Installerade och formaterade om hela hårddisken på 160 GB. Rootpartition (/)på 12GB (om jag skulle vilja kunna lägga till KDE4 i framtiden)
En växlingspartition på 2 GB (eftersom RAM:et är på 1 GB)
En hemmapartition (/home) på resten, eller så kan man dela upp den ytterligare om man har lust till det.
Linux Mint fungerar utmärkt på Acer Aspire One men det är några saker man behöver notera.
1. Det jag INTE fått igång "out of the box" är den inbyggda mikrofonen och kontrollampan för WLAN. Micken skall jag kolla närmare på såsmåningom. (systemet känner i alla fall av att den finns)
EDIT: Mikrofonen FUNGERAR faktiskt, helt korrekt, när man testar med "Ljudinspelaren". Det är när jag försöker testa på aMSN den inte funkar. Felet ligger kanske omkring aMSN? Kanske jag gör ett nytt försök, då med Skype eller något annat istället.
3. Slutligen, datorn uppförde sig lustigt då jag drog ur strömförsörningen för att övergå till batteridrift - den släckte ned och hamnade i viloläge!!
När så sker tvingas man väcka upp datorn med strömbrytaren och logga in på nytt.
För att komma förbi detta öppnar man programmet "Inställningar för strömhantering". Under inställningar av Batteridrift ändras "När locket på den bärbara datorn stängs" till att utföra "Svart skärm".
Då slocknar bara skärmen när kontakten dras ur och en "dutt" på touchpaden får igång den igen.
Acer Aspire One har ett mycket trevligt tangentbord som känns bra om man använder normal "tvåhandsfattning" när man skriver.