Linux Mint 8 Main Edition på Acer Aspire One

Linux Mint 8 Main Edition på Acer Aspire One

Inläggav tux-sven » ons dec 16, 2009 2:20 pm

Jag inköpte en Acer Aspire One häromdagen. Naturligtvis var den förinstallerad med WinXP, jag fann överhuvudtaget inget alternativ utan MS som jag kunde köpa. Jag startade aldrig datorn med XP utan provade direkt med Linux Mint 8 Main Edition live så att allt funkade.

Installerade och formaterade om hela hårddisken på 160 GB. Rootpartition (/)på 12GB (om jag skulle vilja kunna lägga till KDE4 i framtiden) ;)
En växlingspartition på 2 GB (eftersom RAM:et är på 1 GB)
En hemmapartition (/home) på resten, eller så kan man dela upp den ytterligare om man har lust till det.

Linux Mint fungerar utmärkt på Acer Aspire One men det är några saker man behöver notera.

1. Det jag INTE fått igång "out of the box" är den inbyggda mikrofonen och kontrollampan för WLAN. Micken skall jag kolla närmare på såsmåningom. (systemet känner i alla fall av att den finns) :?
EDIT: Mikrofonen FUNGERAR faktiskt, helt korrekt, när man testar med "Ljudinspelaren". Det är när jag försöker testa på aMSN den inte funkar. Felet ligger kanske omkring aMSN? Kanske jag gör ett nytt försök, då med Skype eller något annat istället.

3. Slutligen, datorn uppförde sig lustigt då jag drog ur strömförsörningen för att övergå till batteridrift - den släckte ned och hamnade i viloläge!!
När så sker tvingas man väcka upp datorn med strömbrytaren och logga in på nytt.
För att komma förbi detta öppnar man programmet "Inställningar för strömhantering". Under inställningar av Batteridrift ändras "När locket på den bärbara datorn stängs" till att utföra "Svart skärm".
Då slocknar bara skärmen när kontakten dras ur och en "dutt" på touchpaden får igång den igen. :D

Acer Aspire One har ett mycket trevligt tangentbord som känns bra om man använder normal "tvåhandsfattning" när man skriver. :mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Re: Linux Mint 8 Main Edition på Acer Aspire One

Inläggav nooby » lör jan 30, 2010 10:12 am

Hej Sven.

Jag köptem min lite senare så den har Win7 starter istället och större HDD.

Tyvärr är jag inte så djärv som dig att jag gör mig av med win7.

Utan jag vill ha dual boot eller triple boot. Detta tillåter inte Acer support. Jag ringde och frågade.
Garantin för apparaten gäller bara om man inte ändrar recovery och partitionerna som de är.

Jag har använt Puppy Linux sedan 2008 men på XP och den tillåter att man gör frugal install och puppy har byggt in a save funktion troligen nåt som heter UnionFS som är en variant of AusFS?

Allt det där är högt över min förmåga att fatta. Rent praktiskt funkar det utmärkt.

Men inte för Linux Mint.

Alltså själva programmet får att boot i frugal install av "live" versionen men den kan inte spara nåt.

Nu tog jag med för mycket så den började krångla efter tre gånger det kan ocskå vara något försök att installera förändringar den tog hem. Jag tog bort alltihop till jag vet bättre hur man gör.

Efetersom jag har erfarenhet av hur den uppför sig i "frugal install" så vet jag att det går bra om man vet hur man sätter upp den. Vilket jag alltså inte vet än. Jag lyckades bara få den att funka så länge som man inte ändrar nåt.

Min fråga är. Minns du om du läst att någon gjort en frugal install?

Jag har sökt med google men inte funnit nåt. Har också frågat i engelska versionen. Men det kan ju finnas någon linux kunnig i ett icke engelsktalande land som nämnt det på ett sätt som inte google känner igen.

Kan Mint använda sig av UnionFS för att spara förändringar?
nooby
Munk

Inläggav tux-sven » lör jan 30, 2010 7:05 pm

Det var ett synnerligen korkat svar från Acer support tycker jag. Garantin omfattar väl hårdvaran? Det spelar väl inte nån roll vilket operativsystem du kör med? Får jag fel på min hårdvara så kommer jag att strida och bråka med dem till sista blodsdroppen! :evil:

Det naturligaste hade förståss varit dualboot. :)
Det här med att köra Linux inifrån Windows har jag aldrig provat på. Det har aldrig varit aktuellt. Jag har inte haft någon Windows på 7 år tror jag... Inte saknat det heller :D
Det finns olika sätt att tackla problemet som jag skulle prova:

1. Kolla med Konsumentverket om Acer support verkligen har rätt i att Win7 måste vara kvar för att garantin skall gälla. Garantin omfattar väl inte Operativsystemet?? Det hade ju varit synd om dem då, när Vista var så kass? Om Acer har fel är det bara att installera! :lol:

2. Du kan även kolla på forat på linuxmint:s engelskspråkiga hemsida http://forums.linuxmint.com/ . Där borde det finnas de som känner till huruvida du smidigast installerar Mint i Win. Man brukar få snabba och initierade svar där.

OM inte någon annan ger ett bättre svar här på detta forum... Meddela gärna hur det går för dig.

EDIT: Jag såg nu att du redan varit på linuxmint.com och frågat utan att få napp. Tråkigt - men du kan ju alltid kolla med konsumentverket om de har rätt att vägra dig garanti på hårdvaran. Eller kanske ARN, Allmänna reklamationsnämnden?
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav nooby » fre feb 12, 2010 11:24 am

EDIT: Jag såg nu att du redan varit på linuxmint.com och frågat utan att få napp. Tråkigt - men du kan ju alltid kolla med konsumentverket om de har rätt att vägra dig garanti på hårdvaran. Eller kanske ARN, Allmänna reklamationsnämnden?

Tack det var en välvillig inställning. Att jag inte får nåt svar beror på min variant av Asperger Syndrom tror jag.
Det finns högfungerande sådana och de klarar sig rätt bra men vi som är "krångliga" i vårt sätt att uttrycka oss får antingen inga svar alls eller väldigt aggressiva svar som visar att de är väldigt missnöjd med hur jag uttrycker mig på Engelska.

Jag kan förstå dem. Jag kan reagera negativt på personer som är väldigt annorlunda. Jag är omständlig och "pratig" och det ses som brist på självkontroll och i datorvärlden vill de har ordning och reda. inget tjafs skulle de kanske säga.

Men det är kul med Linux.

Tänk så här. Gates mer eller mindre tog över nåt som redan fanns och byggde ett imperium med det.

Unix användes av många och när Linus hade satt sig in i Minix insåg han att det där kan göras på ett annat sätt???
Och andra läste hans text och tyckte Wow vilken grej det här måste jag stödja och det rullade igång.

Är det 13 eller 17 års sedan?

så vitt jag vet finns det vara Unix varianter. Förutom FreeDOS men det räknas väl inte?
Alltså Apple Leopard Mac etc är en unix variant. BSD och Solaris också en unix variant.

hehehe det där kan du bättre än mig.

Men visar det inte hur otroligt svårt det är att skapa ett bra OS?

13 år och inget fritt alternativ till varken Ms eller Unix. Bara varianter av dessa två?
okay Amiga och Acorn och nån till men de har inte ens kommit med på kartan än?

Vore kul om nån kom med nåt som var helt nytt, Bara för att visa att det går.

Vad jag babblar.
nooby
Munk

Återgå till Installera Linux Mint