Ny design av forumet?

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Ny design av forumet?

Inläggav Duzu » tor okt 30, 2014 2:36 pm

Temat är nu klart, temat är baserat på linuxmint.coms forum.
Jag har fokuserat på att få temat att vara så mint aktigt som möjligt och hoppas ni tycker det med.

Temat är som sagt dock för phpbb 3.1.1 så forumet måste uppdateras först innan temat kan användas.
Ni hittar alla äldre update paket här.


Ni kan ladda ner temat här.

-----------------------------

Hej.

Ny användare här på forumet och detta är mitt första inlägg men jag har några idéer om hur man kanske kan öka aktiviteten en smula.
Så som forumet ser ut nu så användes standard temat prosilver, stilrent men väldigt tråkigt. För att visa att vi verkligen älskar mint anser, i alla fall jag, att forumet behöver en design uppgradering för att göra det mer trevligt/modernt att besöka forumet.

Har en liten hobby som phpBB tema skapare så jag kan gärna sitta och slänga ihop ett tema men då måste jag först veta vad för phpBB version forumet använder.
Senast redigerad av Duzu lör nov 22, 2014 9:52 pm, redigerad totalt 1 gång.
Duzu
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör okt 11, 2014 12:14 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Jan-Olof » tor okt 30, 2014 4:12 pm

Hej och välkommen!

Gulbrunt istället för blått? Nja, personligen så föredrar jag faktiskt det nuvarande temat. Vad tycker ni andra?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav bosse » tor okt 30, 2014 4:22 pm

Ser inte att designen på forumet skulle bidraga till att det blev mer frågor och svar om Linuxfrågor. Funkar alldeles
utmärkt för min del.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Ny design av forumet?

Inläggav carl-uno » tor okt 30, 2014 5:04 pm

Duzu skrev:Hej.

Ny användare här på forumet och detta är mitt första inlägg men jag har några idéer om hur man kanske kan öka aktiviteten en smula.
Så som forumet ser ut nu så användes standard temat prosilver, stilrent men väldigt tråkigt. För att visa att vi verkligen älskar mint anser, i alla fall jag, att forumet behöver en design uppgradering för att göra det mer trevligt/modernt att besöka forumet.

Har en liten hobby som phpBB tema skapare så jag kan gärna sitta och slänga ihop ett tema men då måste jag först veta vad för phpBB version forumet använder.


Det är alltid positivt när någon vill bidra. Skönhet har ett egenvärde oavsett om det ökar aktiviteten eller inte.

Versionen är 3.0.4, men jag borde väl uppdatera. Synpunkter på version?

Jag lyfte frågan i juli 2009, men det blev aldrig någon lösning. Se historiken här: http://www.linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=6
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Jan-Olof » tor okt 30, 2014 6:03 pm

carl-uno skrev:Versionen är 3.0.4, men jag borde väl uppdatera. Synpunkter på version?

Den senaste versionen i paketförrådet är 3.0.12. Om du t.ex. vill göra ett eget paket så har version 3.1.0 just publicerats.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Duzu » tor okt 30, 2014 6:22 pm

Jag rekommenderar att forumet uppdaterar till phpBB 3.0.12 då 3.1 Ascraeus släpptes för två dagar sen och det finns ingen översättning än (bara en tidsfråga dock). 3.1 är dock en viktig version då plugins ersätter mods, man slipper där med ändra i phpbbs kärnfiler för att installera nya funktioner. Jag själv kör med 3.0.12 men tänker uppgradera så fort mitt hotell uppdaterar till php 5.6 då phpBB 3.1 kräver minst php 5.3.3

Kan tänka mig att uppdatering av forumet kan ta ett tag så jag ska se om jag kan få tag på phpBB 3.0.4.
Kanske har en test version redo reda i morgon, who knows :D

Jan-Olof skrev:Hej och välkommen!

Gulbrunt istället för blått? Nja, personligen så föredrar jag faktiskt det nuvarande temat. Vad tycker ni andra?


Tänkte så fall slänga upp ett test forum och så får vi se, men mint aktigt är väll dock ett krav hehe.

bosse skrev:Ser inte att designen på forumet skulle bidraga till att det blev mer frågor och svar om Linuxfrågor. Funkar alldeles
utmärkt för min del.


Var inte så säker på det, det är 2014 och design är en viktigt del. Ju stilrent och elegant en design är ju mer attraktivt blir det att ex skriva här istället på linux mints officiella forum, som i sin tur hjälper de som kanske inte är lika bra på engelska.
Duzu
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör okt 11, 2014 12:14 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Jan-Olof » tor okt 30, 2014 7:17 pm

Duzu skrev:Jag rekommenderar att forumet uppdaterar till phpBB 3.0.12

Det kan vara rimligt, speciellt då du själv använder den versionen. Om carl-uno uppdaterar så kan du göra ett förslag för den versionen direkt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Duzu » fre okt 31, 2014 1:08 am

Eller 3.1, upptäckte precis att det gick att installera på mitt hotell. Hade tydligen inte så värst koll vad mitt hotell hade för php version:D
Har redan börjat bygga på temat: http://phpbb.sailorsweden.net/
Duzu
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör okt 11, 2014 12:14 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Jan-Olof » fre okt 31, 2014 12:31 pm

Minska gärna bilden lite. Den blev mycket större än på linuxmint.se - kör Mint 17.1 på en 10"-skärm just nu :)
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Mikael » fre okt 31, 2014 1:30 pm

Hm.. läste om gulbrunt..
Tänkte direkt varför gulbrunt på ett mintforum och tänkte föreslå något i mint(grön) men det verkar ju redan finnas. :roll:

Jag saknar någon form av "gilla" eller "+1" som man kan använda när man uppskattar ett inlägg.
Tycker det ibland känns onödigt att posta ett nytt inlägg enbart för en sådan sak som då kommer att generera ett bevakningamail som andra ska behöva kolla "i onödan".
Är det en egen tråd eller en tråd man svarat i känns det mer rätt med ett inlägg men inte om jag bara vill visa min uppskattning i andra/s ärenden.

En sak till: har för mig att det inte var helt lätt att få till en länk till linuxmint.se - är detta enklare i ny plattform?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Duzu » lör nov 01, 2014 11:34 am

Jan-Olof skrev:Minska gärna bilden lite. Den blev mycket större än på linuxmint.se - kör Mint 17.1 på en 10"-skärm just nu :)


Menar du headern?
Duzu
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör okt 11, 2014 12:14 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Jan-Olof » lör nov 01, 2014 7:10 pm

Ja, bilden i sidhuvudet täckte ungefär en tredjedel av skärmen. Nu, när du ändrat den, så är den lagom stor.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav mattem » sön nov 02, 2014 10:19 am

Kastar mig in i debatten och tycker att designförslaget på http://phpbb.sailorsweden.net/ ser väldigt "mintigt" ut och rimmar bra med linuxmint.se i övrigt (och linuxmint.com)

Jag bifaller uppdatering och designändring :mrgreen:
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Duzu » mån nov 03, 2014 12:55 pm

Jan-Olof skrev:Ja, bilden i sidhuvudet täckte ungefär en tredjedel av skärmen. Nu, när du ändrat den, så är den lagom stor.


Ah okej, då kör vi på det :)

mattem skrev:Kastar mig in i debatten och tycker att designförslaget på http://phpbb.sailorsweden.net/ ser väldigt "mintigt" ut och rimmar bra med linuxmint.se i övrigt (och linuxmint.com)

Jag bifaller uppdatering och designändring :mrgreen:


Härligt att höra, då vet jag att jag går åt rätt håll. Har dock inte jobbat så mycket med temat än men tänkte börja igen ikväll.
Förhoppningsvis så är jag klar med temat om 2 dagar sen så är det bara uppdatering av detta phpbb forum till 3.1 så funkar temat.

Självklart så lägger jag upp en zip länk direkt från min hemsida när jag är klar så ni kan tanka ner temat om ni själva vill modifiera det etc.
Duzu
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör okt 11, 2014 12:14 pm

Re: Ny design av forumet?

Inläggav Jan-Olof » sön nov 16, 2014 10:18 pm

Klickade just på länken och såg då att man inte längre kommer till den testsida som det talas om i texten. Kan vi få en lägesrapport?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster