Rodvitner och alla andra intresserade:
Så här gjorde jag min "levande" USB-sticka.
Programmet heter "Make a startup disk" eller "Startup disk creator" i menyn.
Det riktiga namnet på programmet är "usb-creator-gtk".
Först måste jag säga att det tydligen erfordras Mint 9 för att programmet skall funka. Jag försökte även med Mint 8 som jag redan har installerat på min Acer Aspire One, men det gick INTE!
Jag körde alltså Mint 9 rc från en bootbar USB-pinne som jag redan skapat med UNEtbootin - men det borde funka på samma sätt med ett Mint9-system som redan är installerat på hårddisken.
För att få rootbehörighet startade jag programmet via terminalen:
sudo usb-creator-gtk
Själva iso-filen för mint9 rc hade jag redan lagrad i min hemkatalog i Mint-8-installationen på hårddisken. (Nu var det bra med rootbehörighet, när man ville in i det filsystemet!)
Via knappen "Other" söker du reda på den nämnda iso-filen.
Nu hade jag även en 8GB USB-sticka ansluten som jag valde och gjorde omformatering på mha " usb-creatorprogrammet"
Därefter valde jag "Stored in reserved extra space" och drog upp skjutregeln till max (4GB) och tryckte "Make a startupdisk"
Sedan hinner man hämta en kopp kaffe i lugn och ro...
Om du har bekymmer att se hemmakatalogen på hårddisken i "usb-creatorprogrammet" kan du försöka att först öppna hemmakatalogen som "administrator" via en filbläddrare, det fungerar som en "varseblivare" för systemet tycks det.

Om du gör programuppdateringar av systemet,
välj bort alla "plymouth"-paketen. Dessa har med bootning att göra och kan inte konfigureras korrekt, varvid systemet på din sticka blir obootbart!
Lycka till,
/Sven