Linux Mint 8 Main Edition på eeePC 900 (Uppdaterad)

Linux Mint 8 Main Edition på eeePC 900 (Uppdaterad)

Inläggav tux-sven » tis dec 01, 2009 1:51 pm

Jag har kört Linux Mint 7, openSuse 11.2 KDE och numera Linux Mint 8 på min eeePC 900. ( Intel Celeron 900 MHz)
Den har aldrig fungerat bättre än med Helena! Snabbare än med Mint 7. Mycket snabbare än Suse 11.2
Alla specialknappar, Trådlöst LAN, Compiz skrivbordseffekter, allt fungerar out of the box. :D
Rekommenderas varmt.

Installeras m.h.a en bootbar USB-sticka. Denna kan skapas m.h.a. programmet UNetbootin som finns att ladda ned gratis för Linux och Windows. Kör du redan Mint så hittar du UNetbootin i paketinstalleraren. UNetbootin brukar kräva aministratörsbehörighet, så programmet kanske inte dyker upp av sig självt i "Programstartaren". I Mint kan du skriva "unet"
på "Filter-raden" så dyker programmet upp. Annars kan du starta det från ett "terminalfönster" skriv bara "sudo unetbootin".

OBS: Det duger inte att radera infot på USB-stickan. FORMATERA OM! Filsystemet måste vara FAT32!
Formatera alltid om HELA USB-stickan innan du laddar den m.h.a. UNetbootin. ;)

Manuellt formateringsförslag för "hårddisken" Min maskin innehåller endast 16 GB.
1. Rootpartition (/) 5 GB. (Filformat ext2)!!
2. Swap skall man skippa om man har en sk "solid-state" disk, som denna eeePC 900 har.
(annars kunde 2 GB varit lämpligt)
3. Hem-partition (/home) Det som blev kvar av disken, alltså ca 10 GB. (Filformat ext4)

(Ha datorn ansluten till internet via kabel under hela installationen, ända tills du fått igång det trådlösa.)

Linux Mint 8 använder ungefär 2.8 GB av mina 4.8 som de 5,0 visar efter installationen. (lite overhead kanske?)
Då finns lite reserv i (/) för lite nya program, loggar och mellanlagringar.

Vill man ha större hårddisk kan man komplettera med ett SD minneskort. t.ex 8 GB eller 16 GB.
(Finns en slot för detta på datorns ena kort-sida! :lol: )

För att slippa att markören hoppar iväg när du skriver på datorn: Installera "touchfreeze", som finns i pakethanteraren. ;) (Att markören hoppar beror på att du nuddar touch-pad:en med tummarna)

Edit: Det är tydligen fler som kommit på att eee PC 900 "smakar bäst med Mint": http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77410
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Återgå till Installera Linux Mint