jag drog hem saker från backports. Jag har inte dragit hem KDE 4.3 så jag kan inte garantera att det fungerar med uppdatering av KDE eller hur det fungerar i Mint.

Vad jag förstår är det på detta sätt som man från officiellt håll för in KDE 4.3 i Kubuntu 9.04 så det bör dock fungera även i Mint.
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: KDE 4.3 ?

Inläggav Pavel » ons aug 05, 2009 9:25 am

Jag såg nu att Kubuntu backports redan finns bland LinuxMints förråd. Det är bara att antingen avkommentera den i sources.list eller kryssa för den i synaptic och uppdatera förråden. Eftersom Mint har med listan bör det väl vara OK att dra hem saker från den.
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: KDE 4.3 ?

Inläggav Pavel » ons aug 05, 2009 1:22 pm

Eftersom jag tipsade om KDE 4.3 drog jag hem det i Mint KDE. Jag aktiverade backports i synaptic valde att makrera och installera uppdateringar. Inga problem att installera. Jag är dock inte så van vid KDE så jag kanske gjorde ett fel. Jag fick en fråga om jag ville behålla mina isntällningar eller skriva över med nya. Jag valde att skriva över. Det ledde till att Mints speciella inställningar och panelen försvann. Det tog en stund att få tillbaka och det blev då mer av KDE:s standardutseende. Inget fel i det kanske, men ändå... Jag borde nog ha valt att behålla min isntällningsfil istället. Jag vet ju inte vad som hade hänt då men i efterhand verkar det ha varit förnuftigare.
Det finns flera bra nyheter i KDE 4.3 och efter en liten stunds arbete i det känns det litet snabbare och spänstigare än KDE 4.2.
Som sagt, inga problem att installera men det kan hända att en del av Mintet försvinner.
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: KDE 4.3 ?

Inläggav rodvitner » ons aug 05, 2009 6:22 pm

Tack för tips! Kommer testa.
rodvitner
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jul 22, 2009 11:36 pm

Re: KDE 4.3 ?

Inläggav Pavel » ons aug 05, 2009 8:56 pm

Du kanske ska ta det litet försiktigt. Jag såg på LinuxMints officiella forum att det var flera som hade fått det "Mintiga" raderat av KDE 4.3. Detsamma som hände mig. Det verkar alltså som om man får välja mellan Mintsakerna och KDE 4.3. Mintsakerna är mer värda för mig, annars kan man ju köra vilken dist. som helst. Därför kommer jag att ominstallera MintKDE när jag får tid och avvakta med KDE 4.3. Det är dock kul att se de nya sakerna. Jag tycker definitivt att KDE har fått ett lyft!
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: KDE 4.3 ?

Inläggav rodvitner » tor aug 06, 2009 1:17 pm

Instämmer, Pavel. KDE 4.3 inget för Mint. Ännu. Massvis med konstigheter. Blir bara Kubuntu av det och DEN kde-disten kan man vara utan. Uppdaterar i stället mitt kde med Mandriva just nu. Fantastiskt vackert bling!
rodvitner
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jul 22, 2009 11:36 pm

Re: KDE 4.3 ?

Inläggav tux-sven » tis dec 01, 2009 12:57 pm

Mint 8 KDE, när den nu släpps, måste väl innebära KDE 4.3? :?:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron