Vid den här tiden på året är det dags för företagaren att skicka sina kontrolluppgifter, både till Skatteverket och till de anställda. Hur detta görs beror naturligtvis på företagets storlek.
Skatteverket har numera en e-tjänst för att ta emot kontrolluppgifter. Denna fungerar oberoende av operativsystem. Här finns det nu två möjligheter: Om man t.ex. använder ett speciellt löneprogram så kan man låta det skapa en rapportfil som sedan skickas in. Annars klistrar man in uppgifterna direkt i ett formulär på Skatteverkets webbplats.
För att skapa kontrolluppgifterna till de anställda kan det i det enklaste fallet räcka med ett kalkylark i LibreOffice och, eventuellt, en kopplad utskrift. Det finns dock inget krav på att kontrolluppgiften måste skrivas ut på papper så det går alldeles utmärkt att skicka den via e-post om man kommer överens om detta. Med LibreOffice kan man enkelt exportera till PDF – med eller utan lösenordsskydd.