Ett förslag - Diskussion

Här diskuterar vi webbsidan linuxmint.se.

Ett förslag - Diskussion

Inläggav Little John » ons maj 30, 2012 9:31 am

Hej alla vänner !
Jag kommer nu här med ett förslag i all välmening och vi från ubuntu.se hoppas att ni inta tar illa upp på något sätt. Det är absolut inte vår avsikt.

För ett tag sen tänkte vi hos ubuntu.se starta med support för Linux Mint, men vi vill ju inte att ni ta illa upp eftersom det är ni här som startade platsen och är den officiella communityn för Mint i Sverige. Vi vet hur svårt det är att dra igång en webbplats och särskild ett forum och kommer därför med följande förslag som i nuläge bara ska vara ett diskussions-underlägg.

1.Sidan linuxmint.se med blogg och nyheter ska förbli huvudsidan, där några eller många eldsjälar postar nyheter, guider med mera. Alltså marknadsföring.

2. Supporten flyttas över till oss dvs ubuntu.se där vi kommer att sätta upp en egen Linux Mint avdelning med allt vad detta innebär.

3. Vi har även en egen torrent-tracker där vi kan lägga upp Mints olika versioner.

4. Det är möjligt att lägga upp sändningslistor angående Mint

Genom våra nyhetskanaler samt bloggar kommer Linux Mint att bli mer känd än hittills, framförallt då många av oss ( inkl. mig själv ) redan kör med Mint.
Vi har många ubuntu-entusiaster som gärna ställer upp och hjälpa till med supporten.

Det vore toppen om ni kan posta vad ni tycker om detta.

Hälsningar
Peter
( just nu i uppdrag av ubuntu.se )
Användarvisningsbild
Little John
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor maj 24, 2012 1:04 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Mikael » ons maj 30, 2012 3:27 pm

Jag är för detta förslag, tror jag..
Ju mer levande forum desto bättre.

Men (diskussionen kommer här)- här på linuxmint.se kan jag ställa frågor om Linux Mint utan att behöva känna mig dum. Alltså mina frågor behöver ju inte avse just Mint utan förmodligen är de egentligen Linuxrelaterade i allmänhet. Men eftersom jag har just mint och är fortfarande newbie kan jag kasta ur mig frågor här och alltid få "vänliga" svar tillbaks.

Men jag är "rädd" för att mina frågor i ev. Mint-avdelningen förmodligen finns besvarade i annan avdelning och jag vet inte riktigt hur forumreglerna, eller praxisen funkar på ubuntu.se?
Jag hoppas då att man har "rätt" att ställa alla frågor i Mint-avdelningen, även om det egentligen är ex. en Ubuntufråga.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav tux-sven » ons maj 30, 2012 3:51 pm

Linux Mint består inte bara av Ubuntu-baserade distar. Du har LMDE som INTE har något alls med Ubuntu att göra.
Jag är tveksam till ide'n eftersom Mint kan uppfattas som endast en variant av Ubuntu.

En del av de människor som går över till Linux Mint är hjärtligt trötta på Ubuntu, så det är en poäng att inte ligga under deras fana anser jag. Men det är Carl-Uno som startat siten så det är väl han som äger frågan. ;)

Dessutom är linuxmint.se kopplat som en regional underavdelning till linuxmint.com.

Men givetvis är du och alla andra Ubuntu-användare välkommna att bidraga på Linux Mint där våra intressen sammanfaller.

Personliga synpunkter från mig.

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Little John » ons maj 30, 2012 4:14 pm

Mikael skrev:Jag är för detta förslag, tror jag..
Ju mer levande forum desto bättre.

Men (diskussionen kommer här)- här på linuxmint.se kan jag ställa frågor om Linux Mint utan att behöva känna mig dum. Alltså mina frågor behöver ju inte avse just Mint utan förmodligen är de egentligen Linuxrelaterade i allmänhet. Men eftersom jag har just mint och är fortfarande newbie kan jag kasta ur mig frågor här och alltid få "vänliga" svar tillbaks.

Men jag är "rädd" för att mina frågor i ev. Mint-avdelningen förmodligen finns besvarade i annan avdelning och jag vet inte riktigt hur forumreglerna, eller praxisen funkar på ubuntu.se?
Jag hoppas då att man har "rätt" att ställa alla frågor i Mint-avdelningen, även om det egentligen är ex. en Ubuntufråga.

Hej Mikael!
Jag har varit med och startade ubuntu.se. Målet var och är att hjälpa nybörjaren med alla frågor och för oss gäller: det finns inga dumma frågor. Alla vi har börjat någon gång med Linux och ingen av oss har glömt det. Oavsett om din fråga redan besvarades i en annan avdelning, kommer vi att svara med målet att lösa ditt problem.
Och angående Newbie, så är jag själv fortfarande Newbie, då jag hela tiden hittar något nytt som jag inte kan och måste fråga efter i forumet.
Vi samlade ihop erfarenheter som vi gärna vill ge vidare.

//Peter
Användarvisningsbild
Little John
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor maj 24, 2012 1:04 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Rune.K » ons maj 30, 2012 6:21 pm

Just det där med att medlemmarna ska känna att de kan ställa så kallade dumma frågor på ubuntu.se, är vi noga med att framhålla.
Jag som är moderator brukar hålla ögonen på om någon skulle försöka vara besserwisser i sina svar. Dessutom kan jag själv då ställa dumma frågor. :)
Rune.K
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 14, 2011 3:27 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Rune.K » ons maj 30, 2012 7:02 pm

tux-sven skrev:Linux Mint består inte bara av Ubuntu-baserade distar. Du har LMDE som INTE har något alls med Ubuntu att göra.
Jag är tveksam till ide'n eftersom Mint kan uppfattas som endast en variant av Ubuntu.

En del av de människor som går över till Linux Mint är hjärtligt trötta på Ubuntu, så det är en poäng att inte ligga under deras fana anser jag. Men det är Carl-Uno som startat siten så det är väl han som äger frågan. ;)

Dessutom är linuxmint.se kopplat som en regional underavdelning till linuxmint.com.

Men givetvis är du och alla andra Ubuntu-användare välkommna att bidraga på Linux Mint där våra intressen sammanfaller.

Personliga synpunkter från mig.

/Sven

Här vill jag bara nämna att på Ubuntu.se, så är vi absolut inga ubuntu-talibaner. Vi svarar på frågor om alla OS och distributioner, om vi kan svaret vill säga. Ibland är det någon som vill prova på Debian och då svarar jag gärna på det jag kan om Debian.

Nu är jag själv en KDE-nisse, men jag funderar skarpt på att köra Linux Mint Maya med Cinnamon ett bra tag, dels för att det är den snyggaste, bästa och mest logiska Gnome-distribution jag har stött på. Men även för att det kan vara dags att lära mej några Gnome-program. Numera gör jag det mesta i webbläsaren och då behöver jag egentligen inte alla de program och finesser som finns i KDE (Kubuntu).

Som jag tror och tycker skulle det vara en fördel för framförallt medlemmarna/frågeställarna att samköra supporten för Linux Mint och Ubuntu på Ubuntu.se. Och även för de som ger support, att ha allt samlat på ett ställe.

Jag tycker det vore ett steg framåt för Linux här i Sverige om det kom till stånd ett samarbete i någon form mellan linuxmint.se och ubuntu.se!
Jag tänker förstås mest på supporten.

Nu är det upp till hövdingarna att resonera om saken och det är ingen brådska vad jag kan se.

Det är mina synpunkter...
Mvh Rune
Rune.K
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 14, 2011 3:27 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Little John » tor maj 31, 2012 9:33 am

tux-sven skrev:Linux Mint består inte bara av Ubuntu-baserade distar. Du har LMDE som INTE har något alls med Ubuntu att göra.
Jag är tveksam till ide'n eftersom Mint kan uppfattas som endast en variant av Ubuntu.

En del av de människor som går över till Linux Mint är hjärtligt trötta på Ubuntu, så det är en poäng att inte ligga under deras fana anser jag. Men det är Carl-Uno som startat siten så det är väl han som äger frågan. ;)

Dessutom är linuxmint.se kopplat som en regional underavdelning till linuxmint.com.

Men givetvis är du och alla andra Ubuntu-användare välkommna att bidraga på Linux Mint där våra intressen sammanfaller.

Personliga synpunkter från mig.

/Sven

Visst har du en poäng där, Sven. Vi tänkte inte på just detta utan mer på att öka trafiken angående just Mint. Vi har en handfull entusiaster, inkl. mig själv, som av den ena eller andra anledning har mycket tid till förfogande och är beredda att ge full insats.
Jag anser att det behövs. Linux Mint är en fantastiskt distro och behöver mer reklam.

LJ
Användarvisningsbild
Little John
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor maj 24, 2012 1:04 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Jan-Olof » tor maj 31, 2012 10:26 am

Jag tycker att Sven sammanfattar det här väldigt bra. Att gå in som en "underavdelning" till Ubuntu tror jag inte skulle gynna någon av distributionerna.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav No1Viking » tor maj 31, 2012 7:07 pm

Hej

Då ser vi ovanstående som ert beslut.
Tack för att jag fick läsa en konstruktiv och vettig diskussion i frågan.

Lycka till, nu och i framtiden!

Micke
No1Viking
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jan 08, 2012 3:32 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Little John » sön jun 03, 2012 1:54 am

Jan-Olof skrev:Jag tycker att Sven sammanfattar det här väldigt bra. Att gå in som en "underavdelning" till Ubuntu tror jag inte skulle gynna någon av distributionerna.

Ok, jag tackar för alla synpunkter.
Som det ser ut kommer vi alla att fortsätta utan förändring. Undrar varför sajtens ägare inte hört av sig.

Vi hörs, vi ses !

LJ
Användarvisningsbild
Little John
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor maj 24, 2012 1:04 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Jan-Olof » sön jun 03, 2012 4:02 pm

Little John skrev: Undrar varför sajtens ägare inte hört av sig.


Beror säkert på att han har mycket mindre ledig tid än vi andra.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav carl-uno » ons jun 06, 2012 9:49 pm

Jan-Olof skrev:
Little John skrev: Undrar varför sajtens ägare inte hört av sig.


Beror säkert på att han har mycket mindre ledig tid än vi andra.


Det stämmer bra. Jag jonglerar av olika skäl en 50-procentig tjänst samt politiska uppdrag som jag lägger minst 40 timmar i veckan på samtidigt som jag har ambitionen att fortsätta att vara gift, helst med samma person, och inte ge barnen motiv att kväva mig med en kudde när de går om mig i fysisk styrka.

Jag tycker att tux-sven har en balanserad åsikt och jag delar hans uppfattning att det nog skulle vara förvirrande att ligga under Ubuntu nu när Mint inte längre är en ren påbyggnad på Ubuntu.

Däremot så finns det utrymme att låta fler gå in i vårt projekt och ta ansvar för olika saker eller stötta. Det är bara att konstatera att jag inte kommer att kunna lägga lika mycket energi på Linux Mint som jag gjorde i början eller som projektet förtjänar. Till exempel så skulle vi behöva översätta användarguiden, jobba mer med marknadsföring och ta fram instruktionsvideor.

Någon som är intresserad?
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Little John » tor jun 07, 2012 5:24 am

Helt klart att inte alla har så mycket tid som jag !
carl-uno skrev:.....Till exempel så skulle vi behöva översätta användarguiden, jobba mer med marknadsföring och ta fram instruktionsvideor.
Någon som är intresserad?

Att översätta vore ju roligt, hehehe. Jag som tysk fixa en översättning från engelska till svenska. Det kommer att gå fel. :D
Men användarguider i form av videos, det är min grej. Jag skapar just nu en "mjukt" övergång från Ubuntu till Mint på mina sidor. I samband med detta experimenterar jag med videos.
Se här några amatör-exempel: https://vimeo.com/user795630/videos

Det vore bra att fixa en längre introduktions-video för Linux Mint och lägga den här i Wordpress.....

LJ
Användarvisningsbild
Little John
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor maj 24, 2012 1:04 pm

Re: Ett förslag - Diskussion

Inläggav Jan-Olof » tor jun 07, 2012 12:46 pm

carl-uno skrev:Till exempel så skulle vi behöva översätta användarguiden...


Den del som behandlar installationen finns i en bearbetad svensk upplaga och är uppdaterad till version 12. Det finns en länk i tråden viewtopic.php?f=15&t=221 Eftersom originalet handlade om Gnome 2 så tog jag inte med den delen. Jag har en också en text som är uppdaterad för Maya men den är ännu inte riktigt klar.

Det har just kommit en ny guide för MATE-utgåvan av Maya så där finns det jobb för den som vill översätta och bearbeta delen om skrivbordet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Webbsidan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster