Bootbar Mint 8 på Usb sticka

Bootbar Mint 8 på Usb sticka

Inläggav sebulba » lör jan 02, 2010 12:49 am

Hej ! Jag testade att installera mint 8 på usb sticka med hjälp av programmet från pendrivelinux, USB-Installer-For-Mint8.exe. Detta funkar kanon, man kan spara inställningar med mera på usb, MEN när man bootar upp så kommer det fram en meny där man är tvungen att göra ett val. Jag skulle vilja ha så att det bootade automatisk efter en viss tid. Är detta görbart ?.
Har även testat att göra en sticka med unetbootin, där får jag iaf funktionen med autoboot efter 10sek, men då kan jag inte spara några inställningar. Allt försvinner vid omstart, har nått att göra med att det inte är "persistant" antar jag. Är tyvärr en riktig noob när det gäller linux, men skulle väldigt gärna ha igång en usb-sticka som bootar själv utan min inblandning samt sparar mina ändringar, program m.m

Mvh sebulba
sebulba
Nykomling

Re: Bootbar Mint 8 på Usb sticka

Inläggav tux-sven » sön jan 03, 2010 10:54 am

När man kör en Linuxdist från CD/USB-sticka så används RAM-minnet som "hårddisk". Denna möjlighet är fråmst avsedd för att testa om Linuxdisten identifierar all hårdvara osv. Alla programpaket ryms inte på CD-iso:n, t.ex fattas en mängd språkpaket.

En annan bra anledning att köra live från en USB eller CD är att men vill repararera ett redan installerat system. (win eller Linux)
Jag har sett diskussioner om Livekörning+spara allt på stickan förut, men inte sett nån bra lösning.

För riktig (permanent) användning rekommenderas en riktig installation.
Varför inte installera och ha dualboot? (Win/Mint) Då kan du få automatisk inloggning och alla filer sparas?
Då kan du dessutom göra alla program/systemuppdateringar som erfordras för att det skall funka bra i längden. :D
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav sebulba » sön jan 03, 2010 2:15 pm

Jag förstår att det är bättre att köra med en riktig installation men nu var det inte det jag var ute efter.
Angående bootningen så var det inte så svårt att få installationen med programmet från pendrive att funka. Fick tipset att skriva in timeout 10 (efter menu default) i filen syslinux.cfg, då funkade det perfekt.

mvh sebulba
sebulba
Nykomling

Inläggav tux-sven » sön jan 03, 2010 7:32 pm

Kul att höra att du fick det precis som du ville ha det. Jag antar att du kör det inne i win-miljön. Jag har själv har inte kört Windows alls på sex år tror jag.... :)
Kan du även installera programuppdateringarna?
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Återgå till Installera Linux Mint