Det bästa med Linux Mint Sarah.

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Det bästa med Linux Mint Sarah.

Inläggav Arne » mån aug 15, 2016 12:18 pm

Hej alla Linux Mint användare, Mate är rena välsignelsen i Linux Mint att utnyttja tekniken för att användarna ska trivas med sitt OS!

Under alla dessa år som jag kört Ubuntu och så gott som alla versioner och har även Win 10 och Ubuntu 16.04 på Hårddisken så öser jag mitt beröm
över Linux Mint som har rätt folk vid rodret och vill göra LM lättanvänt för både rutinerade och nybörjare!

Jag vet inte om jag har tagit fram en seger i förskott över Linux Mint efter att ha kört detta OS i knappt tre veckor men har svårt att tänka mig något annat Linux Mint är vad vi vill ha?

Som Webbläsare använder jag Chromium som tycks stabilare än Google Chrome.

Två cleanprogram använder jag dagligen så som BleashBit och Sweeper (Rensning)
Personlig erfarenhet säger mig håller man inte sin dator ren, så drar man på sig en massa störningar och för en del så hör man tanken om att köpa en ny Dator!

Har några kommentarer som jag vill se en ändring på, vilket jag återkommer till efter en mogen värdering.
Hur som helst, Linux Mint tycks gå om Linux Ubuntu i popularitet, för att datateknikerna lyssnar på användarna vad de vill ha?

Mvh
Arne
Arne
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:05 am

Re: Det bästa med Linux Mint Sarah.

Inläggav Mikael » tis aug 16, 2016 8:49 am

Jag har ju också fastnat för Mint (och MATE) men jag blir nyfiken att testa alternativ när sådana dyker upp i olika sammanhang, när någon tipsar osv.
MX Linux och elementary OS är distar jag prövat och skulle kunna tänka mig att fortsätta med.
Om inte Mint fanns.

Har inte hittat något hos de andra som är bättre än Mint. Hyfsat likvärdigt ja, men alltså inte bättre.
Det som jag märkt vid mina ovetenskapliga tester är att Mint erbjuder många alternativ via högerklick, något som bör tilltala vana Windowsanvändare.
Jag har också LMDE på en maskin men vissa saker kan vara krångligare att få till på den. Har därför, för enkelhetens skull, bestämt mig för att köra "vanliga" Mint. Och MATE, även om jag kör Xfce på en filserver.

Det jag saknar allra mest i Linux är program motsvarande AutoMate och/eller AutoHotkey.
Finns varianter men jag har inte hittat något som kan trigga ex. när ett fönster öppnas.

Bäst trivs jag med Synapse.
http://lifehacker.com/5704221/synapse-i ... -for-linux
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Det bästa med Linux Mint Sarah.

Inläggav LennartL » tis aug 16, 2016 2:02 pm

Behöver inte skriva mer än att jag håller med Mikael.
LinuxMint och så ska det vara Mate.

Installerade LinuxMint 18 Cinnamon men det fattas många möjligheter där som finns i Mate.

Så LinuxMint 17.3 Mate är mitt huvudsystem.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro


Återgå till Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster